آموزش تعویض تسمه دینام توسط خودتان


دینام در وسیله نقلیه شما جریان الکتریکی لازم برای روشن کردن موتور و شارژ باتری شما را تولید می کند، اما توانایی آن در تولید برق می تواند توسط تسمه فرسوده به خطر بیفتد. اکثر وسایل نقلیه مدرن فقط یک تسمه برای تامین انرژی تمام لوازم جانبی دارند که تسمه سرپانتین نامیده می شود، در حالی که برخی از وسایل نقلیه قدیمی ممکن است تسمه ای داشته باشند که به طور خاص دینام را تغذیه می کند. صرف نظر از اینکه وسیله نقلیه شما از چه طرحی استفاده می کند، احتمالاً مجبور خواهید بود تسمه ای را که دینام شما را تغذیه می کند در یک نقطه از عمر وسیله نقلیه خود تعویض کنید. شما می توانید این کمربندها را خودتان با استفاده از ابزارهای دستی رایج تعویض کنید.

 

بخش1

آیا تسمه نیاز به تعویض دارد

  1. تسمه دینام را پیدا کنید. در خودروهای مدل قدیمی‌تر، موتورها اغلب مجهز به تسمه‌های متعددی بودند که هرکدام از لوازم جانبی متفاوتی را تغذیه می‌کردند. با این حال، اکثر وسایل نقلیه مدرن تنها از یک تسمه برای تغذیه دینام و همچنین فرمان برقی، تهویه مطبوع و سایر لوازم جانبی استفاده می کنند. بسته به نوع و مدل وسیله نقلیه، این تسمه (که اغلب به آن کمربند سرپانتین گفته می شود) اغلب در جلو یا کنار موتور قرار می گیرد. [1]

    • بسیاری از خودروهای ساخت آمریکا با موتورهای V6 یا بزرگتر دارای کمربندهای مارپیچ یا لوازم جانبی در جلو هستند. این موتورها “نصب شده به صورت طولی” در نظر گرفته می شوند و موتور به صورت طولی روی شاسی نصب می شود.
    • بسیاری از خودروهای چهار سیلندر دارای موتورهای نصب شده عرضی هستند، به این معنی که موتور با زاویه نود درجه نسبت به شاسی نصب می شود و تسمه ها را به جای جلو در کنار محفظه موتور قرار می دهد.
  2. به دنبال ترک درتسمه باشید. نشانه قابل توجهی مبنی بر اینکه دینام یا تسمه سرپانتین شما نیاز به تعویض دارد، ترک خوردن در امتداد تسمه است. کمربندهای سرپانتین مدرن برای جلوگیری از ترک خوردن طراحی شده‌اند و عمر طولانی‌تری نسبت به کمربندهای لوازم جانبی قدیمی‌تر دارند، اما همه تسمه‌ها در مدت زمان کافی در معرض ترک خوردن هستند.

    • اگر به نظر می رسد تسمه خشک شده و ترک هایی ایجاد شده است، باید تعویض شود.
    • از یک چراغ قوه استفاده کنید تا کمربند را در مناطقی که به اندازه کافی قابل مشاهده نیستند و به دنبال علائم ترک خوردن در جای دیگر کمربند بگردید، به خوبی مشاهده کنید.
  3. به دنبال سایر علائم آسیب کمربند باشید. در حالی که ترک‌ها شایع‌ترین علامت تسمه فرسوده هستند، علائم رایج دیگری از آسیب وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید. به دنبال تکه‌هایی از کمربند که در جاهایی گم شده‌اند، پارچه‌های فرسوده در امتداد پشت کمربند، یا نشانه‌هایی که نشان می‌دهد کمربند روی چیزی ساییده شده است، باشید.

    • ممکن است بخواهید موتور را روشن کنید تا حرکت تسمه را تماشا کنید تا به دنبال علائم آسیب در کل تسمه باشید.
    • اگر چیزی روی کمربند مالیده شده است، باید قبل از نصب کمربند جدید، آن را شناسایی کرده و حرکت دهید.
  4. برای اندازه گیری ساییدگی کمربند از گیج استفاده کنید. حتی بدون هیچ نشانه قابل مشاهده ای از آسیب، دینام یا کمربند مارپیچ شما ممکن است بیش از حد فرسوده باشد. می‌توانید در اکثر فروشگاه‌های قطعات خودرو یک تسمه‌سنج پلاستیکی ارزان‌قیمت بخرید تا با اندازه‌گیری عمق شیارهای روی تسمه به شما بگوید که آیا تسمه شما نیاز به تعویض دارد یا خیر. به سادگی گیج را در یکی از شیارها بلغزانید و توجه داشته باشید که چقدر به داخل می رود.

    • اگر گیج پلاستیکی به اندازه کافی در تسمه قرار بگیرد که دسته با تسمه تماس پیدا کند، خیلی فرسوده شده و باید تعویض شود.
    • شما می توانید این تست را با تسمه روشن یا خاموش خودرو انجام دهید.

    بخش دوم

برداشتن تسمه تایم قدیمی 

  1. وسایل ایمنی مناسب را بپوشید. هر زمان که روی وسیله نقلیه خود کار می کنید باید با قرار دادن تجهیزات ایمنی لازم شروع کنید. در صورت قرار گرفتن در زیر خودرو، محافظ چشم از ریزش گرد و غبار، مایعات یا زباله به چشمان شما جلوگیری می کند. دستکش‌ها همچنین می‌توانند در برابر خراش، نیشگون گرفتن و بریدگی که ممکن است منجر به کار در قسمت موتور شما شود، اگر بخواهید آنها را بپوشید، محافظت کنند.
    • همیشه هنگام کار با وسیله نقلیه خود از محافظ چشم استفاده کنید.
    • دستکش ها می توانند از دستان شما محافظت کنند، اما برای این پروژه اختیاری هستند.

 

  1. باتری را جدا کنید. کاپوت ماشین خود را باز کنید و محل باتری را پیدا کنید. توجه به این نکته مهم است که برخی از خودروها برای صرفه جویی در فضا یا توزیع وزن، باتری را به جای جای موتور در صندوق عقب نگه می دارند. هنگامی که آن را پیدا کردید، از یک آچار دستی یا سوکتی برای باز کردن پیچ نگهدارنده کابل زمین به ترمینال منفی باتری استفاده کنید. ترمینال منفی را می توان با جستجوی نماد منفی (-) یا حروف NEG شناسایی کرد. پیچ را باز کنید تا بتوانید کابل را از ترمینال جدا کنید.[6]
    • کابل را به کناره باتری بچسبانید تا از تماس آن با ترمینال منفی جلوگیری کنید.
    • این اطمینان حاصل می کند که موتور در حین کار روی آن روشن نمی شود و از شما و موتور در برابر آسیب محافظت می کند.
  1. از یک میله شکن یا آچار سوکت برای شل کردن کشنده خودکار استفاده کنید. بسیاری از خودروهای مدل جدیدتر مجهز به قرقره کشنده خودکار هستند. هنگامی که تسمه به دور آن می‌پیچد، قرقره به سمت بالا فشار می‌آورد، بنابراین تسمه تحت کشش ثابت و ثابت باقی می‌ماند. از یک میله شکن درایو نیم اینچی یا آچار سوکت استفاده کنید و بخشی از آچار را که به طور معمول در یک سوکت قرار می گیرد، به داخل دهانه مربعی در مرکز قرقره بلغزانید. این امکان وجود دارد که وسیله نقلیه شما از یک درایو 3/8 اینچی یا حتی یک پیچ در قرقره کشنده استفاده کند، بنابراین برای اطمینان از داشتن ابزار مناسب، به دفترچه راهنمای سرویس خودروی خاص خود مراجعه کنید.[7]آچار را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا فشاری که روی تسمه وارد می کند کاهش یابد.

    • ممکن است برای چرخاندن قرقره کشنده به سمت پایین فشار زیادی لازم باشد. مراقب باشید که آن را به آرامی با فشار ثابت رها کنید تا از آسیب رساندن به خود یا آسیب رساندن به خودرو جلوگیری کنید.
    • به محض اینکه کشنده را رها کردید، به حالت معمول خود باز می گردد و دوباره به تسمه فشار وارد می کند، بنابراین هنگام برداشتن تسمه باید آن را در جای خود نگه دارید.
    • همه خودروها مجهز به کشنده خودکار نیستند.[8]با دفترچه راهنمای سرویس خودروی خاص خود مشورت کنید تا ببینید آیا مال شما است یا خیر.
  2. در صورت عدم وجود کشش خودکار، پیچ دینام را باز کنید. اگر وسیله نقلیه شما دارای کشنده خودکار نیست، همچنان می توانید با شل کردن پیچ های متصل کننده دینام به موتور، کشش تسمه را کاهش دهید. همانطور که پیچ ها را باز می کنید، دینام را به سمت جلو متمایل کنید تا در تسمه شلی ایجاد شود. مواظب باشید که به رزوه‌های پیچ دینام آسیب نرسانید و به آن اجازه دهید به مدت طولانی تحت فشار قرار بگیرد.

    • اگر وسیله نقلیه شما به جای تسمه سرپانتین، تسمه دینام دارد، این روشی است که باید از آن استفاده کنید.
    • مراقب باشید به سیم کشی که وارد دینام می شود آسیب ندهید. دینام نیروی مورد نیاز موتور را برای عبور از آن سیم ها فراهم می کند.
  3. تسمه را از روی قرقره ها خارج کرده و آن را از ماشین جدا کنید. هنگامی که کشش از تسمه خارج شد، آن را از اولین یا بالاترین قرقره خارج کنید. هنگامی که از یک قرقره جدا شد، در صورتی که این روشی است که برای کاهش کشش استفاده کرده اید، می توانید کشش خودکار را آزاد کنید. اگر تسمه مارپیچی است، نحوه پیچیدن تسمه را در تمام قرقره های مختلف یادداشت کنید، زیرا باید تسمه جدید را به همین ترتیب روی آن بلغزانید.

    • اگر نموداری روی خودرو یا در دفترچه راهنمای سرویس خود ندارید که جهت حرکت تسمه سرپانتین خود را از طریق قرقره ها نشان دهد، با تلفن خود از آن عکس بگیرید تا هنگام نصب تسمه جدید به آن مراجعه کنید.[9]
    • یک تسمه دینام کاملاً احتمالاً فقط دور یک قرقره دینام و قرقره میل لنگ در پایین موتور می چرخد.

بخش3

نصب تسمه دینام جدید

  1. طول کمربندهای جدید و قدیمی را مقایسه کنید. قبل از شروع نصب تسمه جدید، آن را با کمربند قدیمی مقایسه کنید تا از طول و عرض مناسب آن اطمینان حاصل کنید.[10]وسایل نقلیه مختلف تسمه‌هایی با اندازه‌های متفاوت دارند و نصب نامناسب اندازه ممکن است منجر به عدم تامین برق لوازم جانبی یا حتی آسیب به موتور شود. [11]

    • اگر کمربند قدیمی شما شل بود زیرا در طول زمان کشیده شده بود، هنگام مقایسه این دو کمربند به آن توجه کنید.
    • اطمینان حاصل کنید که هر دو تسمه دارای تعداد “دنده” یا نخ های مساوی در عرض تسمه هستند.
  2. تسمه جدید را از بیشتر قرقره ها عبور دهید. با استفاده از نمودار یا تصویری که برای راهنمایی خود گرفته‌اید، تسمه جدید را دور تمام قرقره‌های لوازم جانبی لازم به جز کشنده خودکار یا دینام قرار دهید (بسته به اینکه وسیله نقلیه شما مجهز به کشنده خودکار باشد یا خیر). با بسیاری از تسمه‌های مارپیچ، این کار می‌تواند دشوار باشد، زیرا دسترسی به برخی قرقره‌ها با دستان شما دشوار است، بنابراین صبور باشید و مطمئن شوید که کمربند را به درستی در اطراف هر کدام قرار دهید.

    • برای اطمینان از افتادن تسمه در حین چرخاندن آن در اطراف قرقره ها، باید کشش را روی تسمه با دستان خود نگه دارید و آن را در جای خود بلغزانید.
    • اگر وسیله نقلیه شما فقط برای دینام تسمه دارد، فقط باید آن را دور قرقره میل لنگ در پایین موتور بچرخانید.
  3. کشنده خودکار را شل کنید و تسمه جدید را روی آن بکشید. اگر وسیله نقلیه شما مجهز به کشنده خودکار است، از یک میله شکن یا جغجغه با اندازه مناسب استفاده کنید تا آخرین بار قرقره کشنده خودکار را پایین بیاورید. با تسمه دور تمام قرقره‌های دیگر، آن را روی قرقره کشنده بلغزانید و همچنان فشار روی میله شکن یا آچار فشار دهید. هنگامی که تسمه در جای خود قرار گرفت، به آرامی فشار روی آچار را کاهش دهید و به قرقره کشنده اجازه دهید تسمه را سفت کند. [13]

    • به سادگی کشنده خودکار را رها نکنید، زیرا ممکن است به تسمه آسیب برساند و باعث آسیب شود. در عوض فشاری را که به آن وارد می کنید به آرامی کاهش دهید.[14]
    • پس از انجام این کار، آچار یا میله شکن را از قرقره کشنده خارج کنید.
  4. تسمه را روی قرقره دینام بلغزانید. اگر دینام را برای برداشتن تسمه قدیمی شل کردید، با کشیدن تسمه روی قرقره دینام، این روند را معکوس کنید. باز هم مراقب باشید که فشار زیادی به پیچ های شل شده دینام وارد نکنید. اگر تسمه بیش از حد آموزش داده شده است که آن را روی قرقره بلغزانید، پیچ ها را کمی بیشتر باز کنید تا دینام بیشتر به سمت جلو خم شود.

    • سعی کنید پیچ ​​ها را به طور کامل از دینام جدا نکنید، زیرا نصب مجدد آنها تحت فشار تسمه دشوار خواهد بود.
    • مطمئن شوید که تسمه کاملاً روی قرقره دینام قرار دارد.
  5. پیچ دینام را محکم کنید. در حالی که تسمه سرپانتین یا دینام به طور ایمن روی قرقره دینام قرار دارد، از همان آچاری که برای شل کردن پیچ ها استفاده کردید استفاده کنید تا دوباره آنها را سفت کنید.[17]همانطور که پیچ ها را سفت می کنید، دینام از انحراف به جلو باز می ایستد که باعث افزایش کشش روی تسمه می شود.

    • قبل از حرکت به پیچ بعدی، یک پیچ را کاملا سفت نکنید. در عوض، قبل از اینکه به حالت اول برگردید، یکی را تا نیمه، سپس دیگری را محکم کنید.
    • اگر به نظر می‌رسد تسمه فشار زیادی به دینام وارد می‌کند، دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که از تمام قرقره‌های دیگر به درستی عبور کرده‌اید.
  6. کشش تسمه را بررسی کنید. هنگامی که کشنده خودکار را آزاد کردید یا پیچ های دینام را سفت کردید، کشش تسمه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی روی تمام قرقره ها قرار گرفته است.[19]کمربند را بین انگشت شست و اشاره خود فشار دهید و سعی کنید آن را تکان دهید. به یک دینام یا تسمه سرپانتین که به درستی نصب شده باشد، باید مقدار بسیار کمی وجود داشته باشد.

    • می‌توانید تست‌کننده‌های کشش تسمه را در بسیاری از فروشگاه‌های قطعات خودرو خریداری کنید که به طور قطع به شما می‌گویند که کشش تسمه شما کافی است.
    • اگر احساس کردید که تسمه شل شده است، بررسی کنید تا مطمئن شوید که از تمام قرقره های لازم به درستی عبور کرده است.
  7. باتری را دوباره وصل کنید. هنگامی که تسمه به طور ایمن در جای خود قرار گرفت، کابل زمین را دوباره روی قطب منفی باتری بلغزانید. از همان آچاری که برای جدا کردن آن استفاده کردید برای سفت کردن پیچ استفاده کنید، سپس اتصال را با انگشتان خود تکان دهید تا مطمئن شوید که شل نیست.

    • مطمئن شوید که کابل زمین محکم باشد و در حین رانندگی جدا نشود.
    • شل بودن یا قطع شدن کابل زمین می تواند باعث مرگ موتور شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *