علائم خرابی ABS ماشین


سیستم ترمز  ABS یکی از بزرگترین اختراعات ایمنی در تاریخ خودرو است. در واقع در کنار ایربگ و کمربند ایمنی به عنوان یکی از عناصری شناخته می شود که از زمان معرفی در خودروها جان افراد بیشتری را نجات داده است، اما ترمز ABS چیست؟ چگونه کار می کنید؟ ترمزهای ABS چه ایرادی دارند؟ ما همه چیز را در مورد این عنصر کشف خواهیم کرد که احتمالاً هرگز متوجه وجود آن نخواهیم شد.

مخفف ABS با نام آلمانی سیستم ترمز ضد قفل مطابقت دارد ، اگرچه ما معمولاً آن را از سیستم ترمز ضد قفل انگلیسی می شناسیم . در اسپانیایی این سیستم ترمز ضد قفل است و اگرچه ظاهر آن یا اولین ثبت اختراعات آن به اوایل قرن گذشته بازمی‌گردد، اما واقعیت این است که کاربرد آن برای خودرو معمولاً تا قسمت دوم آن وارد نمی‌شود .

فهرست مطالب

  •  ABS چیست؟
  •  هنگام ترمزگیری با ABS چه عواملی دخیل هستند؟
  •  چگونه بفهمم چه زمانی کار می کند؟
  •  آیا ماشین من ABS دارد؟
  •  اگر شکست بخورد چه؟
  •  چه مشکلی در ترمزهای ABS وجود دارد؟
  •  چه چیزی خطای ABS نیست؟
  •  آیا ارزش خاموش کردن ABS را دارد؟
  •  چرا از ABS در مسابقات استفاده نمی شود؟

ABS چیست؟

ترمز ABS چیست؟

ABS سیستمی است که به سادگی از قفل شدن چرخ توسط ترمزها جلوگیری می کند . هنگام ترمزگیری، فشاری بر روی ترمزها وارد می‌شود که می‌تواند از حد چسبندگی لاستیک فراتر رود و بنابراین، چرخ را قفل می‌کنیم، قدرت ترمزگیری را از دست می‌دهیم، آن را طولانی‌تر می‌کنیم و توانایی هدایت خودرو را از دست می‌دهیم . ABS به طور خودکار این خطای تعامل انسان و ماشین را از بین می برد.

نشانگر ترمز ABS روی داشبورد

 

از طریق سنسورهای مختلفی که زاویه چرخش چرخ‌ها، سرعت یا قدرت ترمز را تشخیص می‌دهند، سیستم با فشار مدار ترمز بازی می‌کند تا نیرویی را که به پدال وارد می‌کنیم دوز کند و در نتیجه از گرفتگی جلوگیری کند. به عبارت دیگر، انجام اصلاحات کوچک اتوماتیک در فشار ترمز از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می کند .

هنگام ترمزگیری با ABS چه عواملی دخیل هستند؟

مانند هر چیز دیگری، عوامل زیادی وجود دارد که به کارکرد یا عدم کارکرد سیستم ABS کمک می کند. یکی از آنها و شاید مهمترین آنها وضعیت تایر است . اگر لاستیک ها به طور نامناسب باد شوند یا لاستیک ها فرسوده یا متبلور شوند ، محدودیت چسبندگی آن کاهش می یابد و بنابراین سیستم ترمز ضد قفل بیش از حد لازم و ناکارآمد عمل می کند. وضعیت خود ترمزها نیز مانند وضعیت لنت ها یا فاکتور بسیار مهمی است، مانند وضعیت لنت ها و دیسک ها .

با این حال، یکی دیگر از عوامل مهم برای عملیات، وضعیت جاده است. سیستم ABS همیشه موثر نیست، به عنوان مثال در جاده های بسیار لغزنده: برف، گل، یخ، خاک. در این مواقع سیستم ترمز ضد قفل کمی دیوانه می شود زیرا چرخ مدام قفل می شود. ترمزگیری کند می شود، اما فاصله را می توان چند برابر کرد.

ترمز ABS در جاده های خیس می تواند معجزه کند. محدودیت چسبندگی کاهش می یابد و با تنظیم مداوم قدرت ترمز می توان فاصله ترمز را کوتاه کرد. و مهمتر از آن، با قفل نکردن چرخ‌ها، کنترل خودرو را از دست نمی‌دهیم، بنابراین می‌توانیم به ترمزگیری ادامه دهیم، بدون اینکه ترسی از لغزش یا چرخش خودرو به دلیل قفل کردن چرخ‌ها داشته باشیم. در منحنی، این کلید است.

از کجا بفهمم چه زمانی کار می کند؟

همه سیستم های ABS یکسان کار نمی کنند، اما یک جزء مشترک دارند. در هر صورت، آنها بیشتر توسعه یافته اند تا عملکرد خود را بهبود بخشند و راننده به سختی متوجه دخالت آنها شود. فقط امتحان کردن آن به یک دلیل ساده توصیه نمی شود، زیرا ABS معمولاً در صورت ترمز اضطراری کار می کند و بنابراین فعال شدن این عنصر همیشه خطر دارد.

راننده متوجه خواهد شد که وقتی ABS فعال می شود، پدال به شدت شروع به لرزیدن می کند و در همان زمان حساسیت خود را از دست می دهد. دو چیز ممکن است برای گوش اتفاق بیفتد، این که صدای هشدار به صدا در می آید و اینکه ما نوعی صدای اره را می شنویم (کلیک-کلیک-کلیک). در برخی خودروها، روی داشبورد، روی صفحه کنترل، چراغ هشدار ممکن است روشن شود، اما این امر رایج نیست.

از آنجایی که معمولاً یک چیز وقت‌شناسی است، در شرایطی که فعال می‌شود، احتمالاً زمانی برای شنیدن صدای ترمزها نخواهیم داشت . اگر متوجه شدیم که دلیلی برای وحشت وجود ندارد، باید اجازه دهیم الکترونیک کار کند. یا شاهد این هستیم سر پیچ یا ترمز روی دست انداز گاهی اوقات می تواند سیستم را به طور لحظه ای فعال کند. اگر متوجه شدیم دلیلی برای وحشت وجود ندارد، باید بگذاریم الکترونیک کار کند.

آیا ماشین من ABS دارد؟

هنگامی که ABS کار می کند، پدال ترمز می لرزد. وحشت نکنید

برای اینکه بفهمم ماشین من ABS دارد یا نه، ساده ترین راه، در صورت عدم وجود ناهنجاری، این است که جرقه را روشن کنم و ببینم چراغ هشدار مربوطه چگونه روشن می شود، معمولاً برای چند ثانیه. این یک نوع تأیید است که سیستم به درستی راه اندازی و کار می کند. اگر روشن نمی شود ممکن است به این دلیل باشد که ماشین ما آن را تجهیز نمی کند. در هر صورت، بسیار منطقی است که به یک فروشنده/کارگاه برند ما بروید و دستورالعمل‌های عملیاتی را بپرسید یا نگاه کنید.

Edo Competition مرسدس G63 AMG - ترمز

اگر خراب باشد چه می شود ؟

علاوه بر چراغ هشدار، هر خودرو یا سازنده ای دارای نوعی چراغ هشدار است که در مورد نقص در المنت هشدار می دهد. به عنوان مثال، برخی از خودروها پیامکی با خطا ارسال می کنند.

باید کاملا واضح باشد که خرابی ABS به این معنی نیست که ترمز ماشین ما تمام شده است. این بدان معناست که ما بدون سیستم ترمز ضد قفل رانندگی خواهیم کرد، اما سیستم ترمز به درستی کار می کند. در واقع، در شرایط اضطراری، ما متوجه چیزی فراتر از یک هشدار یا انسداد بیش از حد احتمالی نخواهیم شد.

 

در بسیاری از خودروها، توزیع کننده ترمز با یک سیستم الکترونیکی جایگزین شده است که با ABS کار می کند. به همین دلیل، هنگام ترمزگیری شدید، در صورت از کار افتادن سیستم، می‌توانیم چرخ‌های عقب را قفل کنیم، مخصوصاً در خودروهایی که برای حمل بار مانند وانت، وانت یا خانواده آماده شده‌اند.

از سوی دیگر، ABS سیستم مادر بسیاری از سیستم‌های الکترونیکی دیگر است ، بنابراین خرابی آن نحوه عملکرد ESP، کنترل کشش و حتی کمک به حرکت در سربالایی را تغییر می‌دهد. هر چیزی که در نهایت چرخش چرخ ها را کنترل می کند.

باید در نظر داشت که همه چراغ های هشداری که ممکن است مربوط به ترمز روشن شوند، مربوط به سیستم ترمز ضد قفل نیستند. به زبان ساده: اگر چراغ خطای ترمز روشن شود، ایراد وجود دارد و در ABS نیست. بسیار رایج است که چراغ اخطار روشن شود که نشان دهنده سطح پایین روغن ترمز یا لنت های فرسوده است و کاربر آن را با ABS اشتباه می گیرد. همچنین اگر ABS در چراغ هشداری که روشن می شود از کار بیفتد، علامت های اختصاری ظاهر می شوند.

ترمزهای خود را تست کنید تا ببینید آیا ABS کار می کند، اما مطمئنا و فقط یک بار

چه مشکلی در ترمزهای ABS وجود دارد؟

همانطور که قبلاً گفتیم، این سیستم به چندین سنسور متکی است و همانطور که قبلاً می توانید حدس بزنید، آنها بیشترین خطر را دارند. اگرچه خرابی ABS چندان رایج نیست، اما می تواند این سنسورها را خراب کرده و از کار بیفتد. از طرف دیگر و از نظر اقتصادی پیچیده تر، ECU خودرو ممکن است از کار بیفتد.

برای اینکه با اطمینان بیشتر متوجه شوید، باید ماشین را به دیاگ وصل کنید تا علت خطا مشخص شود. سیم کشی می تواند یکی دیگر از عوامل خرابی باشد.

برای اضافه کردن به لیست ایرادات احتمالی ترمز ، می توان یک فیوز ساده که منفجر شده است . بدون پرداختن به جزئیات بیشتر، در خودروهای فعلی، خاموش کردن ABS معمولاً فقط با برداشتن فیوز انجام می شود. اما مراقب باشید، لازم نیست فقط به شاهد اعتماد کنید زیرا ممکن است لامپی که نقاشی را روشن می کند سوخته باشد. به همین دلیل ارزش آن را دارد که در طی بررسی هایی که هنگام تماس شما انجام می دهیم بررسی کنید که آیا کار می کند یا خیر. توجه، زیرا اگرچه هر دو سیستم همزیستی دارند و با هم کار می کنند، خرابی سیستم پایداری ESP با نماد خاص خود روی داشبورد نشان داده شده است.

ایراد ABS چیست؟

قبلاً اشاره کردیم که لازم نیست خرابی ABS را با خرابی سیستم ترمز اشتباه بگیرید . به همین دلیل باید به شاهدان اعتماد کنیم. اگر این کار را نکنیم، باید این سری مشکلات را در نظر بگیریم که به معنای خرابی نیست. برای مثال وقتی ترمز می‌کنیم و متوجه می‌شویم که پدال پایین می‌رود، ایمن‌ترین چیز این است که در مدار هوا داریم یا سیلندر اصلی وصل است. این ربطی به ضد انسداد ندارد و خطر بیشتری برای امنیت ما به همراه دارد.

از طرفی ممکن است برعکس این اتفاق بیفتد که پدال ترمز را فشار دهیم، خیلی سخت است و برای متوقف کردن آن باید فشار زیادی وارد کنیم. در این حالت به احتمال زیاد بوستر ترمز معیوب است . برای بررسی این موضوع کافی است ترمز را با موتور خاموش به طور مکرر فشار دهید تا سفت شود و بدون رها کردن آن، موتور را روشن کنید. اگر خطا برطرف نشود، تقریباً واضح است. در موتورهای توربوشارژ، پمپ خلاء یا خطوط وکیوم به بوستر ترمز ممکن است از کار بیفتد.

چراغ ترمز روشن نمی شود

همچنین ممکن است اتفاق بیفتد و شاید بتوان آن را با ABS اشتباه گرفت که خودرو روی یک چرخ جلو و دیگری چرخ عقب مقابل ترمز کند. این به این دلیل است که بسیاری از خودروها برای اطمینان از حداقل ترمزگیری در هر دو محور، یک مدار ایمنی X دارند. باز هم ربطی به ABS ندارد، بیشتر شبیه هوا در مدار یا نشتی مستقیم در یکی از آنهاست.

در ضمن اگر وقتی کم و بیش ترمز می کنیم متوجه شدیم که ماشین می لرزد اما صدای عجیبی نمی دهد یا عادت به شنیدن آن نداریم، ربطی به ABS هم ندارد. و من با حروف بزرگ یادداشت می کنم که “ماشین می لرزد”. هنگامی که ABS کار می کند، متوجه می شویم که پدال می لرزد. اگر نه، مطمئناً چرخ‌های نامتعادل ، دیسک‌های تاب‌دار یا بلبرینگ‌ها در وضعیت نامناسبی داریم. اگر هنگام ترمزگیری خودرو به یک سمت متمایل شود، ممکن است فشار ضعیف لاستیک، عدم تعادل ترمز ناشی از فرسودگی ترمز یا ناهماهنگی جهت باشد.

 

آیا ارزش خاموش کردن ABS را دارد؟

قطعا نه. بیشتر از این، فقط چند خودرو وجود دارد که ABS را می توان غیرفعال کرد. ما می توانیم سیستم های کشش یا پایداری را خاموش کنیم، اما ABS همیشه وجود دارد. این سیستم آنقدر پیچیده است که ما رانندگان باید آنقدر اعتماد کنیم که ارزش تسلیم شدن را ندارد. برخی از ATV ها با حالت های گلی، برفی یا شنی می توانند عملکرد خود را طوری تنظیم کنند که قفل شوند.

درست است که گاهی اوقات بیشتر مزاحم است تا فایده، اما این شرایط نادر است. در سطوح بسیار لغزنده کم کردن سرعت ماشین دیوانه کننده است و در عوض بهتر است چرخ ها را قفل کنید تا لاستیک در جستجوی چسبندگی بیشتر در سطح فرو رود. در بسیاری از مواقع سیستم ESP سیستمی است که در سطوح بسیار لغزنده رفتار منفی بیشتری دارد و باعث می شود سیستم ترمز ضد قفل دائماً کار کند.

در هر صورت، غیرفعال کردن آن در این شرایط نیز توصیه نمی شود. در ویدئوی زیر می توانید نحوه رفتار یک خودروی بدون ABS را روی سطحی لغزنده مشاهده کنید. : ترمز نامتقارن. تفاوت جزئی در چسبندگی بین چرخ ها از یک طرف و طرف دیگر باعث می شود که خودرو در صورت نداشتن ABS (که ESP نیز می تواند به آن کمک کند) از مسیر خارج شود.

چرا از ABS در مسابقات رالی استفاده می شود؟

خود ABS حتی در رقابت های سخت مورد استفاده قرار می گرفت. به عنوان مثال، ما به فرمول 1 اشاره می کنیم . اما همانطور که می دانید، مقررات طیف وسیعی از سیستم های الکترونیکی مانند کنترل کشش یا سیستم تعلیق فعال را ممنوع کرده است یا سال ها پیش آن را ممنوع کرده است. ABS عنصر دیگری است که طبق قانون در دسترس نیست.

اما یکی از دلایل اصلی عدم استفاده منظم از آن در مسابقات این است که راننده تحت ترمز شدید حساسیت خود را از دست می دهد . وقتی چرخ به حد مجاز خود می رسد دیگر احساس نمی کنید. از آنجایی که مسابقات در محیط های امن برگزار می شود، خود رانندگان می توانند عملکردهای ترمز ضد قفل را به صورت دستی با پای خود انجام دهند و به همین دلیل است که می توانیم در زمان رقابت سخت شاهد بلوک های بزرگ در شور و هیجان ترمز باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *