علت صدای جیر جیر ماشین در حالت درجا


چرا ماشینم در حالت درجا صدای جیر جیر می دهد . حتما بعد از چندین کیلومتر کار با خودروی خود به این مشکل برخورده اید . این صدا را از تسمه تایم ماشین می شنوید . اما علت این صدا از ماشین چه می باشد . با ما همراه باشید تا به یک روش ساده علت این مشکل را متوجه شویم .

چگونه متوجه صدای تسمه تایم شویم

به کمک یک بطری آب می توانیم متوجه شویم که صدا از بطری می باشد یا از هرزگرد .
اگر مقداری آب روی تسمه ماشین بریزید و صدای جیر جیر قطع نشود ایراد از هرزگرد ماشین می باشد .
هم چنین اگر مقداری آب روی تسمه ماشین بریزیم و صدا قطع شد پس تسمه ها خراب است . با دانستن این مورد
بیخودی متحمل هزینه های اضافی نمی شوید .

انواع صدا در تسمه تایم 

صدای جیرجیر که با افزایش دور موتور فرکانس آن افزایش می‌یابد ممکن است در نتیجه لرزش تسمه ناشی از ناهماهنگی تسمه باشد. این معمولاً علت اصلی صدای تسمه است. هنگامی که طولی از تسمه چند آجدار نامرتب به شیارهای یک تسمه  وارد می شود ، اولین تماس تنها با یک طرف شیار است. هرچه زاویه ناهماهنگی بیشتر باشد، طول لغزش شعاعی که دندان‌های تسمه در داخل قرقره قرار می‌گیرند بیشتر می‌شود و باعث ارتعاشات اصطکاکی یا خراش می‌شود.

اگر هنگام استارت زدن خودرو صدای خش خش بلندی شنیده شود، معمولاً نشان دهنده تنش ناکافی است (دومین علت شایع صدای تسمه). اگر کشش صحیح نباشد، تسمه می لغزد، پهلوها فرسوده و صاف می شوند و تسمه به دلیل “پیری حرارت” سفت می شود، فرآیندی که به آن “صاف کردن” نیز می گویند. و هر چه سطح دندانه های تسمه صاف تر باشد، احتمال صدای خش خش بیشتر می شود.

همچنین، ممکن است سنگ یا جسم خارجی دیگری وارد کمربند شده باشد که می تواند باعث ساییدگی، سر و صدا یا صدای ضربه زدن شود .

از گیتس، آنها تأکید می کنند که استفاده از سمپاش برای کمربند راحت است . اسپری می‌تواند لغزش تسمه را خاموش کند، اما مواد تسمه مایع اسپری شده را جذب می‌کند و پس از خشک شدن سطح دندان، نویز دوباره ظاهر می‌شود. همچنین اسپری می تواند باعث تخریب ترکیب تسمه شود.

انواع دیگر صدا از تسمه

به همین ترتیب می‌توانیم صدایی که از تانسور می‌آید را شناسایی کنیم. صدای خراش یا تق تق که از کشنده می آید می تواند نشان دهنده ساییدگی اجزای داخلی آن و خطر خرابی کشنده باشد.

به همین ترتیب، صدا ممکن است ریشه در هرزگردها داشته باشد. علائمی مانند صدای تق تق نیز می تواند ناشی از مشکل در بلبرینگ مجموعه قرقره باشد. آسیب یاتاقان معمولاً با شنیدن صدای تق تق که با افزایش دور موتور افزایش می یابد، شناسایی می شود. برای تعیین محل صدا: موتور را خاموش کنید، تسمه را بردارید، سپس تمام قرقره ها را به صورت دستی بچرخانید تا ببینید آیا قرقره ها به سختی می چرخند، مقاومت نشان می دهند یا می لرزند.

انواع تسمه تایم مزایا و معایب آن

قبل از بحث درباره دلایل احتمالی صدای تسمه دینام ، بهتر است انواع تسمه های موجود در بازار را بررسی کنید.

به طور عمده، دو نوع تسمه  وجود دارد :

1. تسمه V شکل صاف. این نوع تسمه به لطف اصطکاک بین سطوح تسمه و قرقره ها عملکرد خود را انجام می دهد. قرقره ها دارای شیارهایی به شکل ذوزنقه هستند که تسمه در آن قرار دارد.

مزیت : 

  • آنها می توانند فشار بالاتری را نسبت به سایر انواع تسمه تحمل کنند.
  • آنها به لطف طراحی جمع و جور، بدون دندانه، مقاومت بیشتری دارند.
  • به لطف تناسب ذوزنقه ای تسمه روی قرقره ها، سفت شدن بهینه را بدون لغزش ارائه می دهند.

معایب: 

  • عملکرد آن به دلیل سایش اصطکاک بیشتری دارد .
  • آنها از سرعت کمتری نسبت به تسمه صاف برخوردار است .

مزیت ها :

  • به لطف عملکرد در هر دو طرف، مسیرهای بیشتری را امکان پذیر می کند و بنابراین، می تواند تعداد بیشتری از قطعات را به هم مرتبط کند، که به بهینه سازی وزن، فضا و هزینه ترجمه می شود.
  • مشخصات دنده آن باعث درگیری بیشتر با قرقره ها و انعطاف پذیری بیشتر در عملکرد آن می شود.
  • آنها به لطف خاصیت ارتجاعی خود به سرعت نصب می شوند و امکان مونتاژ یک کشش اتوماتیک را فراهم می کنند که کشش صحیح را تضمین می کند.

معایب:

  • این نوع تسمه ها انعطاف کم تری دارند
  • به دلیل طول و کشش بیشتر، گشتاور کمتری نسبت به تسمه های V شکل ارائه می دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *