همه چیز در مورد تعویض ضد یخ ماشین


کنترل مایع خنک کننده بخش مهمی از داشتن ماشین است. مایع خنک کننده تضمین می کند که موتور خودرو بیش از حد گرم نمی شود و سیستم خنک کننده در زمستان یخ نمی زند. اما دقیقاً مایع خنک کننده چیست – و چگونه می توانید مطمئن شوید که ماشین شما همیشه به اندازه کافی وجود دارد؟

در این پست می توانید هر آنچه که در مورد مایع خنک کننده باید بدانید را بخوانید. دریابید که چگونه مایع خنک‌کننده را شارژ کنید، چه مایع خنک‌کننده را انتخاب کنید و اگر خودروی شما بیش از حد لازم از مایع خنک‌کننده استفاده می‌کند، چه کاری باید انجام دهید.

خنک کننده چیست و چگونه کار می کند؟

مایع خنک‌کننده اغلب آبی است که با گلیکول مخلوط می‌شود تا نقطه انجماد آن کاهش یابد. این تضمین می کند که سیستم خنک کننده خودرو در زمستان یخ نمی زند. این مایع همچنین حاوی رنگ و مواد افزودنی مختلف است که باعث روانکاری قطعات موتور و کاهش خطر زنگ زدگی و خوردگی رادیاتور می شود.

مایع خنک کننده توسط رادیاتور خودرو برای خنک کردن موتور استفاده می شود تا بیش از حد گرم نشود. کولر یک رادیاتور با شیر ترموستاتیک است که دمای خودرو را ثبت می کند. هنگامی که موتور به دمای مشخصی رسید، رادیاتور مایع خنک کننده را به موتور می فرستد تا آن را خنک کند.

سپس مایع خنک کننده به رادیاتور باز می گردد که مایع را خنک می کند. خنک‌سازی، در میان چیزهای دیگر، با جریان هوا که هنگام سرعت خودرو اتفاق می‌افتد، حاصل می‌شود.

خنک کننده قرمز یا آبی – چه تفاوتی دارد؟

رنگ های اضافه شده به مایع خنک کننده نشان می دهد که مایع خنک کننده برای کدام نوع موتور در نظر گرفته شده است: چدن یا آلومینیوم. این دو نوع موتور به مواد افزودنی متفاوتی نیاز دارند.

به عنوان یک قاعده، خنک کننده آبی برای موتورهای چدنی است، در حالی که قرمز برای موتورهای آلومینیومی است. یک قانون خوب این است که اگر ماشین شما متعلق به قبل از سال 2000 است، باید خنک کننده آبی را انتخاب کنید. اگر ماشین شما متعلق به سال 2000 است، خنک کننده قرمز را انتخاب کنید.

چگونه به ماشین خود مایع خنک کننده اضافه کنیم

هنگامی که ماشین خود را با مایع خنک کننده پر می کنید، ابتدا مطمئن شوید که مایع خنک کننده و آب (ترجیحاً غیر معدنی) را مخلوط کرده اید. بهتر است قبل از پر کردن، مایع را در ظرفی مخلوط کنید.

قبل از اضافه کردن مایع خنک کننده، مطمئن شوید که ماشین خنک شده است. اگر ماشین داغ باشد، سیستم خنک کننده تحت فشار است، به این معنی که مخزن مایع خنک کننده ممکن است منبسط شود. این بدان معنی است که شما نمی توانید ببینید چه مقدار مایع در مخزن قرار دهید.

اگر در حالی که موتور هنوز داغ است، مخزن را باز کنید، هنگام کاهش فشار نیز در خطر سوختن هستید. به همین دلیل است که همیشه قبل از افزودن مایع خنک کننده باید اجازه دهید خودروی خود خنک شود.

پس از خنک شدن خودرو، مراحل زیر را برای پر کردن مایع خنک کننده دنبال کنید:

  • درپوش را با نماد دماسنج در محفظه موتور خودرو پیدا کنید. اگر مطمئن نیستید که کدام کلاه مناسب است، دفترچه راهنمای خودرو خود را بررسی کنید.
  • درپوش را با احتیاط باز کنید تا به آهستگی فشار وارد شود.
  • علامتی را که نشان دهنده حداکثر پر شدن مخزن است پیدا کنید و تا رسیدن به علامت خنک کننده را پر کنید. بیش از حد مجاز شارژ نکنید، زیرا وقتی ماشین دوباره گرم می شود باید فضایی برای فشار در مخزن وجود داشته باشد.

اگر ماشین بیش از حد معمول از مایع خنک کننده استفاده کند به چه معناست؟

اگر خودروی شما بیش از آنچه باید از مایع خنک کننده استفاده می کند، ممکن است به دلیل نشتی واشر سر باشد. اگر مشکوک هستید که واشر سر خودروی شما مشکلی دارد، باید در اسرع وقت آن را برطرف کنید. در غیر این صورت، ممکن است تعمیرات بسیار گران قیمتی داشته باشید.

به یاد داشته باشید که مایع خنک کننده را سالی یک بار تعویض کنید

مواد افزودنی در مایع خنک کننده با گذشت زمان از بین می روند. این بدان معناست که اگرچه از زنگ زدگی و خوردگی رادیاتور جلوگیری می کنند، اما با گذشت زمان می توانند رادیاتور را در معرض خوردگی با تخریب مواد افزودنی قرار دهند.

به همین دلیل بهتر است سالی یک بار مایع خنک کننده خودرو را تعویض کنید، بنابراین مطمئن شوید که مواد افزودنی موجود در سیال همانطور که در نظر گرفته شده است کار می کنند.

شما می توانید مایع خنک کننده را خودتان تعویض کنید. با این حال، توصیه می کنیم آن را به گاراژ خود بسپارید. این امر خطر آلودگی را کاهش می دهد: تحت هیچ شرایطی مایع خنک کننده نباید در زهکشی یا داخل زمین ریخته شود.

مایع خنک کننده را در حین تعمیر تعویض کنید

در حین سرویس خودرو، مواد مصرفی بررسی می شود و مکانیک نیز مایع خنک کننده را بررسی می کند. اگر مایع خنک کننده نیاز به تعویض دارد، سرویس زمان خوبی برای انجام آن است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *