خرابی اگزوز ماشین و پیامدهای آن


نه تنها از زمان رسوایی دیزل، رانندگان می دانستند که سیستم اگزوز کارآمد مهم است. بی دلیل نیست که همه وسایل نقلیه به طور منظم – حداکثر به عنوان بخشی از بازرسی عمومی – بررسی می شوند. اما چگونه تشخیص دهید که سیستم اگزوز شما معیوب است؟ در مقاله زیر ساختار این سیستم مهم خودرو را توضیح می دهیم و اینکه چگونه می توانید نقص سیستم اگزوز را در مراحل اولیه تشخیص دهید. متأسفانه، همانطور که اغلب در اینجا اتفاق می افتد، تعمیر اولیه می تواند به جلوگیری از آسیب های گران قیمت کمک کند.

چه چیزی در یک سیستم اگزوز گنجانده شده است؟

بسیاری از رانندگان وقتی به نقص در سیستم اگزوز فکر می کنند، اولین چیزی که به ذهنشان خطور می کند، شکستگی لوله اگزوز است. اما این تنها نیمی از حقیقت است: سیستم اگزوز شما شامل بسیاری از اجزای دیگر است که برای عملکرد صحیح آنها نیز مهم هستند. ما همچنین به شما توضیح خواهیم داد که آیا می توانید با مبدل کاتالیزوری معیوب به رانندگی ادامه دهید و در واقع چرخش گازهای خروجی به چه صورت است .

بیایید با ساخت یک سیستم اگزوز معمولی روی موتور شروع کنیم، جایی که گازهای احتراق تولید می شوند. اینها از سیلندرها خارج می شوند و توسط منیفولد عمدتاً چدنی جذب می شوند.

کاوشگر لامبدا

معمولاً کاوشگر لامبدا نیز در اینجا قرار داردنصب شده است که اطلاعات مهمی در مورد کامل بودن احتراق سوخت در اختیار واحد کنترل موتور قرار می دهد. به طور دقیق تر، این سنسور تعیین می کند که هنوز چه مقدار اکسیژن در گازهای خروجی وجود دارد. منیفولد اگزوز به دلیل ساختار پیچیده ای که دارد، یکی از گران ترین اجزای سیستم اگزوز است. به اصطلاح Y-pipe به منیفولد متصل می شود که وظیفه بسته بندی گازهای خروجی را بر روی اتاقک های احتراق جداگانه بر عهده دارد. این جزء به ویژه بادوام است، به طوری که نقص در این قسمت بسیار نادر است. به منظور جدا کردن ارتعاشات موتور از سیستم اگزوز، لوله پایین به اصطلاح لوله انعطاف پذیر است که نسبتا کوتاه است و از یک توری فولادی ضد زنگ انعطاف پذیر تشکیل شده است. تمیز کردن گازهای خروجی پس از لوله انعطاف پذیر توسط لوله انجام می شودکاتالیزور . جزء فعال یک بدنه داخلی سرامیکی است که باید در برابر لرزش محافظت شود. اگر مبدل کاتالیزوری شما معیوب است، نباید به رانندگی ادامه دهید، زیرا نیاز به تعویض فوری است. پس از مبدل کاتالیزوری، لوله مرکزی گازهای خروجی از پیش تمیز شده را از طریق صدا خفه کن مرکزی یکپارچه به صدا خفه کن عقب هدایت می کند.

فیلتر ذرات

فیلتر ذرات دوده را می توان در جلوی صدا خفه کن عقب مخصوصاً در خودروهای دیزلی نصب کرد. اگر وسیله نقلیه شما جدیدتر از 2014 است، به احتمال زیاد یک پروب تشخیصی در ناحیه لوله مرکزی نیز وجود دارد. این اجازه می دهد تا عملکرد کاتالیزور بر اساس ترکیب گاز خروجی بررسی شود. هدف اصلی صدا خفه کن عقب کاهش صدای موتور است. به اصطلاح صدا خفه کن دارای بست های لاستیکی بسیار قوی است که آن را به زیر بدنه متصل می کند. این به آن اجازه می دهد تا کمی ارتعاش داشته باشد و ممکن است نیروهای عمل کننده مربوطه کاهش یابد. سپس گازهای اگزوز از طریق لوله اگزوز پس از صدا خفه کن عقب به بیرون تخلیه می شود.

اگر صدای اگزوز ناگهان بلندتر از حد معمول باشد، چه کار می کنید؟

اگر ماشین در حین رانندگی ناگهان صداهای بلندی تولید کرد، باید به دلیل آن فکر کنید. ابتدا یک تحلیل سیستماتیک توصیه می شود. اگر در اگزوز مشکلی وجود داشته باشد، حتی اگر توقف کنید و اجازه دهید موتور خودرو کار کند، صدا همچنان ادامه خواهد داشت. اگر وسیله نقلیه شما دوباره ساکت باشد، ممکن است اصلا صدای اگزوز نباشد.

شایع ترین صدای اگزوز غرش کلاسیک است، اما این علامت دقیقاً از کجا می آید همیشه بلافاصله مشخص نیست. از آنجایی که لوله فلکس به طرق مختلف (هم از نظر حرارتی و هم مکانیکی) به شدت بارگذاری می شود، به ویژه اغلب از کار می افتد. اما مزیت این نوع خرابی قطعات این است که معمولاً یک قطعه یدکی مناسب بسیار ارزان در دسترس است. متوسط ​​قیمت قطعات یدکی در اینجا از 15 تا 20 یورو شروع می شود. البته اگر این کار را در یک کارگاه تخصصی انجام دهید، هزینه های نصب نیز دارد. یکی دیگر از اجزای اگزوز که اغلب دچار نقص می شود، صدا خفه کن عقب یا اتصالات یا تعلیق آن است. در بسیاری از موارد، عمر مفید آن تنها چند سال است. دلیل آن این است که که نه تنها در معرض نوسانات زیاد دما قرار دارد، بلکه باید در برابر گازهای اسیدی اگزوز و رطوبت بالا نیز مقاومت کند. هزینه تعویض و هزینه قطعات یدکی 100 تا 200 یورویی همچنان در منطقه ای است که به راحتی می توانید با آن کنار بیایید.

کاتالیزور

با این حال، اگر مبدل کاتالیزوری معیوب باشد، وضعیت متفاوت است. خرابی این مؤلفه را می توان نه تنها با مقادیر ضعیف در تجزیه و تحلیل گازهای خروجی، بلکه با یک سر و صدا یا جغجغه مشخص بیان کرد. مورد دوم اغلب به این دلیل است که عملکرد داخلی مبدل کاتالیزوری، یک عنصر سرامیکی، شکسته شده است و بخش‌هایی از آن می‌توانند به طور شل به اطراف بکوبند. اگر چنین علائمی را در وسیله نقلیه خود مشاهده کردید، باید بلافاصله اقدام کنید. زیرا شما نه تنها بی جهت محیط را آلوده می کنید، بلکه ممکن است این قطعه سیستم اگزوز کاملاً از بین برود. تعمیر نیز با تعویض یک قطعه انجام می شود. هزینه قطعات یدکی بین دو تا ششصد یورو به اضافه ساعت کاری است. بسته به مدل خودرو، تعویض توسط متخصص یک تا سه ساعت طول می کشد. همچنین لازم است بدانید که قطعات یدکی در اکثر موارد به اصطلاح قطعات تعویضی هستند، یعنی شما در حال برگرداندن قطعه معیوب هستید. شما از قیمت قطعات یدکی به نسبت پایین تر بهره مند می شوید. در مورد فیلتر ذرات دوده معیوب، در اکثر موارد یک قطعه جایگزین بازسازی شده نیز نصب می شود.

آیا می توانید با مبدل کاتالیزوری معیوب به رانندگی ادامه دهید؟

این توسط قانون ممنوع است زیرا اگر مبدل کاتالیزوری دیگر به درستی کار نکند، وسیله نقلیه شما دیگر مقادیر محدود مربوط به گازهای خروجی اگزوز را برآورده نخواهد کرد. اصولا ماشین شما هم برای محیط زیست ما خطرناک می شود و دیگر نمی توانید به تاییدیه نوع خود مراجعه کنید. با این حال، لزوماً مجبور نیستید وسیله نقلیه خود را به نزدیکترین کارگاه یدک بکشید. هنگام رانندگی با مبدل کاتالیزوری معیوب یا غیرقابل تصور، حتی می توان تصور کرد که دولت واقعیت های فرار مالیاتی را برآورده می کند زیرا ارزش های حد استانداردهای یورو مربوطه دیگر رعایت نمی شود و مالیات خودرو به میزان قابل توجهی بالاتر خواهد بود. باید پرداخت شود.

نتیجه

یک اگزوز معیوب بیش از یک آزار جزئی است. تعمیرات می تواند بسیار گران باشد، برای مثال اگر پیچ ها یا پیچ ها در حین مونتاژ یا جداسازی قطعات شکسته شوند. بر این اساس هزینه های تعمیر نیز در محدوده وسیعی گسترش می یابد. به عنوان مثال، یک قطعه یدکی برای لوله انعطاف پذیر کوتاه به طور قابل توجهی کمتر از فیلتر ذرات دوده، مبدل کاتالیزوری یا صدا خفه کن مرکزی است. در مورد مبدل کاتالیزوری و فیلتر ذرات دوده نیز قطعات جایگزین یا گزینه بازسازی آنها وجود دارد. این می تواند در هزینه های زیادی صرفه جویی کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *