تسمه تایم بهتر است یا زنجیر تایم


شاید براتون سوال پیش بیاد که خودروهای دارای زنجیر تایم بهتر است یا تسمه تایم ؟ زنجیر تایم و تسمه تایم دو جنس مختلف هستند که به تسمه تایم در واقع تسمه تایم می گویند و به زنجیر تایم نیز زنجیر تایم . برخی به این نام های تسمه تایم پلاستیکی یا تسمه تایم زنجیری نیز می دهند . تسمه تایم از قطعات مهم در خودرو می باشد احتمالا منتظر ان هستید تا زودتر متوجه ان موضوع شوید که کدام یک از این دو برتر از دیگری است پس با ما همراه باشید .

تسمه تایم یا زنجیر تایم کدام بهتر هستند 

تسمه تایم (که مانند زنجیر وظیفه انتقال حرکت از میل لنگ به میل بادامک را بر عهده دارد ) در صورت تعویض، هزینه کمتری نسبت بهزنجیر تایم دارد، زیرا در خارج از موتور قرار دارد  بنابراین نیاز به کار کمتری توسط مکانیک دارد. ،تسمه تایم بی صداتر است و  به دلیل وزن کمتر و اصطکاک کمتر  به کاهش مصرف سوخت کمک می کند .

اما زنجیر تایم نباید عوض شود و تاز مانی که موتور دوام دارد دوام می آورد و تا سالیان سال می توانید از زنجیر تایم استفاده کنید . در واقع هیچ نگرانی نیز برای تعویض ندارد و شما با خیال راحت می توانید از ماشن خود استفاده کنید بدون این که حواستون باشه که هر 70 الی 100 هزار تا دغدغه ی تعویض تسمه تایم را داشته باشید . الز طرفی زنجیر تایم اگر خراب نیز شود فشار کم تری به میل بادامک می آورد و خیلی احتمال کمی وجود دارد که خراب شود .

هنگام خرید خودروی دست دوم ماشین با زنجیر تایم بهتر است یا تسمه تایم 

این سوالی است که هنگام خرید خودروی دست دوم اغلب به این فکر می افتید چرا که خودروی با زنجیر تایم شما را در هزینه های تعویض تسمه تایم جلو می اندازد و دیگر نیازی به تعویض تسمه ها نیست و این یک صرفه جویی در هزینه ها می باشد . اما بیایید تا با هم کمی اصولی تر به این موضوع بپردازیم و صرف نظر از هزینه ها از نظر فنی به این موضوع بپردازیم .

دستور کار موتور ماشین 

  • تنفس
  • فشرده سازی،
  • گسترش،
  • من تخلیه می کنم.

فاز اول پیش بینی می کند که مخلوط هوا و سوخت به سیلندر وارد شود (مکیده شود). فاز تراکم مستلزم آن است که سیلندر بالا بیاید و مخلوط موجود را تا لحظه ضربه وارد شده توسط شمع ها فشرده کند و احتراق صحیح را امکان پذیر کند .

همه چیز باید با یک زمان بندی بسیار دقیق اتفاق بیفتد . توسعه انرژی حرارتی بسیار زیاد است، همچنین انرژی ای که به پیستون منتقل می شود، که فاز نزول خود را در داخل محفظه احتراق ( انبساط ) آغاز می کند.

آخرین مرحله تخلیه است که در آن گازهای سوخته شده دفع می شوند تا دوباره به چرخه حیات ببخشند .

 عملکرد یکسان با کمی تفاوت 

در طول کل مسیر فازی که به تازگی دیده شده است، میل بادامک یک بار می چرخد، در حالی که میل لنگ دو بار می چرخد.

تسمه تایم ، مانند زنجیر تایم، جزئی از موتور است که وظیفه انتقال را دارد، تا میل بادامک را با نیم سرعت کار کند، در حالی که هماهنگی با میل لنگ را حفظ می کند.

میل بادامک بالابر سوپاپ هایی را کنترل می کند که ورود و خروج سوخت و گازهای خروجی را در محفظه های احتراق موتور تنظیم می کنند. عملکرد صحیح آنها و هماهنگی آنها با آنچه پیش بینی شده است، عملکرد صحیح موتور را تعیین می کند.

بنابراین ما در مورد یک جزء اساسی برای عملکرد وسیله نقلیه خود صحبت می کنیم، به طوری که شکستن آن می تواند آسیب قابل توجهی ایجاد کند و برای کیف پول بسیار گران تمام شود. به همین دلیل است که ما تعمیر و نگهداری دقیق را توصیه می‌کنیم و قبل از عرضه آن‌ها به فروش، همه خودروهای خود را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

بنابراین تسمه و زنجیر دو ابزار جایگزین هستند که با این حال عملکرد اساسی یکسانی دارند. با وجود این، آنها با برخی تفاوت ها مشخص می شوند : بیایید آنها را با جزئیات ببینیم.

نگهداری و طول عمر

اول از همه، اجازه دهید در مورد تعمیر و نگهداری صحبت کنیم : برای خودروهایی که دارای تسمه تایم هستند، بیشتر است، در حالی که برای خودروهایی که دارای زنجیر تایم هستند ، می توان گفت که نیاز به بررسی های طولانی مدت دارند.

فاکتور مهم دیگری که باید در نظر گرفت طول عمر این دو سیستم است :

  • تسمه باید هر 100 هزار کیلومتر تعویض شود .
  • در حالی که زنجیر تایم این مزیت را دارد که اگر به خوبی نگهداری شود، مدت زمان مشابهی با موتور دارد و تا زمانی که صداهای غیرعادی یا صدای جیر جیر را نشنیده باشید، نیازی به تعویض ندارد.

وقتی صحبت از تعویض شد، قیمت تعویض تسمه تایم کمتر از زنجیر است که در صورت خرابی نیاز به فرآیند تعویض پیچیده و گران قیمت دارد.

 از نظر سر و صدا و مقاومت

در نهایت به این نکته اشاره می کنیم که تسمه تایم دارای مزیت های مثل ساده تر و کم صدا بودن است، در حالی که زنجیره تایم کنترل بیشتر شفت ، مقاومت بیشتر در برابر انبساط حرارتی و مقاومت بیشتر در برابر دور موتور را تضمین می کند.و در سرعت های بالاتر گزینه ی ایمن تری می باشد .

سایر لوازم ضروری مانند بلبرینگ، کشنده تسمه و پمپ آب  به تسمه و زنجیر متصل می شوند .

آپش های دنا پلاس 1402 جدید

دنا پلاس جدید با استاندارد 85 گانه در جدیدترین نمونه دناپلاس اتوماتیک که با قیمت … ادامه مطلب

چرا ترمز ماشین سفت می شود

کالیپر ترمز چیست آیا متوجه شده اید که وسیله نقلیه شما هنگام ترمزگیری به یک … ادامه مطلب

آموزش تعویض لنت ترمز جلو پژو 206

لیست بهترین تسمه تایم های ال 90

هدف از ارائه بهترین تسمه تایم های l90 به دنبال سوالات متداول شما مشتریان عزیز

واردات خودروهای دست دوم آزاد شد

واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2400 سی سی در سال 1402 در سال‌های گذشته، … ادامه مطلب

11 نشانه که حتما باید روغن ترمز را عوض کنید

اگر خودروی مورد علاقه شما مانند گذشته عملکرد خوبی ندارد، ممکن است تعجب کنید که … ادامه مطلب

چگونه عمر کلاچ ماشین را بالا ببرم

فهرست مطالب چه مشکلی روی کلاچ ممکن است رخ دهد؟ کلاچ چگونه کار می کند؟ … ادامه مطلب

سفت شدن ترمز ماشین چه علتی دارد

سفت شدن بیش از حد ترمز   1- ترمز زیاد: استفاده زیاد و بیش از … ادامه مطلب

علت جوش آوردن موتور 206 چیست

جوش آوردن موتور در خودروها ممکن است به دلایل مختلفی از جمله افزایش دمای موتور، … ادامه مطلب

8 دلیل اصلی تکان خوردن ماشین هنگام حرکت

در این مطلب به هشت دلیل اصلی و قطعی تکان خوردن ماشین شما رد حین … ادامه مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *