از بین بردن صدای طاقچه صندوق عقب 206و207


شما به عنوان یک راننده، گوش حساسی نسبت به همه صداهایی که وسیله نقلیه تولید می کند ایجاد می کنید . به هر حال، هر صدای جیر جیر، جغجغه، کرکر یا تق تق جدید می تواند اولین نشانه آسیب بزرگ باشد. با این حال، اغلب دلایل بسیار کوچکی هستند که باعث ایجاد صدای آزاردهنده می شوند. دمپر صندوق عقب می تواند در این زمینه یک مزاحم واقعی باشد. با این حال، این نقص به راحتی و با هزینه کم برطرف می شود.

عملکرد دمپر صندوق عقب

دمپر صندوق عقب یک ضربه گیر فشار گاز است. برای کمک به بلند کردن درب عقب یا درب صندوق عقب استفاده می شود.

از اجزای زیر تشکیل شده است:

  •  اتصالات توپ
  •  گیره های نگهدارنده
  •  سیلندرهای فشار گاز
  •  پیستون

مفاصل توپ با پوشش و بدنه سوار می شوند . شکل گرد آنها باعث می شود دمپر قابل چرخش باشد. برای جلوگیری از پریدن دمپر از اتصالات، آن را با گیره ها در جای خود نگه می دارند. سیلندر فشار گاز با گاز  بایاس یا خالی شده است . این بدان معنی است که حتی زمانی که پیستون کاملاً کشیده شده است، تحت فشار بالا قرار دارد. به همین دلیل است که هرگز نباید دمپر صندوق عقب را سوراخ کنید.

این امر به ویژه در مورد کمک فنرهای روی چرخ ها صدق می کند . در غیر این صورت خطر آسیب به خصوص به چشم ها وجود دارد. پیستون گاز از پیش بارگذاری شده را با جمع شدن بیشتر فشرده می کند. در عین حال، درب صندوق عقب مانند یک اهرم عمل می کند. هنگام بسته شدن، اهرم پوشش بیشتر از نیروی گیره در دمپر فشار گاز است. این دو نیرو دقیقاً با یکدیگر مطابقت دارند . دمپر فقط یک عملکرد پشتیبانی دارد . تحت هیچ شرایطی نباید خودش بتواند در صندوق عقب را باز کند.

این تضمین می کند که در صورت از کار افتادن قفل در حین رانندگی، درب بسته باقی می ماند. موازنه قدرت بین اثر اهرمی درب و نیروی گیره در سیلندر گاز تنها با باز شدن آن تغییر می کند. از حدود نیمی از زاویه باز، رابطه برعکس می شود و دو دمپر صندوق عقب، درب را تا انتها به سمت بالا فشار می دهند.

خرید تسمه تایم به قیمت عمده و تکی بدون واسطه
برای ثبت سفارش با شماره زیر در تماس باشید.
021-33951960

نقص در دمپر صندوق عقب

دمپر صندوق عقب گاز فشرده خود را با حلقه های آب بندی در موقعیت خود نگه می دارد . این مهر و موم ها از لاستیک ساخته شده اند که به مرور زمان می تواند شکننده شده و ترک بخورد . سپس دمپر اثر خود را از دست می دهد.

خیلی زود از این آسیب جلوگیری کنید :  باز کردن صندوق عقب به‌طور محسوسی مشکل‌تر است و درب هنگام بسته شدن بسیار سخت‌تر می‌افتد. همچنین هنگام باز کردن صدای مکیدن قوی می شنوید – یا اصلاً صدایی ندارید. سپس زمان تعویض دمپر فرا رسیده است. صدای جیرجیر و جیرجیر ناخوشایند ناشی از خرابی دمپر نیست، بلکه از اتصالات توپی ناشی می شود.

علت ترک خوردن دمپرها

ترک خوردن دمپرها زمانی اتفاق می‌افتد که گریس در مفاصل ساچمه‌ای توانایی لغزش خود را از دست می‌دهد . مفاصل توپ بدون محافظت هستند . گرد و غبار می تواند بدون مانع وارد شود و توسط گریس محدود می شود. اگر مقدار گرد و غبار خیلی زیاد شود، گریس شکننده می شود و دیگر نمی تواند وظیفه روانکاری خود را انجام دهد. سپس فلز به فلز ساییده می شود که منجر به صدای ناخوشایند می شود.

قبل از تعویض روغن کاری کنید

اگر عملکرد بالابر دمپر مختل نشود، نیازی به تعویض آن نیست. در اینجا، یک تعمیر و نگهداری بسیار ساده و جزئی برای بازگرداندن صدای راحت خودرو کافی است.

برای این کار به ابزار زیر نیاز دارید:

  •  اسپری سیلیکون و گریس سیلیکون
  • پارچه ای و  پنبه ای
  • پیچ گوشتی شکاف دار
  •  آجر 

دمپرها برای چرب کردن مفاصل توپ برداشته می شوند. اول از یک طرف سبقت می گیرید بعد از طرف دیگر.

1. ابتدا تنه را باز کرده و با الوار مربع آن را در برابر افتادن محکم کنید.
2. پس از برداشتن دمپر، دمپر باقی مانده قدرت باز نگه داشتن درب را ندارد. این کار در این مرحله را بسیار ناراحت کننده می کند.
3. با چوب مربع یا جارو کوتاه شده در صندوق عقب، می توانید بدون نگرانی در مورد آسیب دیدن فلز یا رنگ، درب را نگه دارید.
4. حالا گیره ها را با پیچ گوشتی شکاف دار بلند کرده و به سمت بیرون حرکت دهید. نیازی به برداشتن کلیپ ها نیست. این فقط نصب آنها را به طور غیر ضروری پیچیده می کند.
5. دمپراکنون می توان به راحتی به کناری کشیده شد .
6. سپس محل اتصال توپ را با اسپری سیلیکون اسپری کنید و با پارچه کاملاً تمیز کنید.
7. سپس پایه های سر توپ روی دمپر را بشویید و با یک سواب پنبه ای تمیز کنید.
8. در نهایت ، پایه به طور سخاوتمندانه با گریس سیلیکون پر شده و دمپر دوباره مونتاژ می شود.
9. سپس نوبت به دمپر دوم می رسد. هنگامی که هر دو دمپر نصب شدند، میله پیستون را با اسپری سیلیکونی اسپری کنید.
10. حالا صندوق عقب را چند بار باز و بسته کنید تا نویز از بین برود.

اگر دمپر معیوب بود ، به سادگی با یک قطعه جدید در این عملیات تعویض می شود. اکنون تنها کاری که باید انجام دهید این است که چربی اضافی را از ضبط شده پاک کنید و کار انجام شده است.

نکات مهم 

اگر از قبل اسپری و گریس سیلیکونی در دسترس دارید، چند نقطه دیگر در صندوق عقب وجود دارد که می توانید آنها را درمان کنید.

قلاب گیره از قفل صندوق عقب روی درب می نشیند و همچنین دوست دارد کثیف شود. به سادگی با اسپری شسته می شود و دوباره با یک پارچه تمیز می شود.

سپس مجدداً چرب می شود و با بستن و باز کردن مکرر درب آن چربی پخش می شود . مهر و موم های لاستیکی در صندوق عقب باید حداکثر پس از تعویض به لاستیک های زمستانی با اسپری سیلیکون درمان شوند. این کار از یخ زدگی در صورت یخ زدگی جلوگیری می کند.

در غیر این صورت ممکن است زمانی که درب آن را به شدت باز می کنید، باندهای لاستیکی را پاره کنید یا به دسته صندوق صدمه بزنید. هر دو تعمیر غیر ضروری و پرهزینه هستند که با چند قطره اسپری سیلیکون قابل پیشگیری هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *