علت تقه زدن یا ضربه موتور چیست


مواردی که در این مطلب به آن ها خواهیم پرداخت 

  • تشخیص ضربه موتور
  • دلایل کوبیدن موتور احتراق داخلی
    • چگونه صدای تق تق موتور را بشنویم؟
    • موتور در دور آرام ضربه می زند
    • اگر پیستون ها ضربه بزنند
    • اگر انگشتان پیستون ضربه بزنند
    • بلبرینگ میل لنگ ضربه ای
    • کوبیدن میله های اتصال
    • نویز در سیستم های توزیع گاز
    • همه موتورهای معروف بهاندا “داساک”.
  • مشاوره تعمیر و نگهداری موتور

در حین کار، موتورهای خودرو نیاز به مداخله دوره ای در قالب تعمیر و نگهداری و همچنین نگهداری برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده دارند. با یک لیست عظیم از مشکلات، موتورهای تق اغلب ظاهر می شوند، حتی بدون اینکه در مسافت پیموده شده کار کنند.

بنابراین، چرا موتور در می زند، چگونه می توان مشکل صداهای خارجی را پیدا کرد و حل کرد .

تشخیص ضربه موتور

مهم ترین و دشوارترین بخش قبل از تعمیر، انجام یک تشخیص مناسب است. موتور احتراق داخلی یک واحد پیچیده است که از توده ای از قطعات مالشی و همچنین مکانیسم های حرکت چرخشی و چرخشی-ترجمهی تشکیل شده است. بر این اساس، تشخیص ضربه در موتور پیچیده تر است، با این حال، با کمک ابزارهای خاص، معلوم می شود، اگر دقیقاً نباشد، تقریباً منبع نویز خارجی را کشف می کند.

تشخیص موتور برای نویز باید توسط پارامترها انجام شود.

  1. ماهیت صدا چیست: اپیزودیک، نادر یا ثابت – وابستگی به درجه عملکرد یا پیوست مکانیزم های فردی است.
  2. تونالیته صدا چیست؟ این یک لحظه مهم و دشوار برای تعیین دقت صدای منتشر شده است. فقط یک متخصص با تجربه می داند که صدای نازک و پر صدا در موتورهای مختلف می تواند نشان دهنده نقص باشد که در سایش یاتاقان میل لنگ است. بسته به طراحی موتور احتراق داخلی، کاراکتر صدای متفاوت می تواند به معنای همان نقص باشد.
  3. بومی سازی. برای تعیین محل، از گوشی پزشکی استفاده می شود که استاد را به ناحیه تقریبی که صدا در آن منتشر می شود هدایت می کند.

دلایل کوبیدن موتور تنفس طبیعی 

کارکرد موتور می تواند دلایل زیادی داشته باشد، از قابل توجه ترین آنها، تغییر نابهنگام روغن، بیش از عمر گارانتی واحد الکتریکی. تمام احتمالاتی را که ممکن است ضربه زدن، تق تق، ساییدن و سایر صداهای خارج از موتور وجود داشته باشد و همچنین روش های تشخیصی را در نظر بگیرید.

بلافاصله، قبل از شناسایی دلایل احتمالی، اجازه دهید به اصول طراحی ICE بازگردیم.

مجموعه ها و مشخصات کلیدی در موتور پیستونی عبارتند از:

  • گروه سیلندر پیستون – کار مداوم در اینجا انجام می شود، با 4 چرخه (مصرف، فشرده سازی، ضربه کار و اگزوز).
  • مکانیسم میل لنگ یک میل لنگ با شاتون و فلایویل است. این مکانیزم پیستون ها را هل می دهد و انرژی مکانیکی را از آنها دریافت می کند که به چرخ فلایویل منتقل می شود.
  • مکانیسم توزیع گاز – از یک میل بادامک با یک ستاره و چرخ دنده و همچنین یک مکانیسم سوپاپ تشکیل شده است. میل بادامک با استفاده از تسمه، زنجیر یا چرخ دنده با میل لنگ هماهنگ می شود، بادامک ها با استفاده از بازوی توقف یا جبران کننده هیدرولیک، دریچه های ورودی و خروجی را فشار می دهند که از طریق آن سوخت و هوا وارد و گازهای خروجی می شوند.

تمام جزئیات بالا در حرکت ثابت هستند، به این معنی که آنها منابع بالقوه انواع نویزهای ناخواسته هستند.

چگونه صدای تق تق موتور را بشنویم؟

متخصصان از گوشی پزشکی برای تعیین ماهیت صدای خارجی و محلی سازی آن استفاده می کنند. برای گوش دادن به خود، می توانید خودتان یک دستگاه بسازید، اما زمان صرف شده مستقیماً با هزینه تشخیص در یک سرویس خودرو یا خرید یک گوشی پزشکی ارزان قیمت متناسب خواهد بود. به هر حال، برخی از ایستگاه های خدمات یک گوشی پزشکی الکترونیکی در انبار دارند که 99.9٪ از محل دقیق منبع صدا را نشان می دهد.

صحبت از تناژ، در یک ماشین کوچک و “هشت” V شکل، اولین صدای سایش یاتاقان اصلی با صدای دوم متفاوت خواهد بود. اغلب ویژگی های طراحی موتور احتراق داخلی علت انواع صداهای ناخواسته است.

ضربه ساطع شده توسط موتور می تواند ثابت، متناوب و اپیزودیک باشد. به عنوان یک قاعده، ضربه مربوط به چرخش های میل لنگ است، و به سرعت، به شدت به عقب می چرخد.

صدا بستگی به درجه بار موتور دارد، مثلاً در دور آرام، یک ضربه خفیف و در حرکت، با سرعت 30 کیلومتر در ساعت و با احتساب دنده 30، بار روی موتور به تدریج قوی تر می شود، ضربه ممکن است بارزتر باشد. همچنین این اتفاق می افتد که صدای تق تق در یک موتور سرد شنیده می شود و هنگامی که به دمای کار می رسد نامرئی می شود.

چرا موتور در دور آرام ضربه می زند

این پدیده فقط در حالت بیکار رخ می دهد و با افزایش دور، نویز خارجی ناپدید می شود. هیچ دلیلی برای نگرانی جدی وجود ندارد، اما مشکل را نمی توان از بین برد. درباره دلایل:

  • برخی از قرقره ها و پمپ های میل لنگ لمس می شوند.
  • محافظت نادرست موتور یا کیس زمان بندی؛
  • در موتورهای تایمینگ نوع دنده یک بازی دنده وجود دارد.
  •  شل کردن پیچ قرقره میل لنگ.

اگر پیستون ها ضربه بزنند

در حین کار، فاصله بین سیلندر و پیستون به تدریج افزایش می یابد. سازنده پارامترهای مشخص شده اگزوز استاندارد را کاهش داده است که نه تنها منجر به تکرار می شود بلکه باعث افزایش مصرف روغن، کاهش قدرت و مصرف سوخت می شود.

اگر انگشتان پیستون ضربه بزنند

انگشتان پیستونی در حال ضربه زدن و کف زدن هستند. صدا را می توان با مجموعه ای از چرخش های تند میل لنگ یا انتشار شدید “گاز” به وضوح شنید. این رویداد زمانی رخ می دهد که فایل 0. بیش از 0.1 میلی متر افزایش یافته است. برای تشخیص باید شمع را باز کرده و موتور را روشن کنید.

اغلب، کام انگشتان با انفجار و همچنین رانندگی با سرعت کم با دنده بالا همراه است (چون دوست دارند روی موتورهای دیزلی سوار شوند).

بلبرینگ میل لنگ ضربه ای

اتصال آستر با صدایی کسل کننده همراه است که در تمام حالت های عملکرد موتور احتراق داخلی تغییر نمی کند. همراه با این، فشار روغن کاهش می یابد که بین افزایش فاصله بین آستر و ژورنال میل لنگ “از دست می رود”.

اگر مسافت پیموده شده موتور باعث سایش آسترها نمی شود، توصیه می شود روغن سوختی را با یک ضخیم تر با بسته ضخیم تر مورد نیاز جایگزین کنید، سپس به موتور گوش دهید. در بسیاری از موارد کمک می کند.

کوبیدن میله های اتصال

در اغلب موارد، پوشیدن بوش های شاتون نیز باعث ضربه های سخت می شود و تنها تعویض بوش ها با عیب اولیه میل لنگ در اینجا کمک می کند.

اگر از تعمیر به موقع، یعنی گزینه جدا شدن ژورنال شاتون چشم پوشی کنیم و این آسیب به میل لنگ، شکستن پالت و احتمالاً خرابی کل بلوک سیلندر است.

خوب، اگر مشکل در یاتاقان شاتون نبود، به دلیل فشار ناکافی روغن است که با دو عامل روغن مایع و سایش دنده پمپ روغن رخ می دهد.

نویز در سیستم های توزیع گاز

یک اتفاق رایج، سر و صدای خارجی از زمان به زمان است. تشخیص زمانی انجام می شود که پوشش سوپاپ برداشته شود، راکر (بازوهای کارگزار) یا بالابرهای هیدرولیک به دقت بررسی می شوند، فاصله سوپاپ بررسی می شود، وضعیت بادامک های میل بادامک مورد مطالعه قرار می گیرد.

اولین مرحله تنظیم فاصله سوپاپ است، پس از آن موتور برای صداهای اضافی بررسی می شود. اگر موتور مجهز به جبران کننده باشد، آنها را شسته، از نظر عملکرد بررسی می کنند و پس از نصب، روغن تعویض می شود. اگر “هیدرولیک” در وضعیت خوبی باشد، تسمه تایم به خوبی کار می کند.

از جمله این دلایل عبارتند از:

  • بادامک میل بادامک;
  • افزایش فاصله بین فشار دهنده و دوربین؛
  • لباس انتهایی دریچه زمان بندی;
  • واشر تنظیم را وارد کنید.

شما باید فوراً به مشکل ضربه و سر و صدا در ناحیه زمان بندی توجه کنید، در غیر این صورت این خطر وجود دارد که پیستون به سوپاپ برخورد کند یا برعکس – سوپاپ بسته شده است و فشرده سازی در سیلندر سقوط می کند.

مشکل اصلی این است که پیستون های “سرد” تا رسیدن به دمای مناسب برای احتراق ضربه می زنند. سازنده این را به عنوان یکی از ویژگی های طراحی گروه سیلندر پیستون تشخیص داد.

سری موتورهای دیزلی رنو DCI به دلیل مکانیزم ضعیف میل لنگ معروف هستند. به همین دلیل گرم شدن بیش از حد، اضافه بار و تعویض به موقع روغن منجر به این واقعیت می شود که قبل از رسیدن به 1000000 کیلومتر موتور از کار می افتد.

مشاوره تعمیر و نگهداری موتور

تعمیرات اساسی موتور شامل جایگزینی اجزای کلیدی موتور است: رینگ ها، پیستون ها با آستر و تعمیر احتمالی سرسیلندر، برش صندلی ها با جایگزینی احتمالی راهنماهای سوپاپ. نکات برتر:

  • همیشه بلوک سیلندر را برای بیضی بررسی کنید.
  • پیستون ها و رینگ های با کیفیت را انتخاب کنید، زیرا برای بیش از 200000 کیلومتر کافی است.
  • اندازه آستر باید پس از اندازه گیری صحیح ژورنال میل لنگ انتخاب شود، پیچ مجله میله اتصال باید از نظر کشش بررسی شود.
  • مونتاژ موتور باید همراه با خمیر مونتاژ یا روانکاری سطوح مالشی باشد تا از شروع “خشک” جلوگیری شود.
  • فقط از روغنی استفاده کنید که مسافت پیموده شده و الزامات سازنده خودرو را برآورده کند.

پرسش و پاسخ:

چگونه بفهمیم که چه چیزی در موتور ضربه می زند؟ قسمت هایی از پیستون، پین پیستون، سوپاپ، بالابر هیدرولیک، میل لنگ یا گروه پیستون می توانند به موتور برخورد کنند. پیستون ها می توانند در هنگام سرد ضربه بزنند. در حالت بیکار، کیس زمان بندی، دینام یا قرقره پمپ را لرزانید.

آیا در صورت ضربه زدن موتور، امکان رانندگی با ماشین وجود دارد؟ در هر صورت، ضربه زدن به موتور غیرطبیعی است، بنابراین باید علت را تشخیص دهید. در این صورت موتور باید قبل از سفر گرم شود.

چه چیزی به موتور سرد ضربه می زند؟ فاصله زیاد بین پیستون و دیواره سیلندر. پیستون های آلومینیومی هنگام گرم شدن بسیار منبسط می شوند، بنابراین ضربه زدن در چنین موتور احتراق داخلی پس از گرم شدن از بین می رود.

خرید تسمه تایم با بهترین قیمت از FRKPOWER نماینده رسمی در ایران .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *