طرز کار زنجیر چرخ و آموزش بستن آن


اگر تا به حال راه خود را از میان برف یا یخ گذرانده اید، می دانید که چقدر می تواند دلخراش باشد. یا شاید قصد سفر به کوهستان را دارید و می دانید که آن شرایط در انتظار شماست. حتی وسایل نقلیه 4WD نیز در هوای زمستانی مشکل دارند. . . و اینجاست که زنجیر چرخ وارد می شود.زنجیر چرخ با پیچیدن دور تایرها و گاز گرفتن برف و یخ کار می کند و کشش بیشتری را ایجاد می کند. اما اگر تا به حال از زنجیر چرخ استفاده نکرده اید، ممکن است در مورد نحوه عملکرد آنها مطمئن نباشید. زنجیر چرخ واقعا چقدر کمک می کند؟ چه زمانی باید از آنها استفاده کنید؟ آیا آنها حتی قانونی هستند؟در زیر، تمام اصول اولیه زنجیر چرخ را بررسی خواهیم کرد، بنابراین می توانید تصمیم بگیرید که آیا آنها راه حل مناسبی برای شما هستند یا خیر.

در این مقاله:

  • آیا زنجیر چرخ به یخ، برف عمیق و گل کمک می کند؟
  • قیمت زنجیر چرخ چقدر است؟
  • زنجیر چرخ را روی کدام لاستیک ها قرار دهم؟
  • چگونه با زنجیر چرخ رانندگی کنم؟ آیا زنجیر چرخ ایمن است؟
  • چه زمانی از زنجیر چرخ استفاده کنم؟
  • زنجیر برف در مقابل لاستیک های برفی (میخ دار و بدون گل میخ)
  • زنجیر چرخ در مقابل کابل

آیا زنجیر چرخ جلوگیری از شخ زدگی و سرخوردن کمک می کند؟

آره! اگرچه زنجیر چرخ اغلب به عنوان زنجیر چرخ برفی شناخته می شود، اما برای یخ و گل نیز مفید است. زنجیرها برف عمیق را بهتر از لاستیک های میخی دار یا لاستیک های زمستانی کنترل می کنند و در بریدن یخ به همان خوبی عمل می کنند. همچنین زنجیر چرخ های طرح گل لاستیک برای استفاده در خارج از جاده ساخته شده اند تا از گیر نکردن شما در گل و لای جلوگیری کنند.آیا زنجیر چرخ راه حلی ساده برای آب و هوای زمستانی است؟ خیر، و دلایلی برای عدم استفاده از آنها وجود دارد رانندگی با آنها سخت است و سرعت شما را محدود می کنند، بنابراین اگر در منطقه ای زندگی می کنید که بارها برف می بارد و مجبور به رفت و آمد هستید، زنجیر چرخ سرعت شما را کاهش می دهد. اگر اغلب در جاده‌های برفی رانندگی می‌کنید، لاستیک‌های برفی را در نظر بگیرید و زنجیر چرخ را به عنوان یک گزینه پشتیبان یا اضطراری ببندید.

زنجیر چرخ را روی کدام لاستیک ها قرار دهیم؟

 

زنجیر چرخ باید روی چرخ های محرک وسیله نقلیه شما حرکت کند. این بدان معنی است که اگر شما چرخ های جلو دارید، زنجیر روی لاستیک های جلو می رود. برای محرک چرخ های عقب، زنجیر روی لاستیک های عقب قرار می گیرد.برای خودروهای 4 چرخ محرک، محور محرک اولیه معمولاً محور عقب است (می توانید این موضوع را در دفترچه راهنمای مالک خود تأیید کنید). زنجیر از نظر قانونی فقط روی یک محور (دو چرخ) الزامی است، اما می‌توانید آن‌ها را روی هر چهار لاستیک قرار دهید تا فرمان کنترل‌تری داشته باشید.زنجیر چرخ در بسیاری از وسایل نقلیه تمام چرخ محرک مجاز نیست، بنابراین دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید استفاده از زنجیر مجاز است. اگر مجاز است، دفترچه راهنمای مالک شما همچنین می‌تواند تأیید کند که روی کدام لاستیک از زنجیر استفاده کنید.

آیا رانندگی با زنجیر چرخ ایمن است؟

چگونه رانندگی می کنید؟ به آرامی. خیلی آهسته با این حال، به طور جدی، هنگام استفاده از زنجیر چرخ، باید سرعت خود را زیر 25 مایل در ساعت نگه دارید. اگر چیزی شنیدید یا احساس کردید (مثلاً برخورد زنجیر به وسیله نقلیه شما)، فوراً خود را کنار بکشید و مشکل را برطرف کنید.

همچنین از شروع و توقف ناگهانی که می تواند باعث چرخش یا قفل شدن چرخ های شما شود، خودداری کنید.زنجیر چرخ ایمن هستند ، به شرط اینکه وسیله نقلیه شما با زنجیر سازگار باشد (برای اطمینان، دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید)، مانند یک مسابقه NASCAR رانندگی نمی کنید، و زنجیر شما به درستی نصب شده باشد. اکثر مشکلات صرفاً به این دلیل به وجود می‌آیند که رانندگان تمام اتصالات زنجیره‌ای لازم را انجام نمی‌دهند، زنجیرها را به اندازه کافی سفت نمی‌کنند یا زنجیرها را پس از «چرخش آزمایشی» پس از نصب بررسی نمی‌کنند.

چه زمانی از زنجیر چرخ استفاده کنم؟

برای هر چیزی زمان و مکانی وجود دارد و این شامل زنجیر چرخ نیز می شود. هنگام تصمیم گیری در مورد استفاده از زنجیر چرخ باید به سه معیار توجه کرد:

  • آیا در این مکان/در این زمان از سال قانونی است؟معمولاً وقتی زنجیر چرخ بالا می‌آید، کسی سر خود را می‌خراشد و تعجب می‌کند که “آیا آن‌ها اینجا قانونی هستند؟”و پاسخ این است که در شرایط خاص بله. گاهی اوقات در واقع نداشتن آنها غیرقانونی است.به همین دلیل، مهم است که همیشه قوانین زنجیر لاستیک را برای هر مکانی که در آن سفر می کنید بررسی کنید. برخی از مناطق به طور کلی زنجیر چرخ را غیرقانونی می کنند، برخی فقط در زمان های خاصی از سال اجازه استفاده از آن را می دهند و برخی کاملاً به آن نیاز دارند. به عنوان مثال، اگر در حال برنامه ریزی یک سفر اسکی در کوه هستید، به احتمال زیاد مجبور خواهید بود زنجیر چرخ را در ماشین خود نگه دارید و در واقع، ممکن است از شما خواسته شود آنها را در یکی از پست های بازرسی معمولی قبل از خود نشان دهید. اجازه داده خواهد شد.
  • آیا شرایط جاده نیاز به زنجیر چرخ دارد؟زنجیر چرخ برای از بین بردن پیاده روها تاثیر بدی دارند، اما این مشکل معمولاً فقط زمانی ایجاد می شود که زنجیر چرخ را در جاده های خشک و برهنه رانندگی کنید. یخ و برف عمیق مانع کافی بین زنجیر و جاده ایجاد می کند تا از آسیب به آسفالت جلوگیری شود. زنجیر چرخ به ویژه در مناطق کوهستانی یا جاده های روستایی که در طول طوفان های برفی درمان نمی شوند، رایج است.باید تکرار شودهرگز روی جاده بدون برف از آن استفاده نکنید. حتی اگر زیاد به خراب کردن جاده اهمیت نمی دهید، به خاطر داشته باشید که می توانید هنگام انجام این کار به لاستیک ها، زنجیر چرخ و ماشین خود نیز آسیب بزنید.افرادی که با زنجیر چرخ روی جاده برهنه رانندگی کرده اند، معمولاً احساس می کنند که با لاستیک های مربعی رانندگی می کنند. بنابراین، می دانید، به هر حال اینطور نیست که از سواری لذت ببرید.
  • آیا ماشین شما با زنجیر چرخ سازگار است؟همیشه دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید وسیله نقلیه شما با زنجیر چرخ سازگار است. برخی از خودروها اینطور نیستند و برخی فقط با آنچه که زنجیرهای سازگار کلاس S نامیده می شود سازگار هستند. اینها زنجیرهایی هستند که برای وسایل نقلیه با فاصله محدود بین چاه تایر و چرخ طراحی شده اند.محدودیت‌های زنجیر چرخ مخصوصاً در بسیاری از وسایل نقلیه جمع‌وجور و دیفرانسیل جلو به دلیل فاصله محدود چرخ‌ها رایج است. وسایل نقلیه باید فاصله کافی در اطراف گیره های فنر، گلگیرها، مهاربندها، تشتک های آب پاش، خطوط سوخت، خطوط ترمز و کنترل ترمز داشته باشند تا بتوانند با خیال راحت از زنجیر چرخ استفاده کنند.بسیار مهم است که مطمئن شوید زنجیر چرخ شما متناسب با لاستیک های شماست.

زنجیر  چرخ بهتر است یا لاستیک مناسب برف

زنجیر چرخ تنها گزینه برای سفر در هوای برفی نیست. همچنین لاستیک های برفی (یا لاستیک های زمستانی) وجود دارد که به طور خاص برای هوای خشن زمستانی طراحی شده اند. این لاستیک ها می توانند میخ دار یا بدون میخ باشند. بنابراین چگونه آنها در مقابل زنجیر چرخ قرار می گیرند، و چه زمانی باید به یکی بر دیگری تکیه کنید؟این تا حدی به آنچه در منطقه شما قانونی یا مورد نیاز است بستگی دارد، اما همچنین به این بستگی دارد که در چه زمینی رانندگی می کنید و چقدر پول می خواهید خرج کنید. اگر به یک راه حل موقت برای برف یا یخ نیاز دارید، مانند سفر به کوهستان یا طوفان غافلگیرکننده برف، زنجیر چرخ بهترین گزینه برای شماست زیرا هزینه زیادی ندارند و به راحتی می توان آنها را در زمانی که دوباره سوار می شوید جدا کرد. جاده های خشکاز سوی دیگر، اگر اغلب در زمین های برفی/یخ زده (بیش از چند بار در سال) رانندگی می کنید، تایرهای برفی می توانند راه حل طولانی مدت تری ارائه دهند. لاستیک های برفی سواری بهتری نسبت به زنجیر چرخ به شما می دهند، بنابراین اگر در آب و هوای شمال برفی زندگی می کنید و به طور منظم با آب و هوای زمستانی مواجه می شوید، معمولاً ترجیح داده می شوند. (به علاوه، لازم نیست هنگام استفاده از لاستیک های برفی سرعت خود را زیر 25 مایل در ساعت نگه دارید.)در مورد لاستیک های برفی میخ دار در مقابل لاستیک های بدون میخ چطور؟ لاستیک های برفی میخ دار، همانطور که از نامشان پیداست، دارای گل میخ های فلزی کوچک در لاستیک ها هستند تا کشش بهتری روی یخ و برف فشرده داشته باشند. (مانند زنجیر چرخ، برخی از مناطق این لاستیک‌ها را در زمان‌های خاصی از سال به دلیل خطراتی که برای پیاده‌روی ایجاد می‌کنند، غیرقانونی اعلام کرده‌اند، بنابراین قبل از استفاده از آن‌ها، قوانین محلی خود را بررسی کنید.)لاستیک های برفی بدون گل میخ فاقد هر گونه ناودانی فلزی هستند، اما دارای ویژگی هایی هستند که آنها را برای رانندگی در زمستان مناسب تر از لاستیک های سنتی می کند. فن آوری لاستیکی پیشرفته، لبه ها و آج عمیق آنها به لاستیک های زمستانی بدون گل کمک می کند تا انعطاف پذیری و کشش را در سرما و در جاده های برفی/یخ زده حفظ کنند.

زنجیر چرخ

مثبت 

  • برای یخ، برف فشرده و برف عمیق عالی است
  • قرار دادن/حذف آسان – ایده آل در محیط هایی که دما اغلب تغییر می کند
  • اقتصادی تر از لاستیک های برفی

منفی

  • در برخی مناطق یا در ایام خاصی از سال غیرقانونی است
  • در روسازی خشک نمی توان استفاده کرد
  • محدود به سرعت 25 مایل در ساعت
  • منجر به یک سواری ناخوشایند و ناخوشایند می شود

لاستیک های میخ دار

مثبت

  • بهتر از تایرهای بدون گل میخ روی یخ و برف فشرده – در برف عمیق عالی نیست
  • محدود به سرعت کم نیست
  • راه حل بلند مدت
  • در دمای 0-32 درجه فارنهایت بهترین کار را انجام دهید

منفی

  • می تواند گران باشد
  • در برخی مناطق یا در ایام خاصی از سال غیرقانونی است
  • در روسازی خشک نمی توان استفاده کرد
  • به راحتی نمی توان آنها را مانند زنجیر نصب و جدا کرد

لاستیک بدون گل میخ

مثبت

  • در یخ و برف فشرده عالی است – در برف عمیق عالی نیست
  • به جاده‌های خشک آسیب نمی‌رساند (اگرچه در پیاده‌روی خشک سریع‌تر از لاستیک‌های تمام فصول سایش می‌شوند)
  • محدود به سرعت کم نیست
  • راه حل بلند مدت

منفی

  • در یخ به خوبی زنجیر چرخ و لاستیک های میخ دار نیست
  • می تواند گران باشد و باید آنها را نصب کرد

زنجیر چرخ در مقابل زنجیرهای کابلی

هنگام انتخاب زنجیر چرخ، شما می توانید زنجیرهای سنتی یا زنجیر کابلی را انتخاب کنید. بزرگترین مزیت سبک کابلی این است که اگر نمی خواهید روی زنجیر پر کنید، مقرون به صرفه هستند و برای استفاده موقت مناسب هستند. به ویژه، اگر فقط مسافت کوتاهی را در برف سبک رانندگی می کنید و می خواهید سواری نسبتاً نرمی داشته باشید، مفید هستند.با این حال، اگر با یخ یا برف عمیق مواجه شدید، باید زنجیر واقعی روی چرخ‌های خود داشته باشید. اینها کشش عالی را ارائه می دهند و بسیار بیشتر از کابل ها دوام خواهند داشت. اگر مرتباً به آن‌ها نیاز دارید، زنجیره‌ها سرمایه‌گذاری بهتری هستند.

آیا به زنجیر چرخ نیاز دارم؟

شاید. اگر قصد دارید با یخ، برف عمیق یا حتی گل عمیق روبرو شوید، زنجیر چرخ تا زمانی که در منطقه شما قانونی باشد کمک بزرگی خواهد بود. آنها نسبت به تایرهای زمستانی برای نصب/حذف راحت تر هستند و در بسیاری از موارد کشش بهتری را ارائه می دهند. چه به یک مجموعه برای کوهستان نیاز داشته باشید و چه برای رانندگی در شهر در هوای زمستانی، زنجیر چرخ می تواند نجات دهنده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *