هر چند کیلومتر باید شمع ها تعویض شوند


زمان و تعداد دفعات تعویض شمع ها بستگی به کیفیت مواد نوع شمع مربوطه دارد. سبک رانندگی نیز در فرسودگی زودرس احتمالی نقش دارد. فاصله زمانی تعیین شده برای تعویض همه شمع ها را می توانید در دفترچه راهنمای خودروی خود و در دفترچه خدمات مشاهده کنید. مقادیر معمولی هر 30000 و 60000 کیلومتر است.

در این مقاله پاسخ سوالات زیر را خواهید یافت:

  • هر چند وقت یک بار شمع ها را تعویض کنیم
  • فواصل تعویض شمع ها چقدر است
  • اگر فاصله تغییرات را رعایت نکنید، چه اتفاقی می‌افتد
  • کدام شمع بیشترین طول عمر را دارد
  • کدام شمع برای ماشین من مناسب است
  • تغییر فاصله زمانی برای تعویض شمع ها

 

هر چند وقت یکبار باید شمع ها را عوض کنید؟

تعویض شمع ها

قاعده کلی قبلاً این بود که شمع ها عمر مفیدی در حدود 30000 کیلومتر دارند. اما امروزه شمع هایی با مواد بهتر مانند پلاتین به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار می گیرند. این می تواند طول عمر شمع ها را به حدود 60000 تا 100000 کیلومتر افزایش دهد.

با خودروهای وارداتی، اما همچنین با خودروهای انگلیسی، گاهی اوقات مقادیر “کج” وجود دارد. در آنجا به عنوان مثال عمر شمع ها 36000 کیلومتر ذکر شده است. با این حال، دلیل این فاصله تغییر غیرمعمول بسیار ساده است: این به دلیل مایل های مشخص شده در کشور مبدا است. 20000 مایل معادل 36000 کیلومتر است.

 

چه فواصل تعویضی برای شمع ها تجویز می شود؟

فاصله زمانی تعیین شده برای تعویض شمع خودرو را می توانید در دفترچه خدمات مشاهده کنید. با این حال، توصیه می شود شمع ها را یک بار در سال بررسی کنید تا بتوانید در مراحل اولیه نقص را تشخیص دهید.

اکثر تولید کنندگان شمع ها را به عنوان بخشی از یک بازرسی اجباری تعویض می کنند. با این حال، به ویژه در مورد خودروهای قدیمی، بازرسی اغلب به حالت تعلیق در می آید. با این حال، نباید فاصله تعویض شمع را نادیده بگیرید.

 

اگر فاصله تغییرات را رعایت نکنید، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر شمع ها به موقع تعویض نشوند، در نهایت از کار می افتند و به سرعت گران می شوند. هنگامی که شمع ها از کار می افتند، سوخت نسوخته می تواند به مبدل کاتالیزوری آسیب برساند که باید تعویض شود. در مورد خودروهای جدید که همچنان تحت گارانتی یا گارانتی هستند، فاصله تعیین شده تعویض نیز باید رعایت شود. در غیر این صورت، هرگونه ادعای ضمانت یا گارانتی منقضی می شود.

 

کدام شمع بیشترین طول عمر را دارد؟

شمع بسیار مناسب

کدام شمع بیشتر دوام می آورد؟ این همه به کیفیت مواد بستگی دارد. شمع های فلزی گرانبها از دوام خاصی برخوردار هستند. یک شمع پلاتینیومی دارای فاصله تغییر حدود 60000 کیلومتر است و بنابراین دو برابر شمع های استاندارد طول می کشد. شمع های دارای ایریدیوم عمر مفید بیشتری نسبت به شمع های پلاتین دارند. شمع های ایریدیوم امروزی مدرن هستند. فاصله زمانی تعویض این شمع ها حدود 100000 کیلومتر است. این فلز یکی از سخت‌ترین فلزات است و به همین دلیل بارهای بالا را در هنگام احتراق طولانی‌ترین مدت تحمل می‌کند.

 

کدام شمع برای ماشین من؟

مهم است که هیچ شمع تصادفی در خودرو نصب نشود. شمع ها باید از همان نوع شمع های قدیمی باشند. اگر هنگام تعویض از شمع هایی استفاده شود که مشخصات سازنده را برآورده نمی کند، این می تواند منجر به مشکلاتی شود. پس از آن خودرو دیگر نرم کار نمی کند و ممکن است آسیب به موتور رخ دهد.

 

تغییر فاصله زمانی؟ چرا در کارگاه؟

اگر خودروی شما نیاز به شمع های جدید دارد، بهتر است آنها را در یک کارگاه تخصصی تعویض کنید. چندین استدلال برای این وجود دارد. متخصصان آموزش دیده در محل کارگاه وجود دارند که تعویض شمع برای آنها بخشی از روال است. یک شمع که به درستی پیچ نشده باشد می‌تواند به سرسیلندر یا مبدل کاتالیزوری جدید نیاز داشته باشد و همچنین باعث آسیب‌های بعدی شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *