چه روغنی برای ماشینم بخرم ؟


  1. چرا روغن به طور منظم تعویض می شود؟
  2. به کدام روغن موتور نیاز دارید؟
  3. چند وقت یکبار باید روغن موتور را عوض کنید؟
  4. آیا فیلتر روغن هم نیاز به تعویض دارد؟
  5. هزینه های تعویض روغن در کارگاه چقدر است؟
  6. آیا می توانید روغن موتور خود را به کارگاه بیاورید؟
  7. چگونه روغن موتور را خودتان عوض کنید؟
روغن را خودتان عوض می کنید یا ماشین را به کارگاه می برید؟ هزینه ها چقدر بالاست؟ هر چند وقت یکبار تغییر کنید؟ و آیا می توانید روغن موتور خود را به کارگاه بیاورید؟ راهنمای ما به مهمترین سوالات پاسخ می دهد!تعویض منظم روغن طبق دستورالعمل سازنده مهم است، زیرا روغن موتور با گذشت زمان با ذرات فلز، گرد و غبار و بقایای فرآیند احتراق “کثیف” می شود و مواد افزودنی موجود در آن تجزیه می شود. که به موتور فشار وارد می کند. همچنین می توانید از این فرصت برای تعویض فیلتر روغن استفاده کنید. اینکه باید به کارگاه بروید یا خودتان این کار را انجام دهید، بحث هزینه ها و مهارت های خودتان است.

 

چرا روغن به طور منظم تعویض می شود؟

وظایفی که روی روغن موتور گذاشته می شود، به همان اندازه که سخت باشد، متنوع است. روغن کاری، خنک کردن، تمیز کردن و همچنین محافظت از موتور در برابر خوردگی است. لایه روانکاری که توسط روغن تشکیل شده است از گیر کردن اجزای متحرک موتور به دلیل اصطکاک جلوگیری می کند که در بدترین حالت می تواند منجر به آسیب کلی موتور شود. در عین حال، روغن موتور به عنوان مهر و موم ریز بین سطح در حال حرکت سیلندر و رینگ خراش دهنده پیستون عمل می کند و قسمت هایی را که تحت فشار موتور در حال کار قرار می گیرند خنک می کند. ذرات کثیفی ناشی از کارکرد موتور، مانند بقایای ناشی از احتراق، توسط روغن موتور در گردش بسته شده و بنابراین از رسوب آن جلوگیری می شود. آنها در فیلتر روغن جمع می شوند تا زمانی که آن را اشباع کند. سپس روغن موتور “کثیف” برای موتور خطرناک می شود، زیرا بدون فیلتر وارد دستگاه می شود. از طرفی تعویض منظم روغن و تعویض فیلتر روغن کمک می کند.

 

به کدام روغن موتور نیاز دارید؟

استفاده از روغن موتور نامناسب هنگام تعویض روغن در بدترین حالت ممکن است باعث آسیب دیدن موتور شود. نگاهی گذرا به دفترچه راهنمای خودرو اطلاعات سریعی در مورد اینکه کدام موتور به چه روغن موتور نیاز دارد، ارائه می دهد. تمام اطلاعات مربوطه و روغن موتورهای تایید شده توسط سازندگان را معمولاً می توانید در قسمت «روغن موتور پر کردن مجدد» پیدا کنید. و اطلاعات مربوط به اینکه آیا روغن موتور برای موتورهای دیزلی یا بنزینی استفاده می شود معمولاً در جلوی قوطی روغن وجود دارد – اگر شک دارید، همیشه می توانید در پمپ بنزین بپرسید. انتخاب بین روغن معدنی و مصنوعی یک سوال ترجیح شخصی است. روغن‌های مصنوعی معمولاً روغن‌های ویژه گران‌تری هستند که برای کمک به صرفه‌جویی در مصرف سوخت، ارائه خنک‌کننده بیشتر یا عدم نیاز به تعویض در مدت زمان طولانی در نظر گرفته شده‌اند. اما مراقب باشید: اگر از روغن مصنوعی استفاده می کنید، باید به طور مرتب از آن استفاده کنید و با هر بار شارژ مجدد آن را عوض نکنید. اتفاقاً لازم نیست همیشه همان روغن مارک گران قیمت باشد، روغن موتورهای ارزان قیمت از فروشگاه های تخفیف یا سخت افزار نیز خوب است. آزمایشات مستقل نشان داده است.

 

چند وقت یکبار باید روغن موتور را عوض کنید؟

فواصل زمانی که روغن باید تعویض شود و فیلتر روغن تعویض شود در دفترچه راهنمای خودرو آمده است. با این حال، قانون کلی هنوز هم امروز معتبر است: هر 10000 کیلومتر یا هر 12 ماه، هر کدام که زودتر بیاید. با این حال، عوامل خاصی، مانند سبک رانندگی فردی و بار احتمالی موتور، می‌توانند بر فاصله زمانی تغییر توصیه شده تأثیر بگذارند. سفرهای کوتاه مکرر، مانند ترافیک شهری، به ویژه مشکل ساز است، زیرا استارت های سرد متعدد باعث می شود اجزای نسوخته بنزین روغن موتور را نازک کنند و در نتیجه هم جریان و هم روانکاری روغن را کاهش دهند. روغن موتور در موتورهای دیزلی مشکل دیگری ایجاد می کند، در اینجا ذرات دوده می توانند منجر به غلیظ شدن روغن موتور شوند. این امر می تواند باعث دردسر شود، به خصوص در زمستان و زمانی که دمای بیرون سرد است، زیرا شروع سرما را دشوارتر می کند. اگر در ماه های زمستان اغلب مسافت های کوتاهی را طی می کنید، منطقی است که فواصل بین تعویض روغن را کوتاه کنید.

نحوه بررسی سطح روغن :

در مقایسه با روغن موتور، هزینه فیلتر روغن معقول است ، بنابراین در حالت ایده آل باید با هر تعویض روغن آن را تعویض کرد. فیلتر روغن نقش مرکزی را در موتور بازی می کند زیرا روغن موتور را از ذرات رسوب شده در چرخه روغن پاک می کند. اما مطمئناً چنین فیلتری در نهایت آب بندی می شود، زیرا ذرات فیلتر شده و رسوب شده تضمین می کنند که روغن موتور دیگر نمی تواند به اندازه کافی تمیز شود. حداکثر تا آن زمان، تعویض روغن و فیلتر روغن ضروری است. اگر فیلتر روغن کاملا بسته شود، روغن موتور از طریق سوپاپ بای پس تامین می شود، اما تمام ذرات مضر بدون فیلتر وارد موتور می شوند که در بدترین حالت ممکن است منجر به آسیب به موتور شود. بنابراین از هزینه های اینجا دوری نکنید.

 

تعویض روغن موتور

 

هزینه های تعویض روغن در کارگاه چقدر است؟

هزینه های تعویض روغن در کارگاه از سه فاکتور شامل دستمزد تخمینی، مقدار پر شدن و قیمت هر لیتر روغن موتور مورد استفاده محاسبه می شود. دستمزد و هزینه روغن موتور در کارگاهی به کارگاه دیگر متفاوت است، بنابراین از مقایسه قیمت ها و یا درخواست روغن ارزان تر در هنگام تعویض نترسید. البته تفاوت های هزینه ای بین کارگاه های قراردادی و مستقل وجود دارد. در یک کارگاه مجاز، تعویض روغن می تواند از 500 هزارتومان هزینه داشته باشد، در حالی که کارگاه های مستقل نیز پیشنهادات ارزان تری ارائه می دهند.

 

چگونه روغن موتور را خودتان عوض کنید؟

انجام تعویض روغن به تنهایی آنقدرها هم که به نظر می رسد پیچیده نیست یا ممکن است هزینه آن در مغازه نشان دهد. تنها چیزی که نیاز دارید روغن مناسب، ابزار، قیف و پیمانه اندازه گیری و یک دست ثابت است. قبل از تعویض روغن باید موتور را گرم کنید تا روغن مصرف شده رقیق شود و در هنگام تعویض بهتر تخلیه شود. روغن گرم همچنین ذرات کثیفی را در حالت تعلیق نگه می دارد تا با تعویض روغن به راحتی شسته شوند. پس از آن، خودرو باید به گونه ای پارک شود که از پایین، به عنوان مثال روی یک گودال یا روی یک سکوی بالابر، قابل دسترسی باشد. حتماً یک ظرف (تبه روغن) آماده برای گرفتن روغن مصرف شده تخلیه شده داشته باشید، زیرا باید به درستی در کارگاه یا سایر نقاط جمع آوری روغن مصرف شده دور ریخته شود.

روغن موتور

روغن ها قدیمی 

بیشتر اوقات روغن خیلی سریع شروع به تمام شدن می کند. ممکن است مدتی طول بکشد تا روغن قدیمی کاملا تخلیه شود، به همین دلیل توصیه می شود که در این فاصله فیلتر روغن را با آچار فیلتر خاموش کرده و همراه با مهر و موم لاستیکی قدیمی جدا کنید. درزگیر لاستیکی جدید را با کمی روغن مرطوب کنید، آن را تنظیم کنید و فیلتر روغن جدید را با دست محکم بپیچید: تمام شد! هنگامی که روغن قدیمی تخلیه شد، روغن موتور جدید را می توان ترجیحاً با استفاده از یک فنجان پر کرد تا مقدار روغن مشخص شده در دفترچه راهنمای خودرو دقیقاً رعایت شود.

پمپ روغن

مرحله بعدی 

پس از پر کردن، درپوش روغن پیچ می شود و موتور برای توزیع روغن برای مدت کوتاهی روشن می شود. در نهایت، سطح روغن باید به طور خلاصه بررسی شود، بسته به نتیجه اندازه گیری سطح روغن، باید دوباره پر یا تخلیه شود. اتفاقاً، یک جایگزین عملی برای تخلیه از طریق ظرف روغن، پمپ روغن است که حدود 30 یورو قیمت دارد و روغن مصرف شده را با استفاده از شیلنگ از دهانه میله روغن پمپ می کند. با این حال، نظرات در مورد اینکه آیا این روش رسوبات را از عمیق ترین قسمت ظرف روغن نیز حذف می کند، متفاوت است. اتفاقاً، یک جایگزین عملی برای تخلیه از طریق ظرف روغن، پمپ روغن است  و روغن مصرف شده را با استفاده از شیلنگ از دهانه میله روغن پمپ می کند. با این حال، نظرات در مورد اینکه آیا این روش رسوبات را از عمیق ترین قسمت ظرف روغن نیز حذف می کند، متفاوت است. اتفاقاً، یک جایگزین عملی برای تخلیه از طریق ظرف روغن، پمپ روغن است و روغن مصرف شده را با استفاده از شیلنگ از دهانه میله روغن پمپ می کند. با این حال، نظرات در مورد اینکه آیا این روش رسوبات را از عمیق ترین قسمت ظرف روغن نیز حذف می کند، متفاوت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *