این نشانه ها تمام شدن صفحه کلاچ رو جدی بگیر


بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از رانندگان خودرویی با گیربکس دستی را ترجیح می دهند. از نظر مکانیکی، تعمیر گیربکس های دستی نسبتاً آسان است و مراقبت از آنها را کمتر دشوار می کند. با گذشت زمان، در اثر سایش و پارگی معمولی، دیسک کلاچ ممکن است فرسوده شود. وقتی این کار انجام می شود، نیروی موتور نمی تواند به چرخ ها برسد و وسیله نقلیه شما در جای خود گیر می کند. خوشبختانه، قبل از اینکه دیسک کلاچ به طور کامل از بین برود، علائمی وجود دارد. اگر هر یک از این موارد را در سوبارو خود مشاهده کردید، حتما آن را بیاورید تا توسط متخصص ما سرویس شود.

1. پدال کلاچ خیلی نرم شده؟

در حالی که به طور مستقیم به دیسک کلاچ مربوط نمی شود، پدال کلاچ احساس اسفنجی نشان می دهد که گیربکس شما نیاز به سرویس دارد. این می تواند ناشی از نشت مایع کلاچ یا هوا در سیستم باشد. هر دو باعث ایجاد حس نرم یا اسفنجی در پدال کلاچ می شوند. گاهی اوقات پدال حتی روی زمین فرو می‌رود و نمی‌تواند به حالت عادی خود بازگردد.

2. بوی سوختن

بوی سوختن ممکن است نشان دهنده این باشد که دیسک کلاچ شما نیاز به تعویض دارد. دیسک کلاچ یک صفحه اصطکاک است که به گیربکس اجازه می دهد تا با موتور کار کند، بنابراین می توانید دنده ها را تعویض کنید. در اثر سایش و پارگی، پوشش اصطکاک دیسک کلاچ از بین می‌رود و پس از برهنه شدن، هنگام تعویض دنده، فلز در برابر فلز قرار می‌گیرد. این نه تنها آسیب، بلکه بوی سوختگی نیز ایجاد می کند. اگر در حین رانندگی بوی سوختگی را تشخیص دادید، ممکن است این عطر گیربکس شما باشد.

3. صدای تق تق هنگام تعویض دنده

در حین رانندگی ممکن است هنگام تعویض دنده، صدای خراش را بشنوید. این صدای ساییدن می تواند به یکی از دو چیز مربوط باشد: دیسک کلاچ یا همگام سازهای گیربکس. همگام‌کننده‌ها در هنگام جابه‌جایی بین محدوده‌های RPM، تعویض دنده را روان‌تر می‌کنند. علت هر کدام که باشد، شنیدن صدای خش خش از هر نوع در حین رانندگی یا تغییر دنده، نشانه مطمئنی است که وسیله نقلیه شما نیاز به معاینه توسط یک متخصص دارد.

4. نیاز به دور موتور بیش تر

به طور معمول، کسانی که یک وسیله نقلیه دستی رانندگی می کنند، وسیله نقلیه خود را به خوبی می شناسند. آنها یک ایده کلی از تعداد دور در دقیقه برای رسیدن به سرعت در دنده های خاص دارند. وقتی دیسک کلاچ شما شروع به سایش می کند، ممکن است شروع به لیز خوردن کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، متوجه خواهید شد که برای رسیدن به سرعتی که می خواهید، دور در دقیقه بیش از حد انتظار طول می کشد. این همچنین با صدای ساینده و بوی سوزان همانطور که در بالا مورد بحث قرار گرفت همراه است.

5. تعویض دنده ها مشکل است

یک کلاچ سالم به راننده این امکان را می دهد که بدون دردسر بین دنده ها تعویض کند. وقتی کلاچ شروع به سایش می کند، تعویض بین دنده ها دشوار می شود. تعویض صاف بین دنده ها با یک انتقال خشن تر جایگزین می شود. ممکن است متوجه شوید که پدال کلاچ آنطور که شما عادت کرده‌اید کار نمی‌کند و ممکن است نتوانید به راحتی قبل از آن در دنده‌ها لغزید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *