علت داغ شدن ماشین در حالت درجا


اگر نمایشگر خودروی شما دائماً دمای بحرانی را در قسمت قرمز نشان می دهد، در این صورت موتور خودرو در آستانه داغ شدن بیش از حد بدون نیاز به دخالت راننده است. عواقب آن آسیب آزاردهنده و پرهزینه موتور تا از دست دادن کل است. اگر موتور وسیله نقلیه به طور دائم خیلی داغ باشد، واکنش سریع لازم است. اگر چنین است، باید رانندگی را متوقف کنید و فوراً با یک کارگاه تماس بگیرید.

  • فناوری هایی که از گرم شدن بیش از حد ماشین جلوگیری می کند
  • دلایل داغ شدن بیش از حد موتور
  • نگهداری منظم سیستم خنک کننده مهم است

 

تا موتور بیش از حد گرم نشود

 

احتراق سوخت در موتور نه تنها انرژی محرکه بلکه گرمای زیادی را نیز تولید می کند. بنابراین یک موتور احتراقی در یک خودرو باید در طول کار به طور مداوم خنک شود. هر خودرو دارای یک نمایشگر دما بر روی نمایشگر است تا دمای موتور را کنترل کند. فناوری های مختلفی مانند مدار خنک کننده و فن استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که دمای موتور یک خودرو هرگز به یک مقدار بحرانی نمی رسد. یک یا چند ترموستات عملکرد خنک کننده موتور را کنترل می کنند تا از گرمای بیش از حد موتور محافظت کنند. اگر اقدامات حفاظتی طراحی شده برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور با شکست مواجه شود، خطر آسیب قابل توجهی به خودرو وجود دارد.

دلایل داغ شدن بیش از حد موتور

اگر موتور برای همیشه بیش از حد داغ است و خطر داغ شدن بیش از حد وجود دارد، این می تواند دلایل زیادی داشته باشد. بنابراین توصیه می شود موتور را در یک کارگاه توسط متخصصان بررسی کنید. ما رایج ترین دلایل خطاها را در اینجا جمع آوری کرده ایم.

در اینجا شایع ترین دلایل گرم شدن بیش از حد موتور آورده شده است:

  • ترموستات خراب
  • هوا در سیستم خنک کننده
  • کوپلینگ ویسکوز فن معیوب در موتورهای نصب شده طولی
  • نقص الکتریکی در منبع تغذیه
  • خاکی جاده و کثیف ورودی هوا خنک کننده

نشتی سیستم خنک کننده به عنوان علت گرمای بیش از حد

خودرو به دلیل نشتی در سیستم خنک کننده مایع خنک کننده را از دست می دهد. علت می تواند نشتی شلنگ، نشتی پمپ مایع خنک کننده، ترک در رادیاتور یا نشتی در موتور باشد. توقف نشتی و افزودن مایع خنک کننده جدید باید مشکل گرمای بیش از حد موتور را برطرف کند .

ترموستات معیوب به عنوان علت گرمای بیش از حد

اگر ترموستات معیوب باشد، ممکن است فقط بخشی از مدار خنک کننده استفاده شود. بررسی موتور و در صورت لزوم تغییر ترموستات در اینجا کمک خواهد کرد.

هوا در سیستم خنک کننده به عنوان عامل گرمای بیش از حد

هوای سیستم خنک کننده نیز می تواند مسئول گرمای بیش از حد موتور باشد. اگر موتور در نتیجه بیش از حد داغ باشد، تخلیه سیستم خنک کننده توسط کارگاه کمک می کند.

کوپلینگ ویسکوز معیوب به عنوان علت گرمای بیش از حد

فن ویسکوز معیوب نیز می تواند باعث داغ شدن بیش از حد موتور شود. دلیل آن کمبود قدرت فن است زیرا فن به درستی درگیر نمی شود. پس از بررسی و در صورت نیاز نصب فن جدید، خنک کننده موتور نیز مجددا بدون نقص کار می کند.

نقص الکتریکی به عنوان علت گرمای بیش از حد

اغلب فقط نقص های کوچک در منبع تغذیه خودرو است که می تواند باعث جوشیدن موتور شود. از جمله کابل شکسته، سوئیچ حرارتی معیوب، سوختن فیوز یا خرابی کامل موتور فن.

خاکی جاده به عنوان عامل گرمای بیش از حد

خاک معمولی از جاده نیز می تواند باعث داغ شدن موتور شود. با این حال، تمیز کردن حرفه ای کل شبکه رادیاتور نیز باعث از بین رفتن مجدد این مشکل می شود. اتفاقاً این در مورد ورودی هوای خنک کننده کثیف روی مشبک رادیاتور نیز صدق می کند.

سایر دلایل احتمالی گرم شدن بیش از حد موتور

نسبتاً نادر، اما همچنان در خودروهای قدیمی‌تر ممکن است دلایلی مانند جرقه زنی نادرست یا تنظیم نادرست کاربراتور، گرفتگی سیستم خنک کننده یا پمپ آب معیوب وجود داشته باشد.

 

تا موتور شروع به جوشیدن نکند

نکته اصلی برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور و عواقب احتمالی آن مانند آسیب دیدن موتور، نگهداری منظم سیستم خنک کننده است. تمام اجزاء از واشر سر گرفته تا کلید حرارتی تا کاربراتور تحت بازرسی قرار می گیرند. با این حال، اگر نمایشگر دما واقعاً در قسمت قرمز گیر کند، موتور باید بلافاصله خاموش شود. با کمی شانس می توان موتور را با روشن کردن بخاری کمی خنک کرد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *