چرا ترمز ماشین سفت می شود


کالیپر ترمز چیست

آیا متوجه شده اید که وسیله نقلیه شما هنگام ترمزگیری به یک طرف می کشد یا ترمز گیری ماشین ضعیف شده است ؟ اگر چنین است، آیا باید پدال ترمز را با نیرویی بسیار بیشتر از قبل فشار دهید؟ آیا بعد از ترمز گرفتن بوی سوختگی حس می کنید؟ در صورت بروز این مشکلات این مقاله حتما به کار شما خواهد آمد . با ما همراه باشید تا در مورد مشکلات موتوری کمی بیش تر بدانیم.

ساختار کالپیر چیست

کالیپر ترمز واحد مهمی از سیستم ترمز است که برای چسباندن و نگه داشتن لنت ترمز و ایجاد تحرک آنها در هنگام ترمزگیری استفاده می شود. در حال حاضر دو نوع کالیپر ترمز وجود دارد: متحرک و ثابت.

کالیپرهای شناور معمولاً حاوی یک و گاهی دو پیستون هستند که فقط در یک طرف دیسک‌های ترمز قرار دارند. محفظه کالیپر ترمز با پیچ به براکت نصب شده روی بند فرمان متصل می شود. لنت های ترمز روی براکت نصب می شوند.

برای محکم کردن لنت ها در شکاف های راهنما از فنرهای مخصوص استفاده می شود. هنگامی که پدال ترمز فشرده می شود، پیستون از سیلندر خارج شده و به لنت ترمز داخلی فشار وارد می کند. سپس گیره روی پین های راهنما حرکت می کند و پد بیرونی را روی دیسک فشار می دهد.

هنگامی که پیستون ها در دو طرف دیسک های ترمز قرار دارند، طراحی کالیپر ثابت شامل پین های راهنما نمی شود . بنابراین هنگام ترمزگیری، مایع روغن ترمز تحت فشار به طور همزمان به هر سیلندر هدایت می شود و باعث حرکت لنت های داخلی و خارجی می شود. اما گاهی با پین های فنری از هم جدا می شوند.

چرا ترمز من سفت است

دلایل رایج برای اتصال کالیپر ترمز عبارتند از:

  1. قرار گرفتن در معرض رطوبت و کثیفی: آلودگی های انباشته شده مانع از حرکت آزادانه پیستون ها و پین های راهنما می شوند. مایعات منجر به خوردگی آنها می شود که منجر به چسبندگی می شود. همانطور که چکمه لاستیکی محافظ قطعات متحرک در برابر ضربه های تهاجمی فرسوده می شود، خطر شکستن پیستون ها و پین ها افزایش می یابد. همچنین اگر روغن ترمز به موقع تعویض نشود، احتمال چسبندگی بسیار بیشتر است: رطوبت سنجی است، بنابراین محتوای آب با گذشت زمان افزایش می یابد، که همچنین منجر به خوردگی پیستون ها و سوزن ها می شود.
  2. استفاده از روان کننده های نامناسب یا هیچ : برای پین های راهنما باید از گریس مخصوص مقاوم در برابر دمای بالا استفاده شود. گریس نامناسب تمایل به خشک شدن یا نشت دارد. همچنین می تواند عناصر لاستیکی را از بین ببرد. پین های راهنما نمی توانند آزادانه در پورت متورم حرکت کنند.
  3. تغییرات ناگهانی دما : اینها روی آستین های لاستیکی اثر مضر دارند. آنها خوردگی را تسریع می کنند و می توانند باعث خم شدن دیسک ترمز شوند که اغلب منجر به ترمزهای چسبنده می شود.
  4. عناصر مجموعه ترمز فرسوده :  بدنه فرسوده یا سطح پیستون کالیپر باعث کج شدن و چسبندگی آن می شود. کثیفی انباشته شده در مناطق آسیب دیده مانع از حرکت آزادانه واحدهای متحرک می شود. ورود هوا باعث خوردگی سریعتر می شود.
  5. تغییر شکل :  پین های راهنما ممکن است به دلیل نصب نادرست، بارهای سنگین یا رانندگی بی دقت خم شوند. این نیز خطر چسبندگی را افزایش می دهد.
  6. رانندگی با لنت ترمز فرسوده و دیسک ترمز: برای اطمینان از چسبندگی خوب یک جفت اصطکاک فرسوده، پیستون می تواند بیش از حد از صندلی خود خارج شود که می تواند منجر به انحراف آن شود.
  7. استفاده از روغن ترمز اشتباه: اگر مایعی بیش از حد چسبناک باشد، پیستون ها به موقعیت اولیه خود باز نمی گردند. علاوه بر این، پیستون های پلیمری یا کامپوزیت می توانند در تماس با سیال نامناسب متورم شوند.
  8. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خشن: شن و روغن ترمز باعث سایش زودرس چکمه های گرد و غبار لاستیکی می شوند، بنابراین مهم است که سیستم را همیشه در معرض هوا قرار دهید.

6 قانون برای استفاده بهتر از ترمز

  1. هر زمان که لنت های ترمز خود را تعویض می کنید، یا هر شش ماه یکبار، بخش های مختلف ترمز را تمیز و روغن کاری کنید و وضعیت گرد و غبار موجود در اجزا را بررسی کنید.در صورت خرابی قطعات مصرفی شامل واشرها ، سریعا آن ها را تمیز نمایید.
  2. روغن ترمز را به موقع تعویض کنید ، رطوبت سنجی است، بنابراین محتوای آب می تواند در طول زمان به میزان قابل توجهی افزایش یابد. این بر عملکرد ترمز تأثیر می گذارد و باعث خوردگی پیستون های داخلی می شود.
  3. روان کننده های بازی را به مدل وسیله نقلیه خود وصل کنید. خمیرهای ضد خراش مخصوص حاوی مس یا مولیبدن معمولاً برای روانکاری دیسک های ترمز، فنرهای فشاری و قسمت خارجی لنت ترمز استفاده می شود. روان کننده های سرامیکی برای استفاده از صندلی های پد توصیه می شود. پین های راهنما باید با مواد معدنی در نظر گرفته شده برای استفاده در دمای بین -45 درجه سانتیگراد و +180 درجه سانتیگراد روغن کاری شوند. همچنین روان کننده های مصنوعی جهانی وجود دارد که برای استفاده در تمام واحدهای متحرک سیستم ترمز در نظر گرفته شده است. هنگام سرویس دستگاه، مهم است که فقط مقدار کمی روغن روان کننده به چکمه های گرد و غبار بمالید تا از پوشش اصطکاک خارج شود. همچنین باید از چسباندن خمیرهای ضد خش روی عناصر آب بندی خودداری کنید.
  4. از سبک رانندگی تهاجمی خودداری کنید. هنگام رانندگی در جاده های پر پیچ و خم در کوهستان، استفاده از ترمز اغلب کمکی نمی کند. با این حال، با تنظیمات رایج، توصیه می شود از شروع و توقف ناگهانی خودداری کنید. این به جلوگیری از گرم شدن بیش از حد سیستم ترمز کمک می کند.
  5. هنگام تعویض لنت ترمز، از ابزار مخصوصی برای فشار دادن پیستون به داخل سیلندر استفاده می شود. مطمئن شوید که واحدها کج نیستند.
  6. برای کند کردن یا جلوگیری از خوردگی، یک رنگ مخصوصاً مقاوم در برابر حرارت را روی کولیس اعمال کنید. ابتدا باید سطح را با سمباده صاف کرد و چربی زدایی کرد. پوشش رنگ نه تنها از کالیپر ترمز در برابر آسیب محافظت می کند، بلکه اتومبیل شما را متمایز می کند.

 

نتیجه گیری

کالیپر ترمز از آن دسته قطعاتی است که هرگز نباید از آن غافل شد. وضعیت صحیح آن عملکرد سیستم ترمز و در نتیجه ایمنی شما و سایرین را تضمین می کند. نادیده گرفتن علائم اولیه خرابی کالیپر می تواند منجر به ایجاد ترک بر روی دیسک ها و خرابی کامل ترمز شود. این توصیه را دنبال کنید تا مطمئن شوید که کولیس شما برای مدت طولانی به نرمی کار می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *