چرا موتور ماشینم آب کم میکنه


حتما براتون پیش اومده که توی فصل تابستان صبح زود کاپوتو میزنید بالا و با کم شدن آب رادیاتور مواجه می شوید . آب میریزید توی رادیاتورتون و مجددا می بینید که ماشینتون آمپرش بالا میره و مشکلات زیادی براتون به وجود میاد . اما چرا و به چه دلیل این اتفاق رخ می دهد ؟

چرا موتور ماشینم آب کم می کند؟

موتور ماشین می تواند آب را از جاده، رادیاتور ماشین یا مایع خنک کننده بگیرد. اگر آب بیش از حد به داخل کشیده شود، می تواند منجر به خرابی موتور شود. اما موتور دقیقا چرا آب کم میکند ؟

چند دلیل برای این  مشکل وجود دارد:

  1. واشر سر سیلندر معیوب است
  2. شیلنگ رادیاتور پاره شده است

خوشبختانه ما علت اصلی را می دانیم. وقتی موتور بیش از حد آب می کشد، در بیشتر موارد مشکل از واشر سرسیلندر است.

واشر سر سیلندر معیوب است

واشر سرسیلندر بین سرسیلندر و بلوک موتور موتور قرار دارد. وظیفه آنها آب بندی فرآیند احتراق داخلی و گردش مایع خنک کننده و روغن در سراسر موتور است. این کار کل دستگاه داخلی را خنک و روان می کند. در این حالت مهمترین وظیفه آن جدا نگه داشتن روغن موتور و آب خنک کننده است.

با این حال، مانند همه چیز، واشر سر سیلندر به مرور زمان فرسوده می شود. هنگامی که فرسوده می شود، روغن و مایع خنک کننده می توانند مخلوط شوند و آب وارد موتور شود. نگاهی گذرا به اگزوز خودرو می تواند بررسی کند که آیا این مورد است.n. واشر سر دمیده می تواند باعث خروج بخار سفید از اگزوز شود.

نکته : 

قبل از خرید خودروی دست دوم باید بررسی شود که آیا بخار سفید از اگزوز خارج می شود یا خیر. به این ترتیب آسیب موتور به سرعت قابل تشخیص است.

شیلنگ رادیاتور خراب است

شلنگ شکسته رادیاتور به راحتی از گودال‌های آبی که می‌تواند در زیر خودرو ایجاد شود، تشخیص می‌دهد. پارگی شیلنگ رادیاتور می تواند باعث نشت مایع خنک کننده و داغ شدن بیش از حد خودرو شود. تشخیص آن نسبتاً آسان است: اگر سوزن روی گیج دمای موتور خودرو به سمت “گرم” حرکت کند، می تواند نشانه ای از مشکل در شلنگ رادیاتور باشد.

یکی از مشکلات اصلی که شکستگی شلنگ رادیاتور می تواند ایجاد کند تخلیه مایع خنک کننده است . حتی اگر آب در موتور نباشد، شیلنگ های رادیاتور باید تعمیر شوند تا مایع خنک کننده بدون نشتی دوباره پر شود.

حرکات جاده ای 

خودروها برای سوزاندن سوخت از هوایی استفاده می کنند که تا سطح زمین کم است. این بدان معنی است که هنگام رانندگی باید مراقب گودال های عمیق باشید. اگر مراقب نباشید، خطر مکیده شدن آب به داخل محفظه های احتراق همراه با هوا را دارید که از کارکرد پیستون ها جلوگیری می کند. این باعث می شود خودرو به طور ناگهانی متوقف شود و به احتمال زیاد باعث آسیب به موتور شود.

با یک ماشین معمولی، عمق آب 40 سانتی متری می تواند برای ایجاد آسیب کافی باشد. البته خودروهای SUV و آفرود مشکلات کمتری در این زمینه دارند.

نکته : 

شما می توانید به اصطلاح “عمق موج” را در دستورالعمل های عملیاتی خود بیابید.

اگر متوجه شده اید که موتور در حال بلعیدن آب است، اما به نظر می رسد مشکل از واشر سر نیست، یکی از این موارد می تواند مقصر باشد. بهتر است ماشین را به گاراژ ببرید و از نظر آسیب دیدگی توسط متخصص بررسی شود.

چگونه بفهمم موتور من آب کم می کند؟

اکنون می دانیم که چه چیزی باعث این مشکل شده است – اما چگونه می توان آن را تشخیص داد؟ چند نشانه وجود دارد که باید به آنها توجه کرد:

  1. رنگ آب خنک کننده اشتباه است.
  2. با چراغ های روی داشبورد از افزایش دمای موتور مطلع می شوید.
  3. دود ملایمی از اگزوز خودرو خارج می شود.
  4. مایع خنک کننده باید بیش از حد معمول شارژ شود، اگرچه هیچ اتلاف آب قابل مشاهده نیست.

رنگ مایع خنک کننده

یکی از راه‌های فهمیدن اینکه آیا موتور در حال بلعیدن آب است، بررسی سطح آب است . بررسی منظم سطح آب در موتور بسیار مهم است. به این ترتیب می توانید تعیین کنید که آیا موتور بیشتر از حد معمول آب می مکد یا خیر.

ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه سطح آب را بررسی کنید:

  1. درب ماشین را باز کنید.
  2. مخزن آب خنک کننده را پیدا کنید.
  3. سطح و رنگ آب خنک کننده را بررسی کنید.
  4. اگر رنگ آب خنک کننده قرمز، آبی یا سبز است به دلیل ضدیخ بودن آن است. احتمالاً همه چیز درست است.
  5. اگر مایع خنک کننده قهوه ای باشد، ممکن است در واشر سرسیلندر ایرادی وجود داشته باشد و ممکن است قبلا با روغن موتور مخلوط شده باشد.

یک راه آسان برای بررسی این موضوع وجود دارد. فقط باید روغن موتور را با میله اندازه گیری چک کنید . پس از فرو بردن میله در روغن موتور، هنگام بیرون آوردن آن باید با روغن قهوه ای تیره آغشته شود. اگر روغن قهوه ای روشن باشد، واشر سر مشکل دارد . سپس باید از یک کارگاه بازدید کرد.

دود سفید از اگزوز

همچنین می توانید از اگزوز برای بررسی میزان آب کشیدن موتور استفاده کنید. اگر دود سبک از اگزوز خارج شود، موتور در اثر آب آسیب دیده است. این بدان معنی است که مایع خنک کننده قبلاً وارد محفظه های احتراق سیلندرها شده است. اما نترسید: فقط موتور را خاموش کنید و ماشین را به کارگاه ببرید .

افزایش دمای موتور

آخرین راه برای تشخیص اینکه موتور در حال کشیدن آب است، افزایش دمای موتور است. این با یک چراغ هشدار دماسنج آب قرمز روی داشبورد یا سایر هشدارهای روی دسته ابزار نشان داده می شود. در این صورت بگذارید موتور خنک شود و در اسرع وقت خودرو را به کارگاه ببرید.

در صورت آسیب چه باید کرد؟

در تمام این موارد، شما نباید خودتان ماشین را حرکت دهید – به خصوص نه قبل از اینکه اجازه دهید موتور خنک شود. اگر مطمئن نیستید چه کاری باید انجام دهید، با یک متخصص تماس بگیرید و بپرسید که آیا می توانید خودتان ماشین را به مغازه ببرید. به احتمال زیاد به شما پیشنهاد می شود که آن را بکسل کنید.

اگر آب وارد موتور شود چه اتفاقی می افتد؟

اگر موتور آب بکشد، خطر آسیب جدی به موتور وجود دارد . این نه تنها برای شما در هنگام رانندگی یک خطر است، بلکه اگر به موقع از آن مراقبت نکنید، قبض گاراژ بالایی را نیز تضمین می کند.

ما قبلاً احتمالاً بدترین پیامد ورود آب به موتور را ذکر کرده ایم: هنگامی که شما با سرعت کامل رانندگی می کنید، ماشین ناگهان متوقف می شود. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که خیس است. اگر آب از جاده یا مایع خنک‌کننده وارد موتور شود، پیستون‌ها متوقف می‌شوند و خودرو باید به کارگاه کشیده شود.

از آنجایی که عواقب آن می تواند جدی باشد، مهم است که پس از اینکه متوجه شدید آب وارد موتور شده یا موتور بیش از حد گرم شده است، زیاده روی نکنید. حتی یک مسافت کوتاه چند کیلومتری می تواند باعث آسیب شدید به موتور شود. برای جلوگیری از مشکلات بعدی، در اولین نشانه مشکل با یک متخصص تماس بگیرید.

اگر موتور آب کم کیکند چه کار باید کنم؟

در اولین نشانه که موتور در حال کشیدن آب است، بازدید از کارگاه اجتناب ناپذیر است. تعویض واشر سرسیلندر ضروری است . این کار فقط باید توسط متخصصان با تجربه انجام شود . در بیشتر موارد، تراشکاری سطوح آب بندی روی بلوک موتور و روی سرسیلندر ضروری است. ابزار خاصی برای این مورد نیاز است.

آیا موتور هم می تواند آب خود را از دست بدهد؟

بله، یک موتور همچنین می تواند آب را از دست بدهد : می تواند آب خنک کننده را از دست بدهد، که در موتور در گردش است تا گرما را از موتور به رادیاتور منتقل کند.

چندین دلیل ممکن برای این وجود دارد. ممکن است سیستم خنک کننده خودرو نشتی داشته باشد. برای اطمینان می توانید سطح مایع خنک کننده در مخزن انبساط را بررسی کنید. سایر احتمالات عبارتند از:

  1. رادیاتور نشتی یا معیوب
  2. شلنگ آب نشتی یا معیوب
  3. پمپ آب معیوب

بیایید نگاهی دقیق تر به این مسائل بیندازیم:

پمپ آب معیوب

پمپ آب تضمین می کند که آب خنک کننده در مدار آب خنک کننده موتور گردش می کند . استفاده معمولی آنها را فرسوده می کند – اگر پمپ آب شروع به نشتی کند، ممکن است آب از بین برود. این در نهایت می تواند منجر به آسیب موتور شود. معمولاً پمپ را می توان به راحتی توسط مکانیک تعویض کرد.

شلنگ آب نشتی یا معیوب

شیلنگ های آب ممکن است به دلایل مختلفی نشت کنند: به عنوان مثال ، نیش ماتن، اکسید شدن، گیره اسب یا نصب ضعیف . مراقب شیلنگ ها باشید تا بتوانید این مشکلات را در صورت بروز پیدا کنید.

رادیاتور نشتی دارد

رادیاتور نیز ممکن است نشتی داشته باشد. این می تواند به دلیل خوردگی یا سایش و پارگی ساده باشد. خبر خوب این است که اگر کولر به درستی کار نمی کند، احتمالا متوجه خواهید شد. همچنین در این مورد یک مکانیک باید مشکل را برطرف کند.

اگر موتورم آب کم می کند چه کار کنم ؟

موتور شما در حال از دست دادن آب است. چه کاری باید انجام دهید مشابه موتوری که آب می مکد، با موتوری که آب از دست می دهد، مهم است که ماشین را نزد مکانیک ببرید تا آن را بررسی کند. زیرا موتوری که آب از دست می دهد نیز می تواند منجر به آسیب موتور شود.

نتیجه

مقدار زیاد آب در موتور ماشین شما چیز خوبی نیست. آنها می توانند منجر به آسیب موتور و تصادف در جاده شوند. بنابراین باید مرتباً سطح آب را بررسی کنید و مراقب علائمی باشید که موتور شما آب می‌کشد یا آب از دست می‌دهد. و اگر متوجه چیز عجیبی شدید، با یک متخصص مشورت کنید. در این صورت امن تر از متاسفم.

سوالات متدوال 

اگر آب وارد موتور شد، باید ماشین را به مغازه ببرید و آن را تعمیر کنید. در غیر این صورت در هنگام رانندگی خطر آسیب موتور و تصادف احتمالی را خواهید داشت.

اگر موتور آب بکشد، خطر آسیب جدی به موتور وجود دارد. موتور می تواند به طور ناگهانی در حین رانندگی متوقف شود یا در غیر این صورت به خودرو آسیب برساند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *