آموزش تعمیر کردن سنسور ABS ماشین


سیستم ترمز ضد قفل وسیله نقلیه شما (ABS) از قفل شدن لاستیک ها هنگام ترمزگیری جلوگیری می کند و به شما کمک می کند در جاده ایمن بمانید. اگر متوجه شدید چراغ ABS روی داشبورد شما روشن شده است، به این معنی است که چیزی با سنسور تداخل دارد. اگرچه ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد، اما ممکن است فقط باید تمیز شود، کاری که می توانید به راحتی خودتان در خانه انجام دهید. برای دسترسی به حسگرها و تمیز کردن آنها به چند ابزار اولیه مانند جک ماشین و آچار و حدود 30 تا 60 دقیقه نیاز دارید. اگر چراغ ABS پس از تمیز کردن سنسورها همچنان روشن شود، ممکن است مشکل فنی تری وجود داشته باشد که مکانیک بتواند آن را برطرف کند.

دسترسی به سنسور ABS

 


  1. وسیله نقلیه خود را با استفاده از جک ماشین بلند کنید تا بتوانید با خیال راحت چرخ ها را جدا کنید. ماشین خود را روی یک سطح صاف و سخت پارک کنید و موتور را خاموش کنید. جک ماشین را در نقطه جک قرار دهید و با دقت جک را درگیر کنید. ماشین را از روی زمین بلند کنید تا حدود 1 تا 2 اینچ (2.5 تا 5.1 سانتی متر) زیر چرخ فاصله داشته باشد. [1]

    • اگر نمی دانید نقاط جک وسیله نقلیه شما کجاست، دفترچه راهنمای مالک را بررسی کنید. به طور کلی، یک ناحیه فلزی صاف در پشت هر چرخ جلو و جلوی هر چرخ عقب وجود دارد.

    به کدام چرخ دسترسی داشته باشید: بسته به نوع وسیله نقلیه شما، ممکن است یک سنسور ABS در هر چرخ وجود داشته باشد—برای تأیید، دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید. اگر به اسکنر ABS دسترسی دارید، می تواند به شما بگوید کدام سنسور معیوب است. اگر اسکنر ندارید، باید هر سنسور را بطور سیستماتیک تمیز کنید تا زمانی که چراغ ABS خاموش شود.

  2. مهره های لاستیک را باز کرده و چرخ را از خودرو خارج کنید. از یک آچار برای جدا کردن مهره ها استفاده کنید، سپس آنها را در یک کاسه کوچک کنار بگذارید تا گم نشوند. چرخ را از توپی لاستیک بردارید و آن را از مسیر خارج کنید تا جایی برای کار داشته باشید.

    • اگر چرخ به نظر می رسد به توپی چسبیده است، از یک پتک لاستیکی برای شل کردن آن استفاده کنید.
  3.  

    سنسور ABS را در امتداد بدنه توپی چرخ قرار دهید. حلقه مرجع را پیدا کنید، که پیچ یا پوششی است که سنسور را در جای خود نگه می دارد. معمولاً در امتداد توپی چرخ قرار دارد—شما می‌توانید با قرار دادن سیم برقی که از چرخ منتهی می‌شود و حسگر را به وسیله نقلیه متصل می‌کند شروع کنید تا به خودتان کمک کنید تا کمی راحت‌تر آن را پیدا کنید.

    • گاهی اوقات دسترسی به سنسور ممکن است کمی مشکل باشد، فقط بسته به نحوه چرخاندن چرخ. معمولاً در اطراف قسمت پشتی هاب قرار دارد.
    • اگر نمی توانید سنسور را پیدا کنید، ممکن است وسیله نقلیه شما به جای حسگرهای باز، سنسورهای “مستدل” داشته باشد. سنسورهای مبدل معمولاً در داخل توپی چرخ قرار دارند و معمولاً نیازی به تمیز کردن ندارند زیرا از آلودگی محافظت می شوند. اگر با یک سنسور ABS مبدل مشکل دارید، باید آن را نزد مکانیک ببرید.
  4. پیچ پوشاننده سنسور ABS را با آچار آلن بردارید. پیچ را باز کنید و آچار را بچرخانید تا کاملا جدا شود. پیچ و مهره را به همراه مهره های پیچ در کاسه قرار دهید.

    • اگر پیچ واقعا زنگ زده است یا به راحتی نمی چرخد، آن را با WD-40 اسپری کنید. چند دقیقه صبر کنید و سپس دوباره سعی کنید آن را بردارید.
  5.  

    سنسور ABS را با یک انبر شل کنید. سنسور را از پایین به بالا نبرید، زیرا ممکن است صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. در عوض، سنسور را با انبردست بگیرید و به آرامی آن را به جلو و عقب حرکت دهید تا بیرون بیاید.

    • اگر سنسور از توپی لاستیک دور نمی‌شود، سعی کنید انبردست خود را در دو طرف دیگر قرار دهید یا سنسور را با حرکت دایره‌ای تکان دهید تا زنگ‌زدگی یا کثیفی که آن را در جای خود نگه داشته است از بین ببرید.
    • سنسور توسط یک سیم به خودرو متصل می شود. هیچ دلیلی برای جدا کردن سیم وجود ندارد، بنابراین آن را در جای خود بگذارید.

پاک کردن کثیفی از سنسور

  1. هوای تمیز را به ناحیه ای که سنسور در آن قرار داشت دمید. این کار هرگونه کثیفی یا تکه‌های فلزی را که ممکن است داخل آن ریخته باشد، از بین می‌برد. یا صورت خود را برگردانید یا یک عینک ایمنی به چشم بزنید تا به طور تصادفی چیزی وارد چشمان شما نشود.

    • سعی نکنید ناحیه را بشویید – آب باعث مشکلات بیشتری می شود.
  2.  

    با یک حوله میکروفیبر تمیز و خشک، کثیفی و زباله را از روی سنسور پاک کنید. احتمال اینکه نوعی تداخل بین سنسور و چرخ وجود داشته باشد باعث روشن شدن چراغ ABS شما شده است. معمولاً سنسورها کثیفی و تکه های فلزی کوچکی را جمع می کنند—به آرامی تمام سطح سنسور را پاک کنید و هرگونه کثیفی قابل مشاهده را از بین ببرید.

    • این یک فرآیند نسبتاً سریع است و نباید بیش از یک دقیقه طول بکشد. حتی اگر مجبور باشید این کار را برای هر سنسور انجام دهید، این کار باید در مجموع فقط یک ساعت یا بیشتر طول بکشد.

    استفاده از محلول های تمیز کننده: از استفاده از هر نوع محلول تمیز کننده شیمیایی روی سنسور ABS خودداری کنید. ممکن است به سنسور آسیب برساند، به این معنی که باید آن را با یک سنسور جدید جایگزین کنید. در صورت نیاز، از آب گرم و صابون برای پاک کردن کثیفی از سنسور استفاده کنید – فقط مطمئن شوید که سنسور قبل از تعویض آن کاملا خشک شود.

  3.  

    از یک برس یا سوهان سیمی استفاده کنید تا به آرامی زنگ یا کثیفی سرسخت را از بین ببرید. اگر این کار را انتخاب کردید مراقب باشید، زیرا تمیز کردن بیش از حد می تواند به سنسور آسیب برساند. فشار زیادی وارد نکنید – به جای آن، بارها و بارها با یک لمس سبک روی بخش خاص بروید تا تمیز شود.

    • این کار اغلب باید با وسایل نقلیه قدیمی و با سنسورهایی که زنگ زدگی زیادی نشان می دهند انجام شود.

نصب مجدد سنسور

  1. سنسور را به جای خود برگردانید تا سیم کشی دقیقاً مانند قبل باشد. هنگامی که سنسور تمیز شد، به آرامی آن را تغییر دهید و آن را به سمت پایین فشار دهید تا مطمئن شوید که در جای خود محکم است. اگر برای بازگرداندن آن مشکل دارید، ممکن است به نوعی انسداد وجود داشته باشد – سعی کنید دوباره هوای کنسرو شده را در سوراخ دمید.

    • از پیچاندن یا پیچاندن سنسور خودداری کنید زیرا ممکن است به آن آسیب برساند.
  2. پیچ را عوض کنید و آن را بچرخانید تا سنسور در جای خود ثابت شود. پیچ و مهره را از کاسه کوچکی که مهره های بند خود را در آن قرار داده اید بیرون بیاورید. پیچ را روی سنسور ABS قرار دهید و آن را با آچار محکم کنید.

    • وقتی به انتها رسیدید و شروع به احساس مقاومت کردید، فقط یک پیچ نهایی به پیچ بدهید. می‌خواهید آنقدر محکم وصل باشد که شل نشود، اما همچنین نمی‌خواهید دفعه بعد که نیاز به تمیز کردن سنسورهای ABS دارید، خارج کردن آن خیلی سخت باشد.
  3.  

    چرخ را در جای خود قرار دهید و مهره ها را در جای خود بپیچانید. چرخ را روی توپی لاستیک قرار دهید. تمام مهره‌ها را دوباره روی آن قرار دهید، مراقب باشید که همه آنها محکم پیچ شوند. هنگامی که چرخ در جای خود قرار گرفت، می توانید جک ماشین را جدا کنید. [11]

    • احتمالاً می توانید از دستان خود برای شروع پیچاندن مهره ها استفاده کنید، اما آنها را با یک آچار تمام کنید.
  4.  

    این فرآیند را روی هر چرخ تکرار کنید تا چراغ ABS دیگر روشن نشود. پس از اتمام اولین لاستیک، جلو بروید و وسیله نقلیه خود را روشن کنید و بررسی کنید که آیا چراغ ABS از بین رفته است یا خیر. اگر چنین است، شما در اولین تلاش مشکل را حل کردید! اگر نه، چرخ بعدی را با یک سنسور مقابله کنید.

    • اگر قبل از شروع این پروژه توانستید یک اسکنر ABS را بررسی کنید، ممکن است دقیقاً بدانید که مشکل از کدام چرخ بوده است.
    • اگر چراغ ABS بعد از تمیز کردن تمام سنسورها همچنان روشن است، ممکن است مشکل داخلی یا سیم کشی وجود داشته باشد. برای دیدن کد خطا برای دیدن کارهای دیگری که باید انجام شود، به یک فروشگاه بدنه خودرو مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *