چرا ماشینم به سمت راست و سمت چپ کشیده می شود


ترمزها چیزی است که ما اغلب هنگام رانندگی خودروهای خود را دست کم می گیریم. با این حال، هنگامی که یک نقص در سیستم ترمز وجود دارد، این علائم به راحتی قابل تشخیص است زیرا تجربه رانندگی ما را چندین برابر به طور خطرناکی تحت تاثیر قرار می دهد.

یکی از رایج ترین مشکلات ترمزگیری که یک فرد می تواند تجربه کند، زمانی است که فرمان شروع به کشیدن به سمت راست یا چپ در حالی که پدال ترمز را فشار می دهد، می شود. معمولاً فرقی نمی‌کند که فرمان به کدام سمت بکشد، زیرا می‌تواند از هر طرف باشد. در موارد نادر، فرمان ممکن است از یک طرف به طرف دیگر کشیده شود.

 

خودرویی که تنها به یک سمت (راست یا چپ) می‌کشد در حالی که ترمز می‌گیرد را می‌توان به هفت دلیل رایج نسبت داد.

 

دلایلی که چرا وسیله نقلیه شما هنگام ترمز به یک طرف می کشد

شماره 1 – گیر کرده کالیپر ترمز

گیر کرده کالیپر ترمز

اغلب اوقات، کشیدن ماشین به سمت راست یا چپ نتیجه یک کالیپر معیوب در سیستم ترمز شما است. در بیشتر موارد، شما یک کالیپر گیر کرده اید که باید تعویض شود تا سیستم ترمز شما دوباره به حالت عادی کار کند. این کلیپر معمولاً به دلیل روغن وسایل نقلیه ای است که روغن آنها را آلوده می کند یا گرد و غبار ترمز باعث اختلال در مکانیسم حرکت کلیپر می شود. در برخی موارد، گیره ها را می توان با تمیز کردن آنها با اسپری لنت ترمز به خوبی تعمیر کرد.

شماره 2 – گرفتگی شلنگ ترمز

گرفتگی شلنگ ترمز

یکی دیگر از سناریوها برای مشکل کشش به یک طرف ممکن است ناشی از گرفتگی شلنگ ترمز باشد. هنگامی که شلنگ را بررسی می کنید ممکن است از بیرون خوب به نظر برسد، اما نمی توانید ببینید که آیا آستر داخلی محدودیت ایجاد می کند یا خیر. تنها راه تشخیص این مشکل بررسی نحوه کشش وسیله نقلیه هنگام ترمزگیری است.

معمولاً اگر شلنگ ترمز گرفتگی داشته باشد، پس از اینکه ترمز را فشار دادید، وسیله نقلیه فقط چند ثانیه می کشد و سپس به حالت عادی باز می گردد. در موارد نادر، شیلنگ ترمز اجازه می دهد تا مایع وارد کالیپر شود، اما سپس به سیلندر اصلی باز نمی گردد. این بدان معنی است که کولیس به طور کامل آزاد نمی شود و باعث می شود کشش در آنجا باقی بماند. معمولاً علامت این است که تک چرخ لنت ها را زودتر می پوشد.

شماره 3 – لنت ترمز فرسوده

لنت ترمز فرسوده

به طور معمول، لنت های ترمز راست و چپ در یک محور با سرعت مشابه ای سایش می کنند. با این حال، اگر به دلایلی سایش ناهموار لنت ترمز وجود داشته باشد (مثلاً: گیرکردن کالیپر ترمز)، لنت های ترمز در یک طرف ممکن است بیشتر از یک طرف نسبت به طرف دیگر “چسبیده” و باعث شود وسیله نقلیه یا کامیون شما در یک جهت منحرف شود. همانطور که درخواست می کنید

همچنین برای دیدن سایر آموزش ها به بخش وبلاگ مراجعه کنید . 

شماره 4 – قطعات تعلیق فرسوده

قطعات سیستم تعلیق فرسوده

سیستم تعلیق شما هنگام ترمزگیری نقش دارد، زیرا وزن وسیله نقلیه شما هنگام کاهش سرعت یا توقف تغییر می کند. به عنوان مثال، هنگامی که یک بوش بازوی کنترل پایینی معیوب دارید، می تواند به بازوی کنترل در آن گوشه اجازه حرکت دهد و بسته به اینکه بوش در کدام سمت است، ماشین شما به سمت چپ یا راست بکشد.

شماره 5 – فشار ناهموار لاستیک

فشار نامنظم تایر

در حالی که این دلیل عمدتاً هنگام شتاب گیری یا کروز مشهود است، هنگامی که شما یک لاستیک روی همان محور با فشار هوای قابل توجهی کمتر از لاستیک مقابل دارید، خودرو شما به طور طبیعی به آن سمت می کشد. این بیشتر در لاستیک جلو قابل توجه است.

این به این دلیل است که فشار هوای پایین به طور موثر قطر و سرعت آن لاستیک را تغییر می دهد و با انجام این کار آن را از تراز با خودرو خارج می کند. می‌توانید فشار باد لاستیک‌هایتان را توسط تکنسین بررسی کنید یا خودتان در پمپ بنزین به صورت رایگان آن‌ها را چک کنید.

برای دیدن مطلب معایب رانا پلاس ضربه بزنید .

شماره 6 – بلبرینگ چرخ معیوب

بلبرینگ چرخ معیوب

بلبرینگ چرخ با بازی یا شلی بیش از حد می تواند باعث شود که روتور ترمز با کالیپر (و لنت) ترمز به هم نخورد. هنگام ترمزگیری، ممکن است همه لنت های ترمز مانند طرف دیگر با روتور تماس نداشته باشند.

این بدان معنی است که شما اصطکاک کمتری در یک طرف خواهید داشت و وسیله نقلیه شما به یک سمت کشیده می شود.

شماره 7 – لنت ترمز ناسازگار

انواع مختلف مواد لنت ترمز ضریب اصطکاک متفاوتی را ارائه می دهند. بنابراین، اگر شما یا مالک قبلی وسیله نقلیه‌تان فقط لنت‌های ترمز یک چرخ را تعویض کرده باشید (این کار را نکنید)، احتمال زیادی وجود دارد که لنت‌های ترمز سمت چپ از مواد اصطکاک متفاوتی نسبت به ترمز سمت راست استفاده کنند. پد

این به یک جفت لنت اجازه می دهد تا قدرت توقف بیشتری نسبت به دیگری داشته باشد و باعث می شود خودروی شما در هنگام ترمزگیری به سمت راست یا چپ منحرف شود.

خودتان عیب یابی کنید 

قبل از اینکه به تعمیرگاه خودرو بروید و هزینه زیادی برای مکانیک بپردازید تا مشکل را پیدا کند یا سایر قطعات مربوطه را جایگزین کند، ابتدا باید خودروی خود را خودتان عیب یابی کنید.

ببینید، کلیپرها اغلب علت این مشکلات کشش هستند، اما نه همیشه. ممکن است در شرایطی قرار داشته باشید که کولیس را تعویض کنید و پس از آن همچنان مشکل کشش داشته باشید. به همین دلیل است که همیشه باید ترمزهای عقب، ترمزهای جلو، اجزای فرمان و سیستم تعلیق خود را بررسی کنید تا ببینید آیا باعث کشش می شوند یا خیر.

 

به عنوان مثال، اگر اجزای سیستم تعلیق شل داشته باشید، این می تواند باعث کشیده شدن فرمان نیز شود. بنابراین، برای اطمینان از شل نشدن این قطعات، دوباره بررسی کنید. همچنین، فشار باد لاستیک خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که هر لاستیک دارای مقدار توصیه شده هوای توصیه شده توسط سازنده خودرو شما باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *