کمک فنر ماشین را هر چند وقت یکبار باید عوض کنیم ؟


اکثر خودروها دارای یک تسمه لاستیکی در جلوی موتور هستند که لوازم جانبی مانند کمپرسور تهویه مطبوع، پمپ فرمان و دینام را به حرکت در می آورد.

اگر این تسمه محرک لوازم جانبی (که تسمه سرویس یا تسمه سرپانتین نیز نامیده می شود) پاره شود، باتری شارژ نمی شود، کولر هوای سرد را تامین نمی کند و فرمان برق خاموش می شود. علاوه بر این، اگر تسمه پمپ آب را به حرکت درآورد، موتور ممکن است به روشی بسیار خطرناک بیش از حد گرم شود، تا جایی که به موتور آسیب جدی وارد شود – اگر اقدامی انجام نشود.

اکثر سازندگان خودرو به بازرسی دوره ای تسمه به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده نیاز دارند، با این حال در واقعیت تعداد کمی وجود دارند که نشان دهنده یک فاصله زمانی خاص برای تعویض هستند و فواصل بازرسی بسیار متفاوت است. با این حال، تسمه سرویس باید حداقل یک بار در سال برای وسایل نقلیه ای که بیش از دو سال از عمر آنها گذشته است، بررسی شود تا از نظر ساییدگی بررسی شود و در صورت لزوم باید تعویض شود.

 

هر چند کیلومتر باید کمک فنر ماشین رو عوض کنیم ؟

به عنوان مثال مرسدس بنز توصیه می کند که کمربند را هر دو سال یا 30000 کیلومتر بازرسی کنید، در حالی که فولکس واگن می گوید هر 60000 کیلومتر را بررسی می کند. در اکثر خودروهای فورد، سازنده می گوید که بازرسی را بعد از 150000 کیلومتر و پس از آن هر 15000 کیلومتر شروع کنید.

در حالی که این تسمه ها اغلب سال ها دوام می آورند، ممکن است آسیب ببینند یا فرسوده شوند و اگر چنین است، باید تعویض شوند. به همین دلیل است که آنها باید حداقل سالی یک بار در خودروهایی که بیش از یکی دو سال از عمر آنها می گذرد، معاینه شوند. همچنین در صورت نیاز به تعویض تسمه، قرقره‌ها و کشنده‌هایی که تسمه را به حرکت در می‌آورند باید بررسی شوند تا مشخص شود که آیا آسیبی غیر از سایش معمولی دارند یا خیر.

تسمه ای که آسیب نبیند یا فرسوده نشده باشد ممکن است شکل خوبی داشته باشد، اما ممکن است شیارهای کافی در سمت پنهان وجود داشته باشد تا تسمه روی قرقره هایی که لوازم جانبی را کار می کنند، بلغزد. این باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم هایی می شود که برای عملکرد به تسمه متکی هستند. به عنوان مثال، لغزش تسمه محرک می تواند باعث شود دینام به طور متناوب یا با قدرت کاهش یافته کار کند، بنابراین باتری به طور کامل شارژ نمی شود.

یکی دیگر از نشانه های لغزش تسمه – و بنابراین باید توسط مکانیک شما جایگزین شود – صدای جیغ در هنگام شتاب گیری است. این می تواند نشان دهنده لغزش تسمه به دلیل سایش، شل شدن کشنده تسمه یا خارج شدن قرقره از تراز باشد.

اکثر وسایل نقلیه مدرن از تسمه های ساخته شده از لاستیک مصنوعی استفاده می کنند که عمر طولانی تری نسبت به انواع تسمه های قدیمی دارند. بیشتر سازندگان تسمه طول عمر معمول کمربندهایی از این نوع را بین 80000 تا 90000 کیلومتر تخمین می زنند و برخی می گویند از 100000 کیلومتر نیز فراتر می رود. با این حال، برای افراد غیرمتخصص تشخیص فرسودگی لاستیک با یک بازرسی ساده بصری دشوار است، زیرا احتمال شکستن یا از دست دادن قطعات لاستیکی این گونه کمربندها نسبت به سایر انواع کمتر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *