آموزش از بین بردن رسوب رادیاتور


درب رادیاتور رو باز میکنی و میبینی که رادیاتورت رسوب کرده ؟ اما به چه دلیل این اتفاق رخ داده ؟ با ما همراه باشید تا به بررسی و رفع این مشکل بپردازیم . مواد معدنی، گرما و زمان می‌توانند برای ایجاد رسوبات کلسیم در رادیاتور خودرو و بلوک موتور شما توطئه کنند. این تجمع می تواند بازده سیستم خنک کننده را کاهش دهد و باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود.  برای اطمینان و ایمنی، یک پاک کننده سیستم خنک کننده مبتنی بر اسید سیتریک یا اگزالیک بخرید و دستورالعمل های محصول را دنبال کنید تا به رفع این مورد منتهی شود .

آموزش پاک سازی رادیاتور 

مرحله اول

قبل از شروع حتما اطمینام حاصل کنید از این که موتور خودرو ما خنک است . درپوش رادیاتور را بردارید و درب رادیاتور یا دریچه تخلیه را در پایه رادیاتور خود باز کنید. رادیاتور را کاملا خالی کنید، درب منبع انبساط را ببندید و رادیاتور را پر از آب کنید. موتور را با بخاری روشن ، روشن کنید تا آب در بلوک موتور به گردش درآید. بگذارید موتور خنک شود و دوباره رادیاتور را تخلیه کنید.

مرحله 2

اطمینان حاصل کنید که تمیزکننده یا فلاش سیستم خنک کننده برای استفاده در رادیاتور شما ایمن است. اکثر رادیاتورهای مدرن آلومینیومی هستند.

مرحله 3

رادیاتور را با آب پر کنید و پاک کننده سیستم خنک کننده را اضافه کنید. رادیاتور را دوباره ببندید و موتور را با بخاری روشن روشن کنید. دستورالعمل های محصول را دنبال کنید . برخی از آنها نیاز دارند تا چندین ساعت کار کنند .

مرحله 4

رادیاتور را حداقل دو بار مانند مرحله 1 تخلیه کنید. در پاکسازی نهایی، فقط آب مقطر را اضافه کنید. این اطمینان حاصل می کند که تمام محصول تمیز کننده و همچنین زنگ زدگی، رسوب آهک و سایر آلاینده ها از سیستم تخلیه می شوند و هیچ ترکیب کلسیمی در آبی که اضافه کرده اید وجود ندارد.

مرحله 5

ظرفیت سیستم خنک کننده خود را با بررسی دفترچه راهنمای مالک خود تعیین کنید. ضد یخ را معادل 50 تا 70 درصد ظرفیت کل اضافه کنید. به عنوان مثال، اگر سیستم خنک کننده شما 10 لیتر ظرفیت دارد، 5 تا 7 لیتر ضد یخ اضافه کنید.

مرحله 6

رادیاتور را با آب مقطر یا غیر معدنی پر کنید. درپوش را پیچ کنید و موتور را روشن کنید تا مایع خنک کننده در موتور به گردش درآید.

بگذارید موتور خنک شود، درب رادیاتور را باز کنید و سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید. آن را با ضد یخ پر کنید و اگر ماشین شما ضدیخ دارد، به مخزن سرریز ضدیخ اضافه کنید.

رادیاتور دقیقا چه کاری را در خودرو انجام می دهند 

اگرچه اکثر مردم نام رادیاتور را شنیده اند، اما ممکن است از هدف یا اهمیت آن آگاه نباشند. به عبارت ساده تر، رادیاتور جزء مرکزی سیستم خنک کننده خودرو است. وظیفه اصلی آن نظارت و تنظیم دمای موتور خودرو و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن است.

رادیاتور در ماشین سای کالیان آچانتا unsplash چیست

رادیاتور چگونه کار می کند?

موتور یک وسیله نقلیه از طریق سوزاندن سوخت و ایجاد انرژی از قطعات متحرک زیاد آن، نیروی مورد نیاز آن را می دهد. این قدرت و حرکت می تواند مقدار زیادی گرما را در سراسر موتور ایجاد کند. تخلیه این گرما از موتور در حین کار ضروری است تا از گرمای بیش از حد جلوگیری شود که می تواند منجر به آسیب شدید شود.

رادیاتور به از بین بردن گرمای اضافی از موتور کمک می کند. این بخشی از سیستم خنک کننده موتور است که همچنین شامل یک خنک کننده مایع، شیلنگ هایی برای گردش مایع خنک کننده، یک فن و یک ترموستات است که دمای مایع خنک کننده را کنترل می کند. مایع خنک کننده از طریق شیلنگ ها از رادیاتور، از طریق موتور برای جذب گرمای اضافی موتور حرکت می کند و به رادیاتور باز می گردد.

پس از بازگشت به رادیاتور، پره های فلزی نازک، گرمای مایع خنک کننده را به هوای بیرونی که مایع داغ از آن عبور می کند، آزاد می کند. هوای خنک از طریق مشبک خودرو به داخل رادیاتور جریان می‌یابد تا به این فرآیند کمک کند، و زمانی که وسیله نقلیه در حال حرکت نیست، مانند زمانی که در ترافیک بیکار هستید، فن سیستم هوا را می‌دمد تا به کاهش دمای مایع خنک‌کننده گرم شده و دمیدن کمک کند. هوای گرم خارج از ماشین

پس از عبور مایع خنک کننده از رادیاتور، در موتور به گردش در می آید. این چرخه تبادل حرارت برای حفظ دمای عملیاتی بهینه و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور، پیوسته است.

اجزای یک رادیاتور

یک رادیاتور دارای سه قسمت اصلی است: هسته، درپوش فشار، و مخازن خروجی و ورودی.

درب رادیاتور

 

درپوش یا درب رادیاتور فشار سیستم خنک کننده را آب بندی می کند و از تحت فشار ماندن آن اطمینان می دهد. این فشار برای عملکرد موثر رادیاتور ضروری است زیرا از جوشیدن و سرریز شدن مایع خنک کننده جلوگیری می کند.

مخازن خروجی و ورودی، مایع خنک کننده را پس از گردش در موتور به رادیاتور هدایت می کنند. این مخازن زمانی که مایع بسیار داغ است مدیریت می کنند.

یکی دیگر از اجزای اصلی رادیاتور خود مایع خنک کننده است. اگرچه این قطعه مکانیزه نیست، اما عنصر مهمی است که گرما را از موتور دور می کند و به رادیاتور اجازه می دهد کار خود را انجام دهد.

خرابی رادیاتور

هر موتوری که در هوای سرد کار می کند می تواند بیش از حد گرم شود. اما اگر رادیاتور خنک کننده کم باشد یا در یکی از شیلنگ های آن نشتی وجود داشته باشد، خطر گرم شدن بیش از حد به طور قابل توجهی افزایش می یابد. سایر خرابی های احتمالی رادیاتور عبارتند از خرابی ترموستات، مشکل مکانیکی فن، یا درپوش فشار معیوب که نمی تواند به سیستم فشار وارد کند و در نتیجه مایع خنک کننده سرریز می شود. در هر یک از این موارد، موتور ممکن است بیش از حد گرم شود و در نتیجه آسیب شدیدی به آن وارد شود.

برای جلوگیری از تعمیرات پرهزینه، صاحبان خودرو باید از علائم خرابی رادیاتور آگاه باشند. علائم عبارتند از:

  • افزایش و کاهش غیرمعمول در دمای سنج خوشه ابزار
  • مشاهده یا بوی دودی که از زیر کاپوت خودرو می آید
  • هر مقدار مایع سبز رنگ (مایع خنک کننده یا ضد یخ) که در زیر خودرو جمع می شود
  • شواهد بصری از زنگ زدگی در اجزای سیستم خنک کننده

در صورت آشکار شدن هر یک از این علائم، یک مکانیک حرفه ای باید سیستم خنک کننده و رادیاتور را بررسی کند.

نگهداری پیشگیرانه

مانند هر جزء دیگر خودرو، رادیاتور برای اطمینان از طول عمر و عملکرد مناسب نیاز به تعمیر و نگهداری خاصی دارد:

1. شیلنگ های رادیاتور را هر سه سال یا 60 هزار کیلومتر تعویض کنید. از آنجایی که شیلنگ ها لاستیکی هستند و می توانند به مرور زمان خشک شوند و بشکنند، هرگز نباید از80 هزار کیلومتر به بالا شود .

2. سطوح مایع خنک کننده را به طور منظم بررسی کنید. اگر سطح سیال بین بررسی ها به طور محسوسی کاهش یابد، ممکن است در سیستم خنک کننده نشتی وجود داشته باشد. مهم است که به دقت توجه کنید زیرا نشت کند ممکن است تشخیص آن دشوار باشد.

3. مایع خنک کننده را هر40 هزار کیلومتر شستشو دهید تا هر گونه آلودگی در رادیاتور و شیلنگ های آن پاک شود. این سرویس همچنین سیستم خنک کننده را برای کمک به جلوگیری از زنگ زدگی قطعات تنظیم می کند و به رادیاتور اجازه می دهد تا در طول عمر خود با حداکثر کارایی کار کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *