چراغ های پشت آمپر ماشین چه چیزی را نشان می دهند


چراغ های اخطار یا هشداری که روی پشت آمپر خودرو قرار دارند به شما چه چیزی را نشان می دهند ؟ حتما در حال رانندگی بودید و براتون پیش اومده که پشت آمپر ماشینتون علائمی رو می بینید و این علائم نشان دهنده ی هشدار به شما می باشند . هر کدام از چراغ ها نشانی خاصی هستند که دانشتن این علائم حتما به شما توصیه می شود . با ما همراه باشید تا به بررسی این عوامل بپردازیم .

چراغ های پشت آمپر مهم هستند 

چراغ های پشت آمپر علائمی هستند که حتما باید آن ها را جدی بگیرید . چراغ های پشت آمپر هر کدام هشداری برای شما می باشند که با جدی گرفتن آن ها از بروز مشکل های بزرگ تر در خودروی خود جلوگیری می کنید

سیستم ترمز

چراغ هشدار سیستم ترمز

  • رایج ترین دلیل روشن شدن آن پایین بودن سطح روغن ترمز است.
  • اگر در دنده روشن می شود، پدال ترمز را تست کنید: اگر مقدار زیادی مایع از دست داده اید یا یکی از دو مدار خالی شده است، ممکن است مجبور شوید پدال را به شدت فشار دهید تا خودرو متوقف شود و ماشین ممکن است تمایل داشته باشد رانش به یک طرف، به طوری که سعی می کند آن را مستقیم انجام دهد.
  • این چراغ هشدار همچنین در صورت معیوب بودن سیستم‌هایی که از ترمزهایی مانند نگهدارنده سربالایی – کمک شروع در سربالایی – یا سروو ترمز اضطراری BAS استفاده می‌کنند، روشن می‌شود.

ترمز دستی

چراغ هشدار ترمز دستی

  • نشان می دهد که ترمز دستی کشیده شده است.
  • در خودروهایی که دارای ترمز دستی هستند، چراغ هشدار به عنوان یک یادآوری برای رها کردن آن قبل از حرکت عمل می کند … اما تضمین نمی کند که به درستی اعمال شود!
  • در وسایل نقلیه با ترمز دستی برقی، به این معنی است که ترمز دستی به درستی اعمال شده است، و هنگام خروج از خودرو، بررسی روشن ماندن چراغ هشدار بسیار مهم است.

لنت های ترمز

لنت های ترمز

تفاوت این شاهد با دو مورد اول در رنگ کهربایی این است که داخل آن چیزی نوشته نشده و پرانتزها خطوط ناپیوسته هستند. زمانی روشن می شود که یکی از لنت های ترمز فرسوده شده و هادی کوچک داخل آن شروع به تماس با دیسک کرده است. هنگام تعویض لنت به طور خودکار خاموش می شود.

ABS

چراغ هشدار ABS

این چراغ هشدار دهنده نقص در سیستم ترمز ضد قفل را نشان می دهد.

  • همراه با آن، نماد کنترل پایداری روشن می شود که بدون ABS نمی تواند کار کند.
  • علاوه بر این، عملکردهای توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و قفل دیفرانسیل الکترونیکی نیز غیرفعال می شوند. برخلاف زمانی که ESP مداخله می کند، چراغ هشدار ABS هنگام دخالت سیستم چشمک نمی زند.
  • عیب معمولا در یکی از سنسورهایی است که چرخش چرخ ها را اندازه گیری می کند و تعمیر آن حدود1 ملیون تومان کم کم هزینه دارد .

فشار روغن

چراغ هشدار فشار روغن

فشار روغن در خروجی پمپ کمتر از حداقل لازم برای روانکاری موتور است.

  • در خودروهای بدون شروع و توقف با روشن شدن احتراق روشن می شود و تا زمانی که موتور را روشن کنیم روشن می ماند.
  • با روشن شدن موتور،اصلی ترین دلیل روشن شدن آن این است که به ندرت روغنی در میل لنگ وجود دارد و چند بار اول، هنگامی که ما یک پیچ محکم می کنیم، به طور خلاصه چشمک می زند.
  • رانندگی با این چراغ هشدار روشن می تواند مسدود شود – به دلیل گرمای اصطکاک، قطعات شروع به ذوب شدن کرده و می توانند موتور را مسدود کنند.

دمای مایع خنک کننده

چراغ هشدار دمای مایع خنک کننده

این چراغ هشدار معمولاً توسط سنسور دمای مایع خنک‌کننده کنترل می‌شود، اگرچه در صورت گرم شدن بیش از حد موتور به دلیل نبود مایع خنک‌کننده یا سطح بسیار پایین، روشن می‌شود.

  • اگر ابزار دقیق دماسنج نداشته باشد، معمولا این شاهد دوم وجود دارد که از سرد بودن موتور خبر می دهد. اگر دماسنج دارید، نماد اول اغلب با یک علامت روشن در انتهای ترازو جایگزین می شود.
  • «گرما» همیشه نشانه‌ای از نقص نیست، و اگر با کاهش سریع سرعت، توقف و خنک شدن موتور واکنش نشان دهید، عواقبی نیز به همراه ندارد. اغلب راه حل تمیز کردن رادیاتور است.

خرابی دینام

خرابی دینام

این چراغ هشدار با احتراق روشن و موتور خاموش می‌ماند – به جز در خودروهای دارای  کیلس استارت برای راحتی کار بیش تر .

  • اگر با روشن شدن موتور روشن شود، به این معنی است که دینام که مسئول شارژ باتری و تامین انرژی الکتریکی برای تمام سیستم های ماشین است ولتاژ کافی تولید نمی کند.
  • این وضعیت خطرناک نیست، اما حتی اگر در حال رانندگی باشید، باتری کاملاً خالی می شود. اگر موتور را خاموش کنید، نمی توانید آن را دوباره راه اندازی کنید. اگر دینام بسیار  بی جون کار کند  باشد، ممکن است کار خود را متوقف کند.

فرمان برقی

 

نشان دهنده یک نقص در سیستم کمکی فرمان الکتریکی است که می تواند از عدم تأثیر محسوس بر کمک تا قطع شدن سیستم متغیر باشد. رانندگی بدون فرمان برقی امکان پذیر است، اما توصیه نمی شود: نه تنها به دلیل فشاری است که به گیربکس وارد می شود، بلکه به این دلیل که کار کردن در دنده معکوس می تواند به مکانیسم انتقال آسیب برساند.

کیسه هوا

کیسه هوا

بسته به سن خودرو، ممکن است یک چراغ هشدار برای همه ایربگ ها یا یک چراغ هشدار برای هر نوع وجود داشته باشد. اغلب، خطا در کیسه هوا نیست، بلکه در اتصالات است – به خصوص اگر یک کیسه هوا نصب شده باشد.

کمربند ایمنی

شاهد کمربند ایمنی

این چراغ هشدار در مورد خرابی هشدار نمی دهد، بلکه نشان می دهد که سرنشین کمربند ایمنی را نبسته است. هنگامی که اتومبیل الف) از 25 کیلومتر در ساعت فراتر رود، ب) 500 متر را طی کرده باشد، ج) بیش از 60 ثانیه در حال حرکت باشد، همراه با یک هشدار صوتی روشن می شود. هشدار صوتی پس از پنج دقیقه غیرفعال می شود، اما چراغ هشدار خاموش نمی شود. دستورالعمل غیرفعال کردن این سیستم را می توان از سازنده درخواست کرد.

سوئیچ خودکار

این نماد معمولاً زمانی استفاده می شود که در یک گیربکس اتوماتیک یا یک سیستم چهار چرخ متحرک با گیربکس یا دیفرانسیل های قابل قفل شدن خطا رخ دهد. هنگامی که خرابی بر تغییر تأثیر می گذارد، یک حالت «اضطراری» که  معمولاً  زمانی فعال می شود که در آن فقط سه دنده کار می کند .

فیلتر ذرات

فیلتر ذرات

این چراغ هشدار فقط در ابزار دقیق خودروهای دارای موتور دیزلی یافت می شود.

با اختلاف فشار قبل و بعد از فیلتر ذرات کنترل می شود و به راننده نشان می دهد که برای تمیز کردن آن باید یک رانندگی خاص – با سرعت بالا و دنده کم – انجام دهد.

نادیده گرفتن آن می تواند بسیار گران باشد: اگر کربن بیش از حد در فیلتر انباشته شود، باید تعویض شود و حدودا بالای 5الی 6 ملیون تومان قیمت دارد .

ناهنجاری انتشار

ناهنجاری انتشار

هنگامی که پارامترهای غیرعادی در مدیریت موتور، سیستم تزریق، سیستم جرقه زنی یا اگزوز ثبت می شود، چشمک می زند.

  • اگر چشمک می زند، مهم است که در اسرع وقت شتاب را متوقف کنید. در غیر این صورت ممکن است اجزای اگزوز در اثر گرمای بیش از حد آسیب ببینند.
  • این امکان وجود دارد که یک حالت کارکرد موتور “اضطراری” -یا حالت لنگی- فعال شود که عملکرد بسیار کاهش می دهد.
  • اگر این ناهنجاری مدت زیادی طول بکشد، چراغ هشدار به طور دائم روشن می ماند و نشان می دهد که حادثه ای در واحد کنترل موتور ثبت شده است و باید به یک کارگاه مراجعه کرد تا متوجه شود چه اتفاقی افتاده است.

ESP

ESP

هر زمان که کنترل پایداری با ترمز انتخابی چرخ ها مداخله کند – در بسیاری از خودروهای ژاپنی، یک هشدار صوتی نیز به صدا در می آید- چشمک می زند و در صورت غیرفعال شدن یا نقص کنترل پایداری روشن می ماند.

فشار تایر

نشانگر فشار باد لاستیک

طبق قانون، در حال حاضر همه خودروها باید دارای سیستمی باشند که بتواند پنچر شدن لاستیک را تشخیص دهد.

  • تقریباً همه مدل‌ها از سیستمی استفاده می‌کنند که تشخیص می‌دهد یکی از چرخ‌ها کندتر از بقیه می‌چرخد، این چراغ هشدار قرمز روشن می‌شود – راننده باید سعی کند بفهمد کدام یک سوراخ شده است.
  • برای اینکه این سیستم کار کند، باید هر بار که فشار تایرها تنظیم می‌شود، «ابتدای‌سازی» شود – در طی این فرآیند، سیستم شعاع چرخ‌ها را «می‌آموزد».

سطح سوخت

چراغ هشدار سوخت

نشان می دهد که سطح سوخت باقیمانده پایین است – به طور کلی، زمانی فعال می شود که خودگردانی به زیر 80 کیلومتر می رسد یا در صورت مصرف زیاد خودرو، کمی زیر 1/4 باک-. به طور کلی، سمتی که شیلنگ روی آن در تصویر نشان داده شده است با سمت ماشینی که درپوش پرکننده روی آن قرار دارد، منطبق است. علاوه بر این، معمولاً یک فلش در کنار پیکتوگرام نشانگر سوخت وجود دارد که نشان دهنده این موضوع است.

 جاده برفی

یخ در جاده

اتومبیل‌های بیشتری از چراغ هشداری مانند این استفاده می‌کنند یا آن را روی صفحه ابزار دقیق نشان می‌دهند. هنگامی که دما به زیر سه درجه سانتیگراد می رسد روشن می شود.

لامپ  خراب

لامپ معیوب

در بسیاری از خودروها، هنگام سوختن لامپ، چراغ هشداری مانند این روشن می شود. بسته به درجه پیچیدگی، سیستم می تواند لامپ سوخته را با دقت بیشتر یا کمتر  از طریق یک پیام روی صفحه نمایش چند منظوره  شناسایی کند.

توقف/شروع در دسترس نیست

توقف/شروع

هنگامی که راننده به طور داوطلبانه سیستمی را غیرفعال می کند که در حالت توقف خودرو، موتور را متوقف می کند یا شرایطی وجود دارد که در آن سیستم نمی تواند کار کند، در ابزار دقیق نشان داده می شود. وقتی مثلاً موتور هنوز به دمای کار نرسیده یا تهویه هوا روی دمای بسیار پایین تنظیم شده باشد، این اتفاق می افتد.

بدون مایع شیشه شوی

سنسور مخزن مایع لباسشویی تمام شدن آن را تشخیص داده است و مخزن خالی است .

نور بالا 

چراغ های بلند

روشنایی  مربوط به چراغ های نور بالا می باشد .

نور بالا اتوماتیک

نور خودکار

نورهای بالا در حالت خودکار هستند و به محض اینکه دوربینی که آنها را کنترل می کند تشخیص داد که هیچ کس را خیره نمی کند روشن می شود.

دنده توصیه شده

چراغ تعویض دنده astra واکسهال

 

LDW

در حال حاضر داشتن نشانگر دنده توصیه شده برای همه خودروها اجباری است. اگرچه آیکون های بسیار متنوعی وجود دارد. این همان چیزی است که توسط اوپل استفاده می شود.

چراغ داشبورد هشدار خروج از خط آسترا واکسهال

سیستم هشدار خروج از خط دارای نمادی است که رنگ را تغییر می دهد. وقتی روشن است نارنجی است و وقتی خطوط را تشخیص می دهد و شروع به کار می کند سبز روشن می شود.

کنترل کروس

کروز کنترل

 

در رنگ سبز به این معنی است که سیستم روشن است و سرعت برنامه ریزی شده را حفظ می کند. اگر کروز کنترل راداری باشد، معمولاً از این نماد دیگر استفاده می شود.

سنسور نقطه کور 

img 20140514 144304

برخلاف چراغ هشدار LDW، این نماد زمانی که سیستم فعال است به رنگ سبز روشن می شود… و تنها زمانی که عیب تشخیص داده شود به رنگ کهربایی روشن می شود.

اخطار ترمز گرفتن

img 20140514 144535

این پیکتوگرام فقط در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک قابل مشاهده است. هنگامی که اهرم در موقعیت P قرار دارد به رنگ کهربایی روشن می شود و نشان می دهد که برای حرکت دادن آن ترمز لازم است. با انجام این کار لامپ سبز می شود. این سیستم امنیتی که اینترلاک نام دارد از شروع حرکت خودروی اتوماتیک بدون نشستن فردی پشت فرمان جلوگیری می کند.

چراغ مه شکن جلو

بدون عنوان 2

با خط عمودی موج دار متمایز می شود. چراغ های مه شکن جلو، خط به سمت پایین نشان می دهد که نشان می دهد این چراغ با برد کوتاه است، چراغ مه شکن عقب کهربایی است، زیرا اگر بدون مه استفاده شود، برای سایر رانندگان بسیار آزاردهنده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *