چرا ماشین به سمت چپ یا راست کشیده می شود


ماشین شما به چپ می کشد یا راست؟ دلایل زیادی برای این می تواند وجود داشته باشد.
در حین رانندگی، آیا گاهی اوقات این احساس را دارید که ماشینتان به یک سمت کشیده می‌شود، شاید به‌ویژه در هنگام گاز دادن و ترمز گرفتن به شدت درسته؟ دلایل مختلفی می تواند برای این وجود داشته باشد.

  • فشار نادرست لاستیک
  • سایش ناهموار لاستیک
  • نقص یا نقص در سیستم ترمز
  • ردیابی اشتباه
  • قطعات معیوب در سیستم تعلیق یا فرمان خودرو

فشار نادرست لاستیک

بسیاری از خودروهای جدیدتر دارای سیستم های نظارت بر فشار باد لاستیک هستند که در صورت کاهش فشار یک یا چند لاستیک به شما هشدار می دهند. فشار باد لاستیک به طور منظم چک می شود، زیرا لاستیک ها به طور طبیعی با گذشت زمان فشار خود را از دست می دهند. اگر وسیله نقلیه شما مانیتور یا گیج لاستیک ندارد، می توانید از پمپ لاستیک در ایستگاه خدمات برای اندازه گیری فشار باد لاستیک در هر چهار لاستیک استفاده کنید.
فشار مناسب تایر در خودروهای مختلف متفاوت است. می‌توانید فشار لاستیک توصیه‌شده برای خودروی خود را در جعبه دستکش، در جلوی درب راننده، درپوش بنزین، در دفترچه راهنمای خودرو یا مستقیماً روی لاستیک‌ها پیدا کنید.

لاستیک های فرسوده

فرسودگی ناهموار لاستیک می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، که اغلب ناشی از رانندگی طولانی مدت با فشار نادرست لاستیک است.
اگر ماشین شما همچنان با فشار لاستیک‌ها به چپ یا راست می‌کشد، باید سایش ناهموار لاستیک را بررسی کنید.
مفید است که به طور منظم خودروی خود را برای سایش بیش از حد لاستیک بررسی کنید. الزام قانونی برای پروفیل تایر حداقل 1.6 میلی متر است. حداقل 3 میلی متر برای لاستیک های تابستانی و 4 میلی متر برای لاستیک های زمستانی توصیه می شود. همه لاستیک ها دارای نشانگر سایش آج یا میله های سایش (گره های کوچک در آج لاستیک) هستند. اگر این ارتفاع با آج برابر است، لاستیک باید تعویض شود.

خراب بودن لنت ترمز

اگر فشار باد لاستیک درست باشد و آج لاستیک به طور ناهموار ساییده نشود، ممکن است سیستم ترمز مشکل داشته باشد.
شایع ترین دلایل عبارتند از: دیسک های فرسوده، پد یا کولیس.
ترمزها گیر کرده اند (لنت ها و دیسک های ترمز دائماً در تماس هستند، احساس می شود ماشین همیشه در حال ترمز گرفتن است). همچنین ممکن است سیستم ABS معیوب باشد و فشار ترمز در سیستم ترمز خودرو به درستی توزیع نشده باشد. خطاهای فوق منجر به توزیع نابرابر یا نامناسب نیرو در پیستون ترمز می شود و خودرو را در جهت بیشترین نیرو می کشد.

بالانس نبودن چرخ ها

تراز نامناسب چرخ ها منجر به افزایش و ناهمواری لاستیک ها، افزایش مصرف سوخت می شود و می تواند باعث شود خودرو به طرفین حرکت کند. در صورتی که چرخ ها نامرتب باشند به این معنی است که زاویه چرخ ها ناهماهنگ بوده و با توصیه های سازنده متفاوت است.

شایع‌ترین علت عدم تراز بودن چرخ‌ها و فرمان، هنگام رانندگی از روی یک سوراخ عمیق در جاده یا حاشیه است. این اتفاق می‌تواند پس از یک رانندگی طولانی، به‌ویژه در جاده‌های ناهموار رخ دهد که می‌تواند به لاستیک‌ها و سیستم فرمان خودرو فشار وارد کند. اگر خودرو پس از برداشتن دستان خود از روی فرمان شروع به کشیدن کرد، دلیل احتمالی آن همسویی است.
اگر این مورد برای خودروی شماست، تراز چرخ‌ها ارزشمند است، زیرا این امر می‌تواند دلیل کشیده شدن خودرو به پهلو یا عدم بازگشت فرمان به حالت اولیه خود پس از چرخش باشد.

نقص در سیستم تعلیق و فرمان

بخش های زیر می توانند مسئول باشند:

  • محور محرک
  • ضربه گیر
  • فنر مارپیچ
  • بازوهای کنترل
  • نوار نوسان
  • دنده فرمان
  • میله کراوات داخلی

در اکثر خودروهای دیفرانسیل جلو، طول محورهای محرک متفاوت است و محور سمت راست بلندتر است. بنابراین اگر بیش از حد شتاب بگیرید، ماشین به سمت راست می‌کشد.
اگر هر یک از علائم بالا را مشاهده کردید یا اصلاً علائمی را در وسیله نقلیه خود مشاهده نکردید و همچنان انحراف به چپ یا راست دارید

سایش توپی بلبرینگ 

هنگام حرکت خودرو یا با حرکت دادن چرخ مشخص شده، نقص توسط گوش تشخیص داده می شود. هنگامی که یاتاقان فرسوده می شود، چرخاندن چرخ دشوار است و بازی ایجاد می کند که در سرعت 50 کیلومتر در ساعت احساس می شود. یاتاقان معیوب اجازه نمی دهد چرخ به صورت خطی حرکت کند و باعث می شود ماشین به طرفین حرکت کند. بسته به طراحی سیستم تعلیق، بلبرینگ توپی را می توان به طور جداگانه تغییر داد یا با توپی مونتاژ کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *