اگر شمع ماشین را عوض نکنیم چه اتفاقی می افتد ؟


شمع  خودرو چیست و چه کاری انجام می دهد

شمع های موتور شما جزئی هستند که مخلوطی از بنزین و اکسیژن را هنگام ورود به سیلندر خودرو مشتعل می کنند. احتراق مخلوط هوا / سوخت در سیلندر موتور را به حرکت در می آورد. همانطور که از نام آن مشخص است، شمع‌ها معمولاً از ولتاژ بالای 10000 تا 30000 ولت برای احتراق مخلوط هوا و سوخت استفاده می‌کنند. عملکرد شمع بسیار مهم است، زیرا بر عملکرد کلی موتور تأثیر می گذارد. در نتیجه، انواع بسیاری از شمع ها در وسایل نقلیه، اتومبیل های اسپرت و اتومبیل های مسابقه ای موجود است. اما اگر هرگز آنها را عوض نکنم یا نه ؟

مشکلاتی که در صورت تعویض نکردن شمع ها پیش می آید

شمع ها به مرور زمان مستهلک می شوند، بنابراین در صورت عدم تعویض موتور، مشکلات مختلفی به وجود می آید. مشکلات خاص عبارتند از:

کاهش مصرف سوخت
شتاب غیر واکنشی
بیکار ناپایدار یا توقف است
موتور کمتر نرم کار می کند یا اصلا کار نمی کند.

شمع معیوب 

هنگامی که شمع ها جرقه مناسب تولید نمی کنند، احتراق مخلوط هوا/سوخت ناقص می شود و منجر به از دست دادن قدرت موتور می شود و در بدترین حالت، موتور از کار می افتد. هنگامی که شمع های فرسوده برای جرقه زدن تلاش می کنند، این امر بر سایر قسمت های موتور که برق را تامین می کنند تأثیر می گذارد، بنابراین خطر خرابی آن قطعات را نیز افزایش می دهد.

نحوه تعویض شمع خودرو

در خودروهای قدیمی تر، موتورها نسبت به خودروهای امروزی پیچیدگی کمتری داشتند. قبلاً می‌توانستید شمع‌ها را خودتان عوض کنید. با این حال، از آنجایی که اتومبیل های مدرن به فناوری های پیشرفته تری مانند رایانه مجهز هستند، اتومبیل هایی در حال افزایش هستند که سایر قسمت های موتور دسترسی به شمع ها را مسدود می کنند.

هنگام تعویض شمع ها بسیار ساده است. باز کردن آنها آسان است. اما اگر زباله وارد فضایی شود که شمع از آن جدا شده است، به داخل سیلندر آسیب می رساند، پس حتما توجه کنید. در ضمن اگر شمع ها خیلی محکم پیچ شوند، احتمال آسیب دیدن رزوه سرسیلندر وجود دارد. اگر این اتفاق بیفتد، سر سیلندر نیاز به تعویض دارد که تعمیر گران قیمتی خواهد بود. باز هم احتیاط توصیه می شود.

چه زمانی شمع های خودرو خود را تعویض کنید

شمع ها تا حدودی اجزای بادوام هستند و نیازی به تعویض زیاد ندارند، همانطور که گفته شد، توصیه کلی هر 50000 تا 150000 کیلومتر است. هر وسیله نقلیه می تواند در زمان تعویض آنها متفاوت باشد.

اگرچه این می‌تواند یک سرویس نسبتاً ساده باشد و می‌تواند به عنوان یک کار انجام دادن توسط خودتان در نظر گرفته شود، مراقب باشید زیرا موقعیت هر شمع بسته به سازنده متفاوت است. ممکن است موانعی مانند قطعات یا قطعات بزرگ وجود داشته باشد که برداشتن آنها بدون ابزار خاصی برای شل کردن آنها دشوار باشد. حتماً به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید یا برای جزئیات در مورد زمان تعویض شمع‌ها برای خودروی خاص خود با یک متخصص صحبت کنید.

ممکن است ایده خوبی باشد که شمع ها را زمانی که:

چراغ چک موتور روشن می شود
شمع های فرسوده یا سرنخ های شمع می توانند باعث روشن شدن چراغ چک موتور شوند. تکنسین ها می گویند در خودروهای امروزی، اگر شمع شروع به از کار افتادن کند، واضح ترین اتفاق باید روشن شدن یا حتی چشمک زدن چراغ چک موتور باشد.

این می تواند باعث شود که موتور از کار بیفتد و چراغ چک موتور روشن شود. تکنسین ها می گویند که چراغ چشمک زن موتور می تواند به معنای وقوع اشتباهات فاجعه بار باشد.

به طور کلی، بهتر است شمع ها را به عنوان بخشی از تعمیرات پیشگیرانه با توجه به مشخصات سازنده تعویض کنید. این می تواند شما را از تعمیرات پرهزینه نجات دهد، زیرا رانندگی با شمع های گمراه کننده می تواند به مبدل کاتالیزوری خودرو (پاک کننده اگزوز موتور) فشار وارد کند.

علائم شمع های معیوب عبارتند از:

بی نظمی نامنظم، قدرت نامنظم در هنگام شتاب گیری و افزایش انتشار گازهای خروجی اگزوز. توجه داشته باشید که چراغ چک موتور به طور بالقوه می تواند ناشی از تعدادی چیز باشد، نه فقط مشکل شمع.

ماشین شما مشکل استارت دارد

شمع های شما یکی از مهمترین وظایف خودروی شما را بر عهده دارند و آن تامین جرقه ای است که موتور را به حرکت در می آورد ! شمع های قدیمی و فرسوده کار سخت تری برای ایجاد جرقه ای که در واقع موتور شما را تامین می کند، دارند. اگر وقتی می‌خواهید ماشینتان را جرقه بزنید، یخ می‌زند، ممکن است شمع‌ها یا سیم‌های شمع آسیب‌دیده مشکل داشته باشند. اگر ماشین شما اصلاً روشن نشود، به احتمال زیاد باتری مقصر است.

باک را با سوخت بیشتر پر کنید

اگر شمع های شما در آخرین مرحله هستند، آن را روی مسافت پیموده شده با باک پر سوخت خواهید دید. شمع های فرسوده می توانند مصرف سوخت خودروی شما را افزایش دهند

برای خرید تسمه تایم با بهترین قیمت به قسمت SHOP فروشگاه یه سر بزنید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *