اگر تسمه تایم را به موقع عوض نکنم چه می شود


اگر تسمه تایم ماشین خودری خود را تعویض نکنید و تعویض آن را محکول به زمانی دیگر کنید چه اتفاقی رخ می دهد ؟ این سوال برای خیلی از افراد پیش می آید . اما آیا ارزشش را دارد که زمان تعویض این قطعه را عقب بندارید ؟ تعویض تسمه تایم جزء کارهایی است که همانند تعویض روغن موتور بسیار مهم و دقیق باید انجام شود .

تعویض تسمه تایم 

زمان بندی همه چیز است. برای جوک، موسیقی، آشپزی، قرار ملاقات – حتی موتور! دلیلش این است که موتور ماشین شما برای هماهنگ ماندن به تسمه تایم متکی است. تسمه تایم اطمینان حاصل می کند که همه چیز در موتور به خوبی کار می کند و شما را در جاده ایمن نگه می دارد.

تعویض تسمه تایم یکی از موارد مهم نگهداری خودرو است! بنابراین، اگر صاحب خودرو هستید، باید بدانید که تسمه تایم چگونه کار می کند و چه زمانی آن را تعویض کنید.

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم مانند زنجیر دوچرخه را برای وسیله نقلیه خود در نظر بگیرید – این تسمه تمام قطعات متحرک داخلی موتور را هماهنگ نگه می دارد. همچنین گاهی اوقات پمپ آب، پمپ روغن و پمپ تزریق را تغذیه می کند.

تسمه تایم یک تسمه لاستیکی با دندانه های سخت است که با چرخ دنده میل لنگ و میل بادامک به هم متصل می شود. این حرکت میل لنگ و میل بادامک را هماهنگ می کند. این تضمین می کند که سوپاپ های ورودی و خروجی موتور به موقع با پیستون ها باز و بسته می شوند. اگر میل لنگ و میل بادامک به صورت هماهنگ کار نکنند، خودرو به درستی کار نخواهد کرد.

اگر سوپاپ های ورودی خیلی زود باز شوند، ممکن است مخلوط سوخت و هوا بیش از حد به داخل محفظه احتراق موتور جریان داشته باشد که منجر به احتراق ضعیف و کاهش قدرت می شود. و اگر سوپاپ های اگزوز خیلی زود باز شوند، محفظه احتراق فشار خود را از دست می دهد و باعث افت قدرت می شود. اگر اجزای موتور بسیار ناهماهنگ باشند، ممکن است با هم برخورد کرده و به یکدیگر آسیب برسانند و در نتیجه تعمیرات هزینه بر باشد.

تسمه تایم در مقابل زنجیر تایم

بسته به مدل خودروی خود، ممکن است به جای تسمه تایم، زنجیر تایم داشته باشید. زنجیر تایم مانند تسمه عمل می کند، اما به جای لاستیک فلزی است. از آنجایی که تسمه‌های تایم سبک‌تر و کم‌صدا هستند، استفاده از تسمه‌های تایم پس از معرفی در دهه 1960 رایج شد.

به لطف بهبودهای طراحی و طول عمر طولانی، بسیاری از خودروهای مدرن به جای استفاده از زنجیر زمان بازگشته اند. اگر ماشین شما به جای تسمه تایم دارای زنجیر تایم است، ممکن است بتوانید قبل از تعویض زنجیر تایم زمان بیشتری را طی کنید. مثل همیشه، دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید یا برای اطمینان با  مراکز تعمیر تماس بگیرید .

چه زمانی باید تسمه تایم را تعویض کنید؟

تعویض تسمه تایم در فواصل مسافت پیموده شده توسط سازنده خودرو بسیار مهم است. هر سازنده متفاوت است، اما معمولاً هر 80 هزارتا باید تعویض شود. فاصله زمانی توصیه شده برای وسیله نقلیه خاص شما را می توان در کتابچه راهنمای مالک خودروی شما یافت.

از آنجایی که تسمه تایم از لاستیک ساخته شده است، به مرور زمان فرسوده شده و در نهایت می شکند. هنگامی که خراب می شود، موتور از کار می افتد یا اجزای آن هماهنگ نیستند و به موتور آسیب می زند.

جدول تعویض تسمه تایم برای برخی خودروهای داخلی 

  • پراید: ۱۰۰ هزار کیلومتر
  • پژو ۴۰۵: ۷۰ هزار کیلومتر
  • زانتیا: ۶۵ هزار کیلومتر
  • تندر۹۰: ۴۰ هزار کیلومتر
  • مگان: ۶۰ هزار کیلومتر
  • ریو: ۶۵ هزار کیلومتر
  • مزدا ۳۲۳: ۷۰ هزار کیلومتر

اگر تسمه تایم را در زمان توصیه شده تعویض نکنید، ممکن است با خرابی کامل موتور، شکستگی یا خم شدن سوپاپ ها، آسیب سر سیلندر یا میل بادامک، و آسیب دیدن پیستون و دیواره سیلندر مواجه شوید. این از آن نوع موقعیت‌هایی نیست که می‌توان فکر کرد: “اگر خراب نیست، آن را تعمیر نکن”. تسمه تایم را طبق برنامه تعمیر و نگهداری سازنده تعویض کنید تا ازملیون ها تومان هزینه جلوگیری کنید .

8 نشانه که زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است

اغلب قبل از پاره شدن تسمه تایم هیچ علامت هشداری وجود ندارد. اما در اینجا برخی از نشانه های احتمالی وجود دارد که ممکن است زمان تعویض تسمه تایمتان فرا رسیده باشد:

  • کاهش قدرت موتور
  • گرم شدن بیش از حد
  • لرزش یا تکان دادن
  • مشکل در راه اندازی خودرو
  • صدای جیغ یا مالش تسمه ها
  • صدای تیک تیک که از موتور می آید
  • نشت روغن
  • چراغ موتور را بررسی کنید

زمانی که وسیله نقلیه شما در حال سرویس است، توصیه می کنیم پمپ آب را نیز تعویض کنید. پمپ آب معمولاً طول عمر مشابهی دارد و در صورت خاموش بودن تسمه تایم به راحتی قابل دسترسی است. به این ترتیب در هزینه های نیروی کار صرفه جویی می کنید.

تعمیر و تعویض تسمه تایم  خودرو

تعویض تسمه تایم یک سرویس گران قیمت است. این یک فرآیند پیچیده و کار فشرده است که بسته به وسیله نقلیه می تواند 4 تا 8 ساعت طول بکشد. اما تعویض تسمه تایم قبل از شکستن از آسیب دیدن موتور جلوگیری می کند و در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود. اگر در مورد نیاز به تعویض تسمه خود مطمئن نیستید، حتما تسمه های ماشین خود را به تعمیرکار خود نشان دهید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *