اگر ماشین بیش از حد گرم بشود چه چیزی می شود


سیستم خنک کننده مسئول حفظ دمای موتور در مقادیر بهینه برای عملکرد آن است. دلایل متعددی وجود دارد که می تواند با گرم شدن بیش از حد موتور خودرو به درستی کار نکند . در اینجا متداول ترین آنها را شرح می دهیم:

فهرست مطالب

  •  دلیل داغ شدن بیش از حد موتور خودرو
    •  گرفتگی رادیاتور
    •  از دست دادن مایع خنک کننده
    •  ماشین با پمپ آب در شرایط بد گرم می شود
    •  فن برقی در وضعیت نامناسب
    •  رادیاتور کثیف با پره های آسیب دیده
    •  ترموستات خراب
    •  مراقب مایع خنک کننده باشید
  • اگر ماشین بیش از حد گرم شود چه اتفاقی می افتد
  • در صورت گرم شدن بیش از حد ماشین چه چیزهایی را باید ببرید
  • اگر ماشین بیش از حد گرم شود چه کار کنیم

دلایل داغ شدن بیش از حد موتور خودرو

گرفتگی رادیاتور

گرفتگی رادیاتور یکی از دلایل شایع داغ شدن بیش از حد خودرو در صورتی که بسیار قدیمی باشد، می باشد.

 

 

 

گرمای بیش از حد موتور می تواند به دلیل گرفتگی مدار داخلی رادیاتور باشد. زنگ زدگی و ناخالصی ها باعث می شود مایع خنک کننده به خوبی در رادیاتور و بقیه خطوط خنک کننده گردش نکند. به همین دلیل توصیه می شود که هر دو سال یک بار از یک پاک کننده استفاده کنید و پس از آن باید ضدیخ را از مدار خنک کننده خارج کرده  و دوباره پر کنید.

از دست دادن مایع خنک کننده

اتلاف سیال از مخزن انبساط

یکی دیگر از دلایل داغ شدن بیش از حد خودرو می تواند از دست دادن مایع خنک کننده به دلیل نشتی در رادیاتور، شیلنگ ها یا پمپ آب باشد. به خاطر داشته باشید که دومی قلب کل سیستم خنک کننده است، زیرا وظیفه حرکت مایع خنک کننده در سراسر مدار را بر عهده دارد.

 

برای حل آن، توصیه می کنیم آن را به یک کارگاه ببرید. با این حال، اگر می‌خواهید از حالت خنثی خلاص شوید، اگر خودرویتان ضدیخ نشت کرد، با کمک چند ابزار ساده، راه‌حل‌هایی وجود دارد که خودتان آن را انجام دهید.

ماشین توسط پمپ آب خراب گرم می شود

اگرچه کل مدار خنک کننده در شرایط خوبی است، بدون نشتی یا انسداد، مشکل ممکن است این باشد که مایع خنک کننده در آن گردش نمی کند . پمپ آب از این کار مراقبت می کند ، زیرا اگر کار خود را انجام ندهد، سیال از موتور به سمت رادیاتور نمی رود و تا زمانی که به موتور آسیب نرساند گرم می شود .

 

اگر این مورد شماست، باید در اسرع وقت آن را تعویض کنید و تا رفع مشکل از وسیله نقلیه استفاده نکنید . در غیر این صورت، صورتحساب کارگاه ممکن است با ایراداتی مانند واشر سر بسیار بیشتر شود.

فن برقی بد

قسمت دیگری از سیستم خنک کننده که باید  بررسی شود، فن رادیاتور برقی است . عملکرد آن این است که هوای خارج از خودرو را از طریق رادیاتور عبور می دهد و در نتیجه از گرم شدن خودرو جلوگیری می کند. معمولاً زمانی کار می‌کند که به ماشین زیاد نیاز است، وقتی با سرعت کم حرکت می‌کنیم یا زمانی که توقف می‌کنیم تا دمای مناسب برای کارکرد آن تجاوز نکند .

دمایی که معمولاً فن اصلی رادیاتور در آن فعال می شود 94 درجه سانتیگراد است (البته این به مدل بستگی دارد). اگر این اتفاق نیفتد، مشکل معمولاً در سیم‌کشی یا ترموکنکتکتی است که آن را فعال می‌کند.

یکی از موقعیت هایی که بیشتر از همه باید کار کنید، ترافیک است. ماشین باید دائماً بدون جریان هوا روشن شود و متوقف شود تا خنک شود. همچنین، حتی در سرعت‌های بالا، می‌تواند هوای ورودی را نیز پشتیبانی کند، اگر خودرو در معرض استفاده سنگین قرار گیرد.

رادیاتور کثیف یا باله های خمیده

ممکن است فن به درستی کار کند اما رادیاتور ممکن است کثیف باشد. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که از مناطقی با گل، شن، برگ یا هر عنصر دیگری که می تواند به اندازه کافی آن را مسدود کند، عبور کرده باشید تا هوا در آن گردش نکند. چیزی که بیشتر برای وسایل نقلیه آفرود یا SUVهایی که معمولاً در میدان حرکت می کنند اتفاق می افتد.

برای تمیز کردن آن، باید هر چیزی را که از تماس مستقیم فلز با هوا جلوگیری می کند، جدا کنید . برای این، رایج ترین استفاده از آب تحت فشار از طریق گریل ماشین است. با این حال، اگر کثیفی بسیار جاسازی شده باشد، مواقعی لازم است که سپر را بردارید و از اقدامات موثرتری استفاده کنید.

 

مقاله مرتبط:
تعمیر و نگهداری رادیاتور ما

به عنوان مثال، می توانید از یک برس و صابون (یا یک محصول خاص) استفاده کنید و سپس آن را با آب تحت فشار بشویید و مطمئن شوید که بقایایی وجود ندارد. مراقب باشید به ورقه های فلزی نازک رادیاتور (که به آن پره نیز می گویند) آسیب نرسانید. از برس به آرامی و همیشه در جهت شیارها استفاده کنید.

اگر باله ها خم شده باشند، می توان آنها را با شانه باله رادیاتور صاف کرد. این یک ابزار ارزان قیمت است که برای هر نوع رادیاتور چندین معیار دارد. به عنوان یک درمان اضطراری، افرادی نیز هستند که از تیغه اره با اندازه مناسب برای رادیاتور خود استفاده کرده اند. توصیه می کنیم از آن اجتناب کنید زیرا استفاده از چنین ابزار فلزی سختی می تواند به رادیاتور شما آسیب جدی برساند. و با رادیاتور حفره ای، اگر دلیل جدی برای گرم شدن ماشین دارید.

ترموستات بد

ترموستات سیستم خنک کننده

ترموستات بد نیز می تواند دلیل داغ شدن بیش از حد خودرو باشد. این قسمتی است که جریان مایع خنک کننده بین موتور و رادیاتور را باز و بسته می کند. وقتی موتور داغ است باز می شود، بنابراین رادیاتور شروع به خنک شدن می کند، و وقتی موتور سرد است بسته می ماند، بنابراین می تواند به سرعت گرم شود، بدون اینکه رادیاتور گرما را زودتر بمکد.

اگر ترموستات هنگام بسته شدن بچسبد ، مایع هرگز به رادیاتور نمی رسد. این باعث می شود که در حین کار موتور همچنان دما افزایش یابد، بدون اینکه سیستم خنک کننده بتواند کار خود را انجام دهد.

مقاله مرتبط:
ترموستات خودرو: چیست، چه انواعی وجود دارد و کجاست

برعکس آن نیز می تواند اتفاق بیفتد: وقتی ترموستات کار نمی کند، باز می ماند . این مورد در این مقاله به ما مربوط نمی شود زیرا ماشین گرم نمی شود. نتیجه این است که موتور زمان زیادی طول می کشد تا دمای کارکرد بهینه خود را گرم کند. عواقب این خرابی فرسودگی زود هنگام قطعات آن و مصرف سوخت بیشتر است.

یک ترفند رایج برای بررسی آسان ترموستات ماشین ما وجود دارد. این شامل قرار دادن دست خود روی شیلنگ بالایی رادیاتور با موتور روشن است. اگر در دمای اتاق متوجه آن شویم، می توان گفت که ترموستات در وضعیت نامناسبی قرار دارد و مشکلی که باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود را پیدا کرده ایم.

در صورت داغ شدن بیش از حد ماشین، ترموستات جدید

در هر صورت، اگر ترموستات به درستی کار نمی کند، باید آن را تعویض کرد نه اینکه آن را جدا کرد. اگر این قسمت به دلیل اینکه اجازه خنک شدن موتور را نمی دهد جدا شود، مایع آزادانه حرکت می کند (حتی بیشتر از زمانی که باز گیر کرده باشد)، بنابراین می توانید مشکلات بیشتری از آنچه می خواهید حل کنید ایجاد کنید.

مراقب مایع خنک کننده باشید

در نهایت خود مایع خنک کننده یا ضد یخ را داریم. این سیال می تواند دمای بالا و پایین را تحمل کند . برای اینکه عملکرد خود را به درستی انجام دهد، نباید به جای آن از آب استفاده کرد، زیرا ظاهر زنگ زدگی در سیستم خنک کننده را تسهیل می کند و بسیاری از خرابی های فوق الذکر را بهبود می بخشد.

آنها آن را مستقیماً آماده شده با پول کمی می فروشند. اما خنک کننده می تواند مخلوطی از 50 درصد آب مقطر و 50 درصد ضد یخ خالص باشد. تمدید آن هر 2 یا 4 سال راحت است و در یک کارگاه مورد اعتماد می توانید از تعویض صحیح آن اطمینان حاصل کنید. اما در صورت داشتن ابزار لازم می توانید خودتان ضدیخ خودرو را تعویض کنید.

همچنین مخلوط کردن مایعات ضد یخ مختلف توصیه نمی شود زیرا برخی از آنها با هم سازگار نیستند. مشکل اصلی معمولاً از ترکیب یک ضد یخ آلی و غیر آلی ناشی می شود . یک واکنش شیمیایی ایجاد می شود که باعث ایجاد لجن می شود که می تواند سیستم را مسدود کند یا حداقل ظرفیت خنک کننده آن را کاهش دهد. که در موارد شدید باعث داغ شدن بیش از حد موتور می شود.

انواع ضد یخ خودرو

اگر ماشین بیش از حد گرم شود چه اتفاقی می افتد

گرم شدن بیش از حد موتور باعث خرابی های جدی می شود که می تواند منجر به قبض های بسیار بالای گاراژ شود . شناخته شده ترین آنها خرابی واشر سر است که به معنای واقعی کلمه موتور را باز می کند و به عنوان مثال باعث نشتی ضد یخ و روغن می شود. یک راه معمول برای تشخیص آن مخلوط کردن هر دو مایع در ظرف انبساط است. هر چند که از طریق کولر روغن هم می توان آن را داد.

یکی دیگر از مشکلات جدی ناشی از گرم شدن بیش از حد خودرو، فشار زیاد روی سیلندرها است. فلزات بیش از آنچه که باید منبسط می شوند و اصطکاک افزایش می یابد. مثلا با بزرگ شدن پیستون های داخل سیلندرها. اگر جنس آلومینیوم باشد این امر بیشتر مشخص می شود ، زیرا دو یا سه برابر بیشتر از آهن گشاد می شود.

گرمای بیش از حد نیز می تواند باعث خراب شدن زودرس دریچه ها و اجزای مرتبط شود. این حتی می تواند باعث شود که آنها سفتی لازم برای آب بندی محفظه احتراق را از دست بدهند . در نهایت، مایع خنک کننده می تواند بجوشد و باعث نشت مایع خنک کننده از رادیاتور، شیلنگ ها یا سایر اجزای سیستم خنک کننده شود.

در صورت گرم شدن بیش از حد خودرو چه چیزهایی را با خود ببرید

در صورت گرم شدن خودرو، داشتن چراغ قوه کوچک ، بطری آب، ضدیخ و روغن ترمز در خودرو توصیه می شود. به همین ترتیب، لازم است در مورد دانش اولیه ای که در اینجا در مورد گرمای بیش از حد موتور اشاره می کنیم، روشن باشیم. این می تواند به ما در صرفه جویی در هزینه و سفر به مکانیک کمک کند. با این حال، اگر ماشین همچنان به گرمای بیش از حد ادامه می‌دهد، بهتر است در اسرع وقت آن را برای معاینه سریع نزد مکانیک ببرید.

رادیاتور ماشین

به طور خلاصه، اگر ماشین بیش از حد گرم شود …

سیستم خنک کننده وظیفه کنترل دمای موتور را بر عهده دارد، دلایل مختلفی برای گرم شدن بیش از حد موتور وجود دارد که از جمله آنها موارد زیر را داریم.

  • اگر ماشین بیش از حد گرم شود، علت می تواند گرفتگی رادیاتور باشد، این باعث می شود مایع خنک کننده به درستی گردش نکند. بنابراین توصیه می شود سالی یک بار از پاک کننده استفاده کنید. شما همچنین می توانید یک درپوش رادیاتور را در شرایط نامناسب پیدا کنید، در برابر فشار وارد شده به رادیاتور مقاومت نمی کند، این باعث از بین رفتن مایع خنک کننده و در نتیجه داغ شدن بیش از حد موتور می شود.
  • علت دیگر می تواند به دلیل از دست دادن مایع خنک کننده باشد، این به دلیل نشتی در رادیاتور، شیلنگ ها، در پمپ آب است. لازم به ذکر است که این قلب کل سیستم خنک کننده است زیرا وظیفه گردش مایع خنک کننده را بر عهده دارد.
  • همچنین باید فن برقی رادیاتور را بررسی کنید که وظیفه آن عبور هوای بیرون خودرو از رادیاتور و در نتیجه دفع گرمای آن است.
  • ترموستات در شرایط نامناسب ، مسدود شده توسط زنگ زدگی که باعث می شود مایع خنک کننده به رادیاتور نرسد تا توسط فن خنک شود، منجر به گرم شدن بیش از حد می شود. این قطعه باید عوض شود زیرا بدون آن مشکلات دیگری مانند مصرف سوخت به همراه خواهد داشت زیرا موتور نسبتا سرد کار می کند.
  • در نهایت ما خنک کننده را داریم . این مایع می تواند دمای بالا و پایین را تحمل کند. بنابراین اگر ماشین داغ شود به راحتی نمی جوشد. به همین دلیل نباید از آب در موتور استفاده کرد زیرا باعث ایجاد زنگ زدگی در سیستم خنک کننده می شود. خنک کننده می تواند یک ضد یخ باشد که باید به نسبت 50 درصد آب و 50 درصد ضد یخ استفاده شود.برای دیدن مطالب بیش تر به وبلاگ FRKPOWER مراجعه نمایید . برای خریدن محصولات تیز به بخش محصولات مراجعه نمایید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *