چرا ترمزهای ماشین من کند می گیرند


دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود ترمزهای شما اسفنجی شوند یا پدال ترمز بیش از حد معمول به زمین نزدیک شود. اگر هر یک از این شرایط را تجربه کردید، حتماً خودروی خود را فوراً توسط مکانیک مورد اعتماد خود بررسی کنید. آنها ممکن است یک یا چند مورد از دلایل زیر را که نیاز به نگهداری دارند شناسایی کنند.

 هوا در خط ترمز

هوا در خط ترمز شایع ترین علت پدال ترمز نرم/اسفنجی است. اگر هوا وارد خطوط ترمز شود، می تواند از جریان مناسب روغن ترمز جلوگیری کند و باعث شود پدال ترمز اسفنجی یا نرم شود.

اگر ترمزها نرم یا اسفنجی هستند، زمان خوبی برای تعویض یا شستشوی روغن ترمز است. شستشوی روغن ترمز، که معمولاً به آن خونریزی ترمز می گویند، هوا را از بین می برد. (در تخلیه ترمز از مایع برای بیرون راندن هوا از سیستم ترمز استفاده می شود.) با گذشت زمان، روغن ترمز رطوبت را جذب می کند. شستشوی روغن ترمز از جوشیدن مایع قدیمی جلوگیری می کند که می تواند باعث پایین آمدن پدال ترمز شود. مایع تمیز و تازه از سایر اجزای ترمز مانند سیلندر اصلی و ABS (سیستم ترمز ضد قفل) برای عملکرد طولانی و بدون مشکل محافظت و حفظ می کند.

نشتی ترمز 

از آنجایی که خطوط ترمز از لوله های فولادی ساخته شده اند، ممکن است در اثر زنگ زدگی دچار خوردگی شوند. با گذشت زمان، زنگ زدگی می‌تواند باعث ایجاد سوراخ‌های کوچکی شود که اجازه می‌دهد روغن ترمز به بیرون نشت کند. از دست دادن روغن ترمز منجر به از دست دادن فشار هیدرولیک می شود، بنابراین پدال ترمز نرم یا پایین می آید و به کف می رود.

 

 نشتی کالیپر ترمز دیسکی

مانند خطوط ترمز، کالیپرهای ترمز دیسکی (جزئی که لنت ترمز را روی روتورها به سمت پایین می‌بندد تا خودرو را کند یا متوقف کند) نیز ممکن است با زنگ زدگی خورده شده و باعث نشت مایع ترمز از کاسه نمد پیستون داخلی شود . اگر کالیپر نشتی داشته باشد، می تواند باعث شود که پدال ترمز به شدت پایین بیاید یا به زمین برود. اگر فشار مایع در کالیپر کاهش یابد، ممکن است کشش ترمز نیز تجربه شود.

 سیلندر اصلی فرسوده

سیلندر اصلی به عنوان قلب سیستم ترمز، تعدادی عملکرد مهم را انجام می دهد: مایع ترمز را نگه می دارد، فشار هیدرولیک ایجاد می کند و آن را به ترمزهای جلو و عقب می رساند. متأسفانه، سیلندر اصلی می تواند فرسوده شود و نشتی ایجاد کند. دو نوع نشتی سیلندر اصلی وجود دارد: نشتی خارجی روغن ترمز و نشت داخلی از کاسه نمد پیستون آسیب دیده. هر دو خرابی باعث کاهش فشار هیدرولیک به ترمزها می شود که منجر به از کار افتادن پدال ترمز و رفتن به زمین می شود.

 

 

سیلندر چرخ نشتی

برخی از خودروها مجهز به ترمزهای دیسکی در چرخ های جلو و ترمزهای درام در چرخ های عقب هستند. سیستم ترمز درام دارای یک درام است که در امتداد چرخ می چرخد. در داخل درام مجموعه ای از کفشک های ترمز وجود دارد که توسط پیستون های سیلندر چرخ به درام فشار می آورند. پیستون‌های سیلندر چرخ به دلیل فشار هیدرولیکی که از فشار دادن پدال ترمز ایجاد می‌شود، در مقابل کفشک حرکت می‌کنند و باعث کاهش سرعت چرخ می‌شود. خوردگی داخل سیلندر چرخ می تواند باعث نشت مایع ترمز و در نتیجه کاهش فشار هیدرولیک شود. این منجر به پدال ترمز کم یا نرم/اسفنجی می شود.

 تنظیم کفش ترمز عقب

اگر خودرو دارای درام/کفش ترمز عقب باشد و پمپ کردن پدال ترمز باعث بهبود پدال ترمز شود، ممکن است کفشک های عقب تنظیم نشده باشند. مشکل می تواند این باشد که کفش های عقب هنگام پوشیدن تنظیم نمی شوند. کفش ها باید از نظر سایش بررسی شوند و در صورت لزوم تنظیم شوند. حتما از ترمز دستی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه استفاده کنید. درگیر شدن ترمز دستی باعث تنظیم خودکار کفشک های ترمز می شود.

 

 

خرابی مجموعه هیدرولیک ABS

خودروهای مجهز به ABS دارای یک مجموعه هیدرولیک هستند که به آن مدولاتور ABS نیز می گویند. این مجموعه شامل چندین شیر برقی داخلی و شیر می باشد. خرابی داخلی، خوردگی یا زباله در روغن ترمز می تواند باعث شود سوپاپ به درستی کار نکند و در نتیجه پدال پایین یا اسفنجی شود.

نکته مهم : اگر با پدال ترمز اسفنجی/نرم یا کم ترمز مواجه شدید، خودروی خود را فوراً توسط مکانیک خود بررسی کنید.

 

متداول ترین نشانه های خرابی ترمز

بوی سوزش هنگام ترمز زدن

 

بوی تند و شیمیایی پس از ترمزهای شدید مکرر در جاده های شیب دار، نشانه گرم شدن بیش از حد ترمز یا کالیپر است. فوراً در یک مکان امن، ترمز دستی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کاملاً آزاد شده است و اجازه دهید ترمزها خنک شوند. اگر این کار را نکنید، خطر داغ کردن روغن ترمز را به جوش می آورید که می تواند باعث خرابی ترمز شود. در صورت عدم وجود دود از چرخ، ممکن است کالیپر ترمز گیر کرده و ادامه رانندگی بدون تعمیر غیرایمن باشد.

 

جهش یا توقف مکرر هنگام ترمزگیری ناگهانی

 

در صورتی که وسیله نقلیه شما با ترمز شدید تکان بخورد یا رد شود، احتمالاً اصلاً مشکل ترمز نیست. محافظ های شما ممکن است جایگزین شوند. فقط یکی از هر غوغا یا تظاهرات ترمز عجیبی برای شما هزینه خواهد داشت. به خوبی ممکن است صدای جیر جیر بی ضرر ناشی از انواع خاصی از مواد در لنت ترمز باشد. ممکن است در جایی در چارچوب ترمز باقیمانده یا رطوبت وجود داشته باشد که باعث آسیب نشود. این مشکل ترمز ممکن است به سادگی نیاز به اضافه کردن روغن ترمز جدید داشته باشد. با این حال، شما باید مطمئن باشید.

خرابی کامل و جزئی ترمز

این یک سناریوی کاملاً توضیحی از خرابی کامل یا جزئی سیستم ترمز است، بدیهی است که در این مورد، وسیله نقلیه ای که ترمز روی آن اعمال می شود از کاهش سرعت خودداری می کند یا با سرعت بسیار پایین کند می شود. حتی ممکن است پدال ترمز در این حالت آزاد باشد یا کاملاً گیر کند. در این شرایط به هیچ قیمتی نباید وسیله نقلیه رانده شود.

 

قطعات ترمز در مسافت های طولانی فرسوده می شوند. عوارض جانبی خود تشخیصی یا تاخیر در سرویس ترمز می تواند شما و سرنشینانتان را در معرض خطر غیرضروری قرار دهد. بنابراین، همیشه بهتر است از سلامت وسیله نقلیه خود آگاه باشید، اما بررسی کامل از متخصصان الزامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *