داخل ماشینتون نشستید و صدای ناگواری را در خودروی خود می شنوید . این صدا ، صدای همانند زوزه دارد که موجب ناراحتی سرنشینان می شود و هم چنین شما را کاملا نگران می کند .

حالا چه می شود و چگونه می توان این مشکل را رفع کرد ؟

یاتاقان های چرخ یکی از اجزای مهم شاسی خودرو و سایر وسایل نقلیه موتوری هستند. وظیفه آنها هدایت چرخ ها و جذب نیروهای شعاعی و محوری هنگام رانندگی است. نیروهای شعاعی در زوایای قائمه با محور طولی یاتاقان عمل می کنند. نیروهای شعاعی، برای مثال، صرفاً به دلیل وزن وسیله نقلیه ای که روی چرخ وزن می کند، رخ می دهد. نیروهای محوری همیشه در جهت محور طولی یاتاقان عمل می کنند. نیروهای محوری، به عنوان مثال، هنگام پیچیدن رخ می دهد. آنها به طور قابل توجهی بالاتر از نیروهای شعاعی هستند. بلبرینگ های چرخ در حال حاضر به طور کلی بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند. روان کننده محصور شده در یاتاقان، کمترین اصطکاک غلتشی و سایش کم را در طول عمر مفید تضمین می کند.

چه نوع بلبرینگ چرخ وجود دارد؟

دو نوع مختلف یاتاقان چرخ در وسایل نقلیه موتوری مدرن استفاده می شود. بسته به نیاز یاتاقان چرخ، از یاتاقان های توپی شیار عمیق یا رولبرینگ های مخروطی استفاده می شود. هر دو نوع بلبرینگ متعلق به یاتاقان های غلتکی هستند. کمتر رایج، به اصطلاح یاطاقان غلتکی سوزنی استفاده می شود. در اصل، ساختار یاتاقان های نورد همیشه یکسان است.

عناصر نورد بین حلقه بیرونی و داخلی یاتاقان غلتکی می چرخند. بلبرینگ های شیار عمیق دارای گوی های فولادی سخت شده و صیقلی هستند، یاتاقان های غلتکی مخروطی دارای عناصر نورد دراز و مخروطی هستند. در یک غلتک سوزنی، عناصر نورد پین‌های فولادی نازک، کشیده و استوانه‌ای هستند. برای اینکه این عناصر غلتشی از یاتاقان نیفتند و همیشه از یکدیگر فاصله یکسانی داشته باشند در یک قفس ورق فلزی محصور شده و در موقعیت خود نگه داشته می شوند. در مورد یاتاقان چرخ، مهر و موم های خاصی در دو طرف اضافه می شود. این درزگیرها مانع از خروج گریس یا روغن از یاتاقان و ورود کثیفی یا رطوبت به داخل یاتاقان می شود.

با توجه به عناصر نورد کروی یا مخروطی، یاتاقان های چرخ مقاومت کمی در برابر حرکات چرخشی چرخ ها ارائه می دهند. با این حال، نقطه ضعف آن این است که نسبتاً به ضربه‌های سخت حساس هستند، مانند ضربه‌هایی که می‌توانند هنگام رانندگی از چاله یا برخورد به حاشیه‌ها رخ دهند. نیروهای بسیار زیاد روی چند توپ یا غلتک وارد می شوند. این بار می تواند کمترین تغییر شکل غلتک ها و/یا داخل حلقه های بلبرینگ را ایجاد کند. این معمولاً آغاز پایان عمر بلبرینگ چرخ است .

بلبرینگ های شیار عمیق در جذب نیروهای شعاعی در هنگام رانندگی بسیار خوب هستند. برای جذب نیروهای محوری کمتر مناسب هستند. رولبرینگ های مخروطی برای جذب نیروهای محوری مناسب تر هستند. به همین دلیل از رولبرینگ های مخروطی بیشتر به عنوان یاتاقان چرخ در خودروها استفاده می شود.

چه زمانی باید بلبرینگ چرخ در خودرو تعویض شود؟

به طور معمول، بلبرینگ چرخ ها بیش از 100000 کیلومتر دوام می آورد. مسافت پیموده شده به سبک رانندگی و کیفیت بلبرینگ چرخ بستگی دارد. اگر اغلب در جاده‌های بد با چاله‌های زیاد رانندگی می‌کنید، با زور از حاشیه‌ها عبور می‌کنید یا خودرو را به سرعت در پیچ‌ها می‌رانید، عمر مفید یاتاقان‌های چرخ به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. آمارها نشان می دهد که یاتاقان چرخ جلو سمت راست به ویژه در وسایل نقلیه ای که در شهر زیاد رانده می شوند، اغلب باید زودتر از موعد تعویض شود. دلیل این امر رانندگی از روی حاشیه ها هنگام پارک کردن است. اگر با احتیاط رانندگی کنید، مشکلات معمولاً فقط زمانی ایجاد می‌شوند که مهر و موم یاتاقان‌ها دیگر نتوانند عملکرد خود را انجام دهند. سپس آب و خاک می توانند وارد بلبرینگ شوند. این کارایی گریس روان کننده را کاهش می دهد،

 

چگونه بلبرینگ چرخ معیوب را تشخیص دهید؟

یک بلبرینگ چرخ دست نخورده کار خود را کاملاً بی صدا انجام می دهد. اولین علامت نقص، وزوز یا زمزمه ضعیف است که در بیشتر موارد فقط هنگام پیچیدن رخ می دهد. این صدا اغلب در ابتدا آنقدر آرام است که در حین رانندگی با صداهای دیگر از بین می رود. تقریباً با هر کیلومتر رانندگی، این صدا بلندتر می شود. اگر هنگام پیچیدن به سمت راست صدای آن را بشنوید، یکی از دو بلبرینگ چرخ در سمت چپ معیوب است. در پیچ به چپ، بلبرینگ چرخ سمت راست است. اما طولی نمی کشد که هنگام رانندگی مستقیم نیز صدای آن شنیده می شود. سپس یاتاقان چرخ باید حداکثر تعویض شود.

همچنین می توانید بلبرینگ چرخ معیوب را در صورت بازی زیاد تشخیص دهید. وسیله نقلیه خود را بالا ببرید یا آن را روی یک بالابر بالا بیاورید تا چرخ بتواند آزادانه حرکت کند. سپس چرخ را در بالا و پایین بگیرید و به طور متناوب در بالا و پایین چرخ فشار دهید و بکشید.اگر بازی به وضوح قابل مشاهده و قابل مشاهده است، به احتمال زیاد بلبرینگ چرخ بسته است. با این حال، این نیاز به تجربه و یک چنگ زدن تمرین شده دارد. نشانگر دیگر یک بلبرینگ چرخ گرم است. با توجه به افزایش اصطکاک در یاتاقان، دمای بلبرینگ در حین رانندگی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و می توان از بیرون به آن رسید. اگر شک دارید که بلبرینگ چرخ معیوب است، باید در اسرع وقت آن را تعویض کنید. برای مدت طولانی تری با بلبرینگ چرخ معیوب رانندگی نکنید.

میتونم خودم بلبرینگ عوض کنم؟

برای تعویض بلبرینگ چرخ ها، به ابزار مناسب و مهمتر از همه، کمی تجربه در کار با رولبرینگ نیاز دارید. اصولاً این امکان وجود دارد که شما خودتان بلبرینگ چرخ ها را در ماشین خود عوض کنید. علاوه بر آچارهای معمولی، برای تعویض بلبرینگ چرخ ها به ابزار خاصی نیاز دارید که با آن می توانید بلبرینگ قدیمی را جدا کرده و یاتاقان جدید را فشار دهید. شما باید بتوانید از این ابزار استفاده کنید تا به یاتاقان و احتمالاً سایر قسمت های خودروی خود آسیب نرسانید. یکی دیگر از مشکلات تعویض بلبرینگ چرخ توسط خودتان این است که مانند تمام کارهای دیگری که روی شاسی ماشین شما انجام می شود، پس از تعویض بلبرینگ باید اکسل را دوباره اندازه گیری کنید و در صورت لزوم آن را تنظیم کنید. تغییر خود بلبرینگ فقط به چند مرحله کاری نیاز دارد.

اصولاً باید همیشه هر دو بلبرینگ را روی یک محور عوض کنید. اگر یک انبار بسته باشد، می توانید فرض کنید که انبار دوم نیز زیاد دوام نخواهد آورد. اولین قدم این است که ماشین خود را با جک بالا ببرید یا آن را روی یک بالابر قرار دهید و چرخ ها را بردارید. سپس می توانید پیچ ​​ترمز را باز کنید و پس از باز کردن پیچ ثابت، دیسک ترمز را بردارید. همچنین باید گلگیرها و سایر ملحقات را جدا کنید. برای یک محور با ترمز درام ، همین کار را انجام دهید و قسمت داخلی درام و ترمز را بردارید. سپس می توانید توپی چرخ را با بلبرینگ چرخ از بند فرمان جدا کنید.

سپس می توانید پیچ ​​های بست را باز کنید. مهم است که این کار را به طور یکنواخت انجام دهید تا از گیر کردن واحد بلبرینگ چرخ جلوگیری کنید. برای اینکه بتوانید واحد یاتاقان چرخ را جدا کنید، ممکن است مجبور شوید مقدار زیادی زنگ زدا استفاده کنید. اگر این کار نکرد، باید کل بند فرمان را بردارید و با استفاده از پرس کارگاهی واحد بلبرینگ چرخ را فشار دهید. سپس می توانید بلبرینگ چرخ را عوض کنید. برای این کار به ابزار مخصوص و دوباره یک پرس هیدرولیک نیاز دارید. قبل از نصب، باید تمام سطوح تماس در بند فرمان را کاملا تمیز کنید.

تعویض بلبرینگ چرخ چقدر طول می کشد؟

اگر خودتان بلبرینگ چرخ را عوض می کنید و ابزار مناسب را در دست دارید، باید حدود یک ساعت زمان بگذارید تا بلبرینگ چرخ را تعویض کنید. کارگاه ها نیز انتظار دارند که این مقدار زمان صرف شود. بسته به وضعیت بلبرینگ چرخ، این زمان به راحتی می تواند دو برابر شود. به عنوان مثال، اگر حلقه های یاتاقان زنگ زده باشند یا سایر قطعاتی که در اثر آسیب یاتاقان آسیب دیده اند نیز باید تعویض شوند.

هزینه تعویض بلبرینگ چرخ چقدر است؟

اگر بلبرینگ چرخ ها را در کارگاه تعویض کنید، هزینه ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. نقشی را ایفا می کند، به عنوان مثال، در کدام محور یاتاقان چرخ ها باید تعویض شوند. البته هزینه قطعات و نیروی کار نیز به کل هزینه می افزاید. در مجموع، برای تعویض بلبرینگ چرخ ها در هر دو طرف محور در یک کارگاه تخصصی باید هزینه هایی رابرای تعویض و اجرت مکانیک 300 هزارتومان به بالا در نظر بگیرید.

نتیجه گیری 

تعویض یاتاقان ها را جدی بگیرید . اگر نسبت به تعویض یاتاقان ها بی تفاوت باشید این کار ضرر زیادی به شما خواهد زد .
از جمله ایراداتی که درخودرو شما ایجاد می شود می توان به درآمدن یا قفل شدن یاتاقان ها در قالب خود اشاره کرد که مشکلی بسیار جدی برای شما به وجود می آورد .
برای دیدن مطالب بیش تر به بخش وبلاگ ما مراجعه نمایید و برای دیدن محصولات frkpower به بخش فروشگاه مراجعه نمایید .

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *