اگر روغن ماشین را به موقع عوض نکنیم چه می شود


تعویض روغن خودرو یکی از اساسی ترین موارد تعمیر و نگهداری است که انجام ندادن آن منجر به مشکلات اساسی در مسیر می شود. روغن موتور حیاتی است و تعویض منظم آن چیزی است که به سادگی نباید از آن چشم پوشی کرد. وقتی روغن تعویض نشود اتفاقات زیادی برای خودروی شما می افتد. و خبر خوب نیست! بنابراین، دریابید که چه اتفاقی می تواند بیفتد و شروع به دیدن تغییرات روغن به عنوان یک سرمایه گذاری حیاتی برای حفظ سلامت خودرو خود کنید.

کارکرد روغن در خودرو چیست؟

توانایی ماشین شما برای حرکت روان تا حد زیادی به لطف روغن شما است زیرا قلب وسیله نقلیه شما موتور شما است. عملکرد اصلی آن در واقع به حداقل رساندن اصطکاک و سایش قطعات متحرک وسیله نقلیه شما است. هدف روغن موتور بسیار مهم است. برای روغن کاری، تمیز کردن، محافظت، خنک کردن و گاهی اوقات بازیابی عملکرد موتور استفاده می شود. دفعات تعویض روغن به عوامل زیادی بستگی دارد، اما در صورت عدم تعویض چه اتفاقی می افتد به مرور زمان مشخص می شود. روغن مایه حیات موتور شماست. در اینجا چیزی است که وقتی این مورد نادیده گرفته می شود اتفاق می افتد.

تجمع آلودگی

کثیفی ها و زباله هایی که هنگام حرکت روغن از داخل موتور و داخل فیلتر روغن جمع می شوند، در صورت عدم تعویض در نهایت باعث مسدود شدن فیلتر روغن می شوند. بدتر از آن، کثیفی و زباله فیلتر را از طریق یک دریچه تسکین دور می زند و باعث می شود روغن کثیف از داخل موتور به عقب برگردد.

با گذشت زمان، روغن آنقدر کثیف می شود که موثر واقع نمی شود، به همین دلیل است که باید تعویض شود. در واقع، اگر روغن تعویض نشود، به مرور زمان کل موتور خاموش می شود و باید تعویض شود، سرمایه گرانی که مطمئناً می خواهید از آن اجتناب کنید. این می تواند هزاران یورو هزینه داشته باشد. این را با این واقعیت مقایسه کنید که تعویض روغن یکی از کم هزینه ترین موارد تعمیر و نگهداری خودرو شما است!

پوشش قطعات موتور از چربی روغن

وقتی منتظر تعویض روغن هستید، قطعات موتور شروع به فرسودگی می کنند. این به این دلیل است که روغن کثیف متراکم و ساینده است، بنابراین همانطور که در موتور جریان می یابد، آلودگی های بیشتری را جمع می کند. قطعات موتور را بپوشانید و در عین حال آنها را به درستی روغن کاری کنید. هرچه تعویض روغن بیشتر به تأخیر بیفتد، موتور به طور کلی مشکلات بیشتری را نشان می دهد. معمولاً موتور شما خیلی داغ می شود که می تواند کارایی آن را کاهش دهد.

اگر گرما باعث منفجر شدن واشر نشود، قسمت‌های موتور را تغییر شکل می‌دهد. این نیز زمانی اتفاق می افتد که موتور شما روغن زیادی داشته باشد. در واقع، با کثیف‌تر شدن و کثیف‌تر شدن آن، روغن کاری موتور متوقف می‌شود و باعث از کار افتادن آن سریع‌تر از آنچه می‌خواهید می‌شود! به اندازه کافی بدون تعویض روغن کار کنید و در نهایت ممکن است به قیمت خودروی شما تمام شود.

اگر گرما واشر را منفجر نکند، قسمت هایی از موتور را تغییر شکل می دهد. با خنثی شدن کیفیت روانکاری روغن، فلز در برابر فلز جیغ می کشد. موتور توقیف خواهد شد. هیچ راه حلی برای این وجود ندارد. موتور توقیف شده معمولاً نیاز به تعویض دارد و تصور اینکه چقدر هزینه دارد سخت نیست. این می تواند به طور نامطمئنی شما را به خرید یک ماشین جدید نزدیک کند.

از بین رفتن قطعات خودرو

افزودنی های روغن موتور، همان چیزی است که روغن از آن ساخته شده است، مشابه مواد شوینده، پخش کننده ها، بازدارنده های زنگ زدگی و کاهنده اصطکاک، با گذشت زمان زمانی که روغن تعویض نشده است، فرسوده می شوند. نتیجه کاهش شدید ظرفیت روانکاری روغن است که به دلیل کثیفی و زباله های انباشته شده در خطر است. در نهایت کثیف تر و کثیف تر می شود. این اتفاق بعد از یک ماه نمی افتد، بلکه با گذشت زمان و هزاران کیلومتر. اما به اندازه کافی سریع، به خصوص که زمان می گذرد و زندگی بیشتر و بیشتر گیج کننده می شود.

 گرفتگی مسیر قطعات

نتیجه چرخش روغن در موتور به دفعات کافی، در حالی که حجم کثیفی انباشته می شود، وجود یک ماده گل آلود متراکم و تیره با خاصیت روان کنندگی کم یا بدون خاصیت روان کنندگی است. در برخی از بدترین موارد، این لجن می تواند به قدری فشرده شود که قطعات موتور برای حرکت به معنای واقعی کلمه باید با آن مبارزه کنند.

رسوبات گل و لای نشانه مطمئنی از عدم نگهداری مناسب است که با تعویض منظم روغن به راحتی قابل رفع است! قسمت های متحرک موتور شما باید با این گل مبارزه کنند و آن را مجبور به کار سخت تر کنند. ماشین شما ممکن است قدرت و گشتاور کمتری داشته باشد. و هر چه موتور شما سخت‌تر کار کند، سوخت بیشتری می‌بلعد. این بدان معنی است که ممکن است بیشتر اوقات در کنار پمپ توقف کنید تا پول نقدی که به سختی به دست آورده اید را خرج کنید.

خرابی کامل موتور

خرابی موتور شما با گذشت زمان اتفاق می افتد، اما در واقع زمانی اتفاق می افتد که روغن برای مدت طولانی نادیده گرفته شود. اصطکاک فلز در برابر فلز بدون هیچ مانعی برای جلوگیری از تماس قطعات متحرک موتور، چنان آسیب جدی به قطعات وارد می کند که در نهایت موتور مسدود شده و از کار می افتد!

برای خرید تسمه تایم FRKPOWER بهترین گزینه برای شما می باشد . برای دیدن آموزش های بیش تر به بخش وبلاگ مراجعه نمایید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *