چگونه عمر کلاچ ماشین را بالا ببرم


فهرست مطالب

چه مشکلی روی کلاچ ممکن است رخ دهد؟

همیشه لازم نیست کل کلاچ تعویض شود. اغلب این اجزای جداگانه کلاچ هستند که باعث ایجاد مشکل می شوند. یک مثال خوب از این در هنگام رها کردن بلبرینگ یافت می شودصدا ایجاد می کند زیرا بلبرینگ رهاسازی جزء مهم کلاچ است که به طور فعال انتقال نیرو بین موتور و گیربکس را متوقف می کند. اگر یاتاقان آزاد کننده صدا ایجاد کند، این نشان دهنده سایش اولیه است. اگر زمانی که یاتاقان رها کننده صدا ایجاد می کند به اندازه کافی زود واکنش نشان دهید، معمولاً می توانید از تعمیرات بسیار گران قیمت و گسترده اجتناب کنید. به هر حال، تنها بخش کوچکی از کلاچ معیوب است و بنابراین اغلب راحت تر تعویض می شود. اصولاً علائم هشدار دهنده زیادی وجود دارد که نشان دهنده فرسودگی قطعات از قبل است. هرچه زودتر در اینجا اقدام کنید، زودتر می توانید از تعمیرات واقعاً گران قیمت یا حتی تعویض ضروری کل کلاچ خودرو جلوگیری کنید. اگر کلاچ خراب است، باید یک مجموعه کلاچ کامل را تعویض کنید.

کلاچ چگونه کار می کند؟

کلاچ روی درایو استعملا عنصر مرکزی موتور را از گیربکس جدا می کند و بنابراین امکان تعویض دنده های مختلف را فراهم می کند. در خودروهای دارای گیربکس دستی، کلاچ با فشردن پدال کلاچ فعال می شود، در حالی که در خودروهای اتوماتیک کلاچ توسط گیربکس اتوماتیک خودرو کنترل می شود. اگر کلاچ مشکلی داشته باشد، این می تواند به این معنی باشد که مثلاً دنده ها را دیگر نمی توان عوض کرد. علاوه بر این، کلاچ خودرو به دلیل فرآیندهای بسیار مکرر کلاچ یک قطعه سایش واقعی است و بنابراین قطعاً می تواند در طول عمر خودرو خراب شود. عملکرد اصلی کلاچ این است که اتصال غیر مثبت بین موتور و گیربکس را قطع کند تا بتوان دنده ها را تعویض کرد. علاوه بر این، کلاچ تضمین می کند که تفاوت سرعت بین موتور و گیربکس قابل جبران باشد. کلاچ از یک آستر اصطکاکی تشکیل شده است که به اصطلاحدیسک کلاچ ، صفحه فشار و فلایویل. فنر دیسکی فشار تماس لازم را فراهم می کند. اصولاً هنگام رانندگی به سختی کلاچ ساییده می شود. اگرچه هنگام درگیر شدن کلاچ آستر کلاچ کمی روی دیسک کلاچ ساییده می شود، اما سایش آن معمولا کم است.

چگونه کلاچ فرسوده را تشخیص دهیم؟

کلاچ یک قطعه سایش است که معمولاً یک شبه کار نمی کند. همیشه نشانه هایی از آسیب و ساییدگی روی کلاچ وجود دارد که می تواند به عنوان سیگنال هشدار تلقی شود. به همین دلیل، باید به برخی سیگنال ها توجه ویژه ای داشته باشید و در صورت لزوم، کلاچ خود را توسط متخصص یا کارگاه تخصصی بررسی کنید. به طور کلی، سه علامت مهم وجود دارد که می تواند نشان دهنده ساییدگی یا حتی نقص در کلاچ باشد:

 

هیچ تعامل صاف امکان پذیر نیست

اگر به طور معمول شروع به کار کنید، اولین نقص در کلاچ اغلب زمانی که کلاچ آزاد می شود آشکار می شود. به‌جای یک فرآیند راه‌اندازی روان، کلاچ ناگهانی درگیر می‌شود و در نتیجه فرآیند راه‌اندازی ناگهانی و خشن است.

کلاچ لغزنده

یکی از لغزش کلاچ صحبت می کند زمانی که موتور هنگام رها شدن کلاچ سرعت نمی گیرد. سرعت موتور به صورت شنیداری افزایش می یابد، اما خودرو نمی تواند قدرت را ترجمه کند. کلاچ قطعا معیوب است و باید تعویض شود.

مشکل در تعویض دنده

یکی دیگر از نشانه های نقص در کلاچ خودرو را همیشه می توان زمانی یافت که دنده ها را فقط به سختی می توان درگیر کرد یا اصلاً نمی توان آن را درگیر کرد. در اینجا کل کلاچ همیشه شکسته نمی شود، اغلب آسیب مستقیم به بلبرینگ رها می شود.

چگونه می توانید تست کنید که کلاچ هنوز خوب است؟

اساساً هیچ راه کاملاً ایمنی برای افراد عادی برای آزمایش کلاچ وجود ندارد. ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه می توانید یک تست عملکرد روی کلاچ انجام دهید، اما مایلیم به صراحت اشاره کنیم که در بدترین حالت، یک کلاچ سالم ممکن است توسط این آزمایش آسیب ببیند. بنابراین شما این آزمایش را با مسئولیت خود انجام می دهید. راه آسان‌تر و مهم‌تر از همه مطمئن‌تر این است که همیشه به یک کارگاه تخصصی بروید که در آن آزمایش‌ها و بازرسی‌ها در شرایط ایمن انجام شود. در حالی که ترمز دستی ماشین محکم است، در دنده بالا قرار بگیرید. حالا کلاچ را به آرامی رها کنید. اگر کلاچ معیوب باشد، موتور به سادگی به کار خود ادامه می دهد و هیچ تغییری ایجاد نمی شود. با این حال، اگر کلاچ مرتب و بدون آسیب باشد،

کلاچ تمیز
 

چگونه متوجه می شوید که یاتاقان پرتاب معیوب است؟

همیشه لازم نیست کل کلاچ تعویض شود. اغلب این اجزای جداگانه کلاچ هستند که باعث ایجاد مشکل می شوند. یک مثال خوب در این مورد زمانی است که بلبرینگ رها کننده صدا ایجاد می کند. زیرا بلبرینگ رهاسازی جزء مهم کلاچ است که به طور فعال انتقال نیرو بین موتور و گیربکس را متوقف می کند. اگر یاتاقان آزاد کننده صدا ایجاد کند، این نشان دهنده سایش اولیه است. اگر زمانی که یاتاقان رها کننده صدا ایجاد می کند به اندازه کافی زود واکنش نشان دهید، معمولاً می توانید از تعمیرات بسیار گران قیمت و گسترده اجتناب کنید.

هزینه تعویض کلاچ چقدر است؟

اگر تغییر لازم باشد – بسته به وسیله نقلیه و راننده، این می تواند بعد از 50000 کیلومتر اتفاق بیفتد، همانطور که 200000 کیلومتر با یک کلاچ امکان پذیر است – معمولاً هزینه های زیادی متحمل می شود. در صورت خرابی کلاچ، ارائه یک رقم کلی در مورد هزینه ها دشوار است. زیرا هزینه ها نه حداقل به میزان آسیب، بلکه به ساختار کلی خودرو نیز بستگی دارد. در حالی که دسترسی به کوپلر برای برخی از مدل‌ها و سازندگان خودرو آسان است، وضعیت می‌تواند برای سایر خودروها کاملاً متفاوت باشد. هزینه قطعات خالص اغلب فقط در مورد کلاچ معیوب یا حتی قطعات منفرد کلاچ آسیب دیده نقش فرعی ایفا می کند. تا 80 درصد از کل قیمت برای چنین خسارتی برای کار روی خود وسیله نقلیه باید در نظر گرفته شود. یک کارگاه معمولاً برای تعویض کلاچ یا مثلاً بلبرینگ رهاسازی سه تا پنج ساعت زمان نیاز دارد. بنابراین اغلب در واقع انتخاب بهتری است که کل کلاچ را مستقیماً عوض کنید و در نتیجه از خطر تعمیرات بیشتر جلوگیری کنید. بسته به خودرو و کارگاه، هزینه ها معمولا بین 3 تا 10 ملیون تومان برای کل تعویض است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *