عیب یابی مشکلات فن کندانسور ماشین


یکی از علل های شایع ایجاد صدای اضافی از فن ماشین و هم چنین عملکرد نا صحیح موتور و بالارفتن دمای آن عدم عملکرد صحیح فن در خودرو می باشد . این امر موجب بالارفتن دمای آب رادیاتور و در نتیجه بالارفتن دمای موتور می شود . به دنبال این اتفاق و حرارت بالای موتور فشار بیش از حدی از نظر دمایی به قطعات موتور میاید و در نتیجه خودروی شما دجار آسیب های جدی می شود . با ما همراه باشید تا به عیب یابی فن کندانسور بپردازیم .

موتورها به سختی کار می کنند، تابستان، زمستان، بهار یا پاییز، و درست مانند افرادی که عرق می کنند تا گرمای اضافی بدن را آزاد کنند، فن رادیاتور و فن کندانسور گرما را از موتور و کابین خارج می کنند. به خصوص در طول تابستان، فن کندانسور به سختی کار می کند و گرما را از سیستم خنک کننده موتور و سیستم تهویه مطبوع بیرون می کشد، اما اگر چیزی درست کار نمی کند، ممکن است با صداهای غیرعادی، بلند شدن یا روشن شدن موتور، داغ شدن بیش از حد موتور و انتقال، یا تهویه مطبوع ناکارآمد. خونسردی خود را حفظ کنید و این مشکلات رایج فن کندانسور و فن رادیاتور و نحوه رفع آنها را بررسی کنید.

فن کندانسور چگونه کار می کند

برخی از خودروهای قدیمی دارای یک فن کندانسور الکتریکی هستند که فقط با کمپرسور تهویه مطبوع انرژی می‌گیرد، در حالی که خنک‌کننده موتور توسط یک فن رادیاتور کلاچ ترموستاتیک با تسمه انجام می‌شود. اکثر خودروهای مدرن کلاچ فن را کنار گذاشته اند و مجهز به یک جفت فن برقی هستند که به جلو یا پشت رادیاتور و کندانسور نصب شده اند.

همانطور که از نام آن پیداست، کلاچ ترموستاتیک بسته به دما خود فعال می شود، در حالی که فن های رادیاتور برقی و فن های کندانسور به صورت الکتریکی فعال می شوند. بسته به خودرو، فن های برقی ممکن است به روش های مختلفی فعال شوند، بر اساس دمای مایع خنک کننده یا فعال شدن کولر.

  • فعال‌سازی دما: برخی از فن‌های برقی توسط سنسور یا سوئیچ دمای مایع خنک‌کننده موتور (ECT) فعال می‌شوند، البته نه همان ECT که ماژول کنترل موتور (ECM) برای محاسبات دیگر مانند عرض پالس انژکتور سوخت استفاده می‌کند. سنسور دمای فن معمولاً روی بلوک موتور یا رادیاتور قرار دارد.
  • فعال سازی کمپرسور: برخی از فن های کندانسور با کمپرسور تهویه مطبوع فعال می شوند. هنگامی که کمپرسور روشن می شود، همچنین یک خط به رله فن کندانسور تغذیه می کند و فن را راه اندازی می کند.
  • انتخاب فن: بسته به طراحی خودرو، فن ها ممکن است به تنهایی یا پشت سر هم کار کنند. ممکن است از چندین رله و بسته های مقاومت برای کنترل فعال شدن فن استفاده شود. به عنوان مثال، در برخی از خودروها، تنها فن کندانسور با کولر کار می کند، در حالی که تنها فن رادیاتور بر اساس دمای موتور کار می کند. در خودروهای دیگر، هر دو فن را می توان با تهویه مطبوع یا دمای موتور فعال کرد.
  • سرعت فن: بسته به موقعیت، ممکن است جریان هوا کمتر یا بیشتر مورد نیاز باشد. برای راه اندازی فن ها با سرعت کم، رله ها برق را از طریق آنها به صورت سری یا از طریق بلوک های مقاومتی عبور می دهند. هنگامی که به سرعت بالا نیاز است، مانند آستانه دمای معین یا با کمپرسور تهویه مطبوع، برق مسیر را به فن ها به صورت موازی یا دور زدن بلوک های مقاومت رله می کند.

مشکلات رایج فن کندانسور

اگر متوجه کاهش پاسخ تهویه مطبوع، شنیدن صداهای غیرعادی یا داغ شدن بیش از حد موتور در حالت توقف شدید، ممکن است مشکل فن رادیاتور داشته باشید.

  • فیوزها و رله ها: در هر مشکل برقی، اولین چیزی که باید بررسی شود مشکلات برق است، از فیوزها، رله ها و سیم کشی شروع می شود. قبل از تعویض فیوز سوخته، سیستم را از نظر اتصال کوتاه با استفاده از یک مولتی متر تست کنید. رله ها را اغلب می توان با تعویض با یک رله مولفه خوب مانند بوق یا ABS (سیستم ترمز ضد قفل) بررسی کرد.
  • سنسور دما: اگر سنسور دما معیوب باشد، فن را فعال نمی کند. معمولاً می‌توانید عملکرد سوئیچ را با جدا کردن سنسور و قرار دادن یک سیم جامپر در سراسر کانکتور آزمایش کنید. اگر فن روشن شود، به این معنی است که سنسور ممکن است معیوب باشد. برای اطمینان، مقاومت یا تداوم را در مقایسه با دمای واقعی، با یک مولتی متر و دماسنج یا ابزار اسکن  بررسی کنید.
  • سطح خنک کننده: به طور منطقی، اگر سنسور دما در مایع خنک کننده غوطه ور نباشد، مانند یک محفظه هوا یا سطح خنک کننده پایین ، نمی تواند دمای مایع خنک کننده را تشخیص دهد. به دنبال نشتی باشید و سطح مایع خنک کننده را بررسی و تنظیم کنید.
  • مشکلات مقاومت: برخی خودروها از بسته مقاومت فن برای فعال کردن سرعت های مختلف فن یا سطوح فعال سازی استفاده می کنند. این نیز با جدا کردن آن و آزمایش با مولتی متر به راحتی قابل بررسی است.
  • مشکلات موتور: اتصال کوتاه یا مدار باز موتور از کارکردن آن جلوگیری می کند. فیوز سوخته نشانگر خوبی از یک موتور اتصال کوتاه است. ساده ترین راه برای بررسی این موضوع، جدا کردن فن و بررسی مقاومت در سراسر پایانه ها است.
  • مشکلات فن: صداهای غیرمعمول نشانه خوبی از وجود مشکل در خود فن است. اگر در حال خراشیدن، لرزش یا ساییدن است، می تواند نشان دهد که موتور فن و پره های فن دیگر متصل نیستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *