دلیل اصلی گرم نکردن بخاری ماشین

بخاری ماشین


خرابی بخاری در ماشین نه تنها در زمستان ناراحت کننده است، بلکه می تواند یک منبع بالقوه خطر نیز باشد. زیرا یک سیستم گرمایشی کارآمد نیز ایمنی را تضمین می کند. علت نقص چیست و چه باید کرد؟

فهرست مطالب

  • بخاری ماشین چگونه کار می کند؟
  • اگر گرمایش خراب شود چه باید کرد؟
  • بخاری های برقی : فیوز را چک کنید
  • موتور، داخل و شیشه ها هیچ گرمایی نمی گیرند
  • موتور گرم می شود اما داخل آن سرد می ماند
  • نتیجه گیری: تعمیر خرابی و هزینه های گرمایشی

بخاری ماشین چگونه کار می کند؟

در یک وسیله نقلیه موتوری مدرن معمولا یک بخاری وسیله نقلیه، یک بخاری با ورودی های روی داشبرد ، یک بخاری صندلی  یا گرم کن صندلی وجود دارد. علاوه بر این، وسایل نقلیه می توانند به گرمایش آینه بیرونی و گرمایش گردن مجهز شوند. دومی اغلب در کانورتیبل های مدرن ادغام می شود.

گرمایش خودرو برای موتورهای بنزینی و دیزلی

در اکثر خودروها، بخاری به مدار خنک کننده موتور متصل است. موتور آب خنک کننده را گرم می کند که از طریق رادیاتور جریان می یابد. برای گرم کردن فضای داخلی خودرو، فن (معمولاً برقی) هوا را از بیرون یا داخل می کشد و آن را به سمت رادیاتور هدایت می کند. این عملیات نمی تواند بدون موتور روشن عمل کند. موارد زیر تحت تأثیر قرار می گیرند: گرمایش داخلی و در برخی وسایل نقلیه نیز شیشه جلو.

قبل از حرکت ، بنزین و سوخت دیزل باید به دمای گرم برسند. زیرا اگر سوخت بیش از حد چسبناک باشد، نمی تواند به درستی جریان یابد و در بدترین حالت فیلترها را مسدود می کند. بنابراین گرم کردن سریع خودرو برای عملکرد صحیح سیستم گرمایش بسیار مهم است.

اجزای بخاری ماشین

گرمایش خودکار در خودروهای برقی

با خودروهای الکترونیکی، گرمای اتلاف درایو در دسترس نیست. انرژی عمدتا از باتری تامین می شود. این شکل از گرمایش مستقیم الکتریکی را می توان در بسیاری از مدل های الکتریکی یافت. دو نوع مختلف وجود دارد:

  • نوع شماره 1: هوا مستقیماً توسط کویل های گرمایش الکتریکی گرم می شود.
  • نوع شماره 2: یک نوع بخاری غوطه وری ابتدا آب موجود در مدار گرمایش را گرم می کند. سپس این گرما به داخل آزاد می شود.

تقریباً 100٪ از یک کیلووات ساعت برق باتری را می توان به گرما تبدیل کرد. این سیستم اجرای سریع را تضمین می کند. علاوه بر این، به اجزای پیچیده نیاز نیست. عیب گرمایش مستقیم برقی این است که مصرف انرژی بیشتر گرمایش خودرو در زمستان منجر به از دست دادن برد می شود. برای جبران این موضوع، اکثر خودروهای الکتریکی مجهز به پمپ های حرارتی هستند. آنها مانند تهویه مطبوع معکوس کار می کنند. این سیستم گرما را از هوای بیرون خارج می کند و آن را به داخل می فرستد. برخی از مدل ها از گرمای اتلاف کمی موتور، باتری و الکترونیک قدرت برای تامین این پمپ حرارتی استفاده می کنند.

اگر گرمایش خراب شود چه باید کرد؟

تعمیر وسایل نقلیه نیازمند تخصص و دانش عمیق در مورد نحوه ساخت خودرو است. بنابراین توصیه می شود به محض بروز نقص، خودرو را به کارگاه ببرید و آن را توسط افراد واجد شرایط بررسی کنید. ابتدا کارمند کارگاه سعی می کند متوجه شود که آیا نقص در داخل است یا در موتور. رایج ترین مشکلات به فضای داخلی محدود می شود.

فیوز را چک کنید

بسیاری از بخاری های خودرو بر اساس یک سیستم الکتریکی ساخته شده اند. این بار انرژی از موتور نمی آید، بلکه از باتری خودرو می آید. نمونه هایی از بخاری های برقی عبارتند از:

  1. شیشه‌های جلوی گرم‌کن و آینه‌های بیرونی گرم‌شونده : برخی از خودروها مجهز به بخاری برقی شیشه جلو هستند. بخاری برقی شیشه وظیفه گرم کردن شیشه عقب را دارد. اگر این مه گرفته باشد، گرمایش دید بهتری به شما می دهد. با این حال گرمکن پنجره نیز وظیفه ذوب یخی را دارد که در زمستان هنگام بیکار بودن خودرو ایجاد شده است. این مزیت را دارد که لازم نیست ابتدا شیشه را بتراشید.
  2. گرمکن صندلی: وظیفه گرم کردن صندلی در فصل سرد را دارد. اگر این بخاری کار نمی کند، می توانید فیوز برق یا اتصالات دوشاخه برق را بررسی کنید. بهرحال همیشه این امکان پذیر نیست. در این صورت باید به کارگاه بروید.
  3. بخاری کمکی : در بسیاری از مدل‌های خودرو استاندارد است و درست قبل از حرکت خودرو را گرم می‌کند.
  4. گرمایش اضافی : مدل های مختلف بخاری در خودرو امکان پذیر است. برخی باید به فندک وصل شوند، برخی دیگر با باتری کار می کنند.

اگر با بخاری برقی مشکل دارید، اولین چیزی که باید بررسی کنید فیوز است. ممکن است برای بخاری خاص آسیب دیده باشد. یعنی مدار دیگر بسته نیست. این را می توان با این واقعیت تشخیص داد که سیم نازک فیوز منفجر شده است. رفع مشکل پشتیبان‌گیری معمولاً آسان است. جعبه فیوز معمولا زیر داشبورد قرار دارد. اطلاعات دقیق در مورد محل و نوع فیوز را می توان در دستورالعمل های عملکرد خودرو یافت. هنگام تعویض فیوز، فیوز معیوب به سادگی باید با فیوز با همان آمپر تعویض شود. بهتر است این کار توسط پرسنل مجرب انجام شود تا تشخیص نادرست در مورد علت خرابی بخاری را رد کنند. زیرا ممکن است مشکل جای دیگری باشد و سیم گرم کننده نازکی که از شیشه عقب یا جلو می گذرد آسیب دیده باشد.

موتور، داخل و پنجره ها دیگر گرم نیستند

بخشی از بخاری خودرو دمای راحت را در محفظه سرنشین تضمین می کند و از شیشه ها در برابر مه محافظت می کند. این بخاری به مدار خنک کننده موتور متصل می شود و با مبدل حرارتی و فن گرمای لازم را تولید می کند. در صورت لزوم می توانید به هوای در حال گردش یا هوای تازه تغییر دهید.

علل احتمالی

هوای بخاری سرد می ماند و موتور به درستی گرم نمی شود. این مشکل اغلب به ترموستات سیستم خنک کننده یا سطح پایین مایع خنک کننده مربوط می شود.

  1. ترموستات دمای مایع خنک کننده را تنظیم می کند. ترموستات دو مدار آب خنک کننده در خودرو را از یکدیگر جدا می کند. هنگام راه اندازی، مدار خنک کننده کوچک موتور را گرم می کند. به این ترتیب دمای عملیاتی بهینه را به دست می آورد. اگر ترموستات خراب شود، ممکن است این اتفاق بیفتد که همیشه باز بماند. در نتیجه، آب خنک کننده فقط از طریق مدار خنک کننده بزرگ جریان می یابد. نتیجه: موتور به طور دائم خنک می شود و فضای داخلی نیز نمی تواند گرما بگیرد.
  2. سطح خنک کننده پایین : اگر موتور به دلیل نشتی مایع خنک کننده را از دست داده باشد، بخاری نمی تواند کار کند. بخاری به دلیل عدم گردش آب خنک کننده سرد می ماند. اگر سطح مایع خنک کننده زیر علامت “MIN” باشد، باید مقداری از مایع خنک کننده را شارژ کنید. برای این کار باید از خنک کننده یک فروشنده متخصص استفاده کرد نه از آب خالص.

موتور گرم می شود اما داخل اتاق هم چنان سرد است

مبدل حرارتی معیوب است: به سادگی آن را تعویض کنید

محفظه سرنشین گرم نمی شود، اگرچه دمای موتور مطابق با گیج دمای مایع خنک کننده در محدوده طبیعی باقی می ماند. مشکل از مبدل حرارتی است که اغلب گرفتگی یا نشتی دارد. ممکن است از درزگیر رادیاتور استفاده شده باشد. بر این اساس مبدل حرارتی دیگر نمی تواند هوا را به درستی گرم کند. یکی دیگر از دلایل احتمالی شیر آب خنک کننده است که در جلوی مبدل حرارتی قرار دارد.

تعمیر معمولاً ارزشی ندارد، بهترین کار تعویض مبدل حرارتی است. دسترسی به بخش اغلب دشوار است. داشبورد باید برداشته شود و در برخی موارد مدار تهویه مطبوع باز شود.

موتور دمنده

فقط داخلش گرم نمیشه؟ موتور دمنده داخلی ممکن است خراب باشد. این قسمت تضمین می کند که هوای گرم از مبدل حرارتی وارد فضای داخلی می شود.

یک موتور دمنده معیوب را می توان با صدای سوئیچ تشخیص داد. باید همراه با مقاومت سری مربوطه جایگزین شود .

نتیجه گیری: تعمیر خرابی و هزینه های گرمایشی

برخی از مشکلات، مانند فیوز سوخته، به راحتی قابل رفع هستند و ممکن است خودتان بتوانید آنها را برطرف کنید.
هزینه های خرابی بخاری حدودا از 100 هزارتومان در تهران شروع می شود تا مقادیر بالاتر که مربوط به خرابی های وسیع می باشد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *