چگونه بفهمیم تسمه تایم خراب است


چگونه از روی ظواهر بتونیم عمر تسمه تایم رو تشخیص بدیم ؟

بذارید تا در اول وبلاگ بهتون بگم که چه طور میتونید از روی ظاهر تسمه تایم عمر تسمه تایم رو تشخیص بدیم . برای این کار کافیه که شما کاپوت ماشینتون رو بالا بزنید و در قدم بعدی تسمه تایم خودرو را مشاهده نمایید اگر تسمه تایم خودروی شما خراب شده باشد یا فرسوده شده باشد روی تسمه تایم خودروی شما حالت ترک خوردگی پیدا می کند و هم چنین از عالائم آن می توان صدای جیغ از ماشین هنگام روشن کردن ماشین نام برد .

وقتی به یک موتور فکر می کنید، مطمئناً اولین چیزهایی که به ذهن می رسد پیستون ها، شاتون ها، سیلندرها هستند … اما عناصر دیگری نیز وجود دارند که به همان اندازه مهم هستند، مانند تسمه تایم ، یک قطعه اساسی برای قلب ماشین شما به طور معمول کار می کند.

 

این تسمه تایم بخشی است که در نگاه اول وقتی کاپوت را بلند می‌کنید، قابل مشاهده نیست ( نباید آن را با تسمه سرویس که قابل مشاهده است اشتباه بگیرید)، اما برای هماهنگی تمام اجزای موتور ضروری است. اگر آن تسمه تایم شکسته شود، موتور شما به حدی آسیب می بیند که می تواند از کار بیفتد.

منشا عیب در تسمه تایم

خرابی اصلی که می توانید در تسمه تایم پیدا کنید به دلیل شکستگی است، هم به دلیل سایش و هم به دلیل زمان. تسمه تایم به غیر از رعایت شرایط آن هیچ گونه تعمیر و نگهداری ندارد: می توان آن را بررسی کرد، مثلاً ترک خورده است یا دندان ها فرسوده شده اند. نکته این است که داخل بلوک موتور است و پوشیده است، با چشم دیده نمی شود. باید پوشش تسمه تایم را بردارید.

تسمه تایم معمولاً علائمی از وضعیت نامناسب خود نشان نمی دهد ، مگر زمانی که شل شده و شروع به شل شدن کند. در این حالت می تواند هنگام برخورد با پوشش خود صدا ایجاد کند که از کثیفی محافظت می کند. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که کشنده تسمه تایم شکسته شده باشد.

 

تسمه تایم چند وقت یکبار تعویض می شود؟

این قطعه از لاستیک ساخته شده است و به گفته سازندگان، تعویض آن هر 150 هزار کیلومتر یا هر ده سال یک بار، هر کدام زودتر انجام شود، طبیعی است. با این حال، آنها به طور فزاینده ای بهتر طراحی می شوند و مواد آنها بهتر است، بنابراین آنها نسبت به چند سال پیش بسیار بیشتر و بهتر دوام می آورند.

اگر در حین رانندگی تسمه تایم پاره شود چه اتفاقی می افتد؟

مشکل اصلی پاره شدن تسمه تایم در حین کار این است که سایر عناصر موتور هماهنگی خود را از دست می دهند و شروع به ساییدگی روی یکدیگر می کنند (سوپاپ ها، پیستون ها …) که می تواند باعث خرابی جدی شود .

خرابی ها در این شرایط کاملاً جدی است و در بسیاری از موارد با تعویض موتور همراه است.

اگر در حین رانندگی با ماشین شما اتفاق بیفتد، موتور شروع به تولید صداهای بسیار بلند می کند و ماشین فوراً متوقف می شود، در حالی که تمام چراغ های هشدار روی پانل ابزار روشن می شوند . بسته به سرعتی که در حال حرکت هستید، فقط اینرسی خودرو را خواهید داشت که با خیال راحت در کنار جاده توقف کنید و سپس با چراغ اضطراری به خودروها علامت دهید .

اگر با تسمه تایم اشتباه رانندگی کنید چه اتفاقی می افتد؟

همچنین ممکن است اتفاق بیفتد که تسمه تایم به درستی قرار نگرفته باشد. در این مورد، علامت واضح است: ماشین روشن نمی شود. اگر فقط یک دندان باشد که به درستی قرار نگرفته باشد، چراغ هشدار روی صفحه ابزار روشن می شود و موتور به درستی کار نمی کند، زیرا تسمه فقط یک نقطه قرار دارد و احتمال خطا وجود ندارد. باید روباز باشد (همه قطعات باید روی علامت خود باشند). اگر به جای یکی، چندین دندان نابجا وجود داشته باشد، پیستون ها به سر سیلندر برخورد می کنند، چیزی که هرگز نباید اتفاق بیفتد.

خودروهای با زنجیر تایم به جای تسمه بیشتر و بیشتر می شوند

امروزه خودروهای بیشتری به جای تسمه تایم دارای زنجیر تایم هستند . این، از نظر تئوری، می تواند یک عمر طول بکشد. با این حال، آن که ضعیف طراحی شده است تمایل به کشش دارد. دلیل این کشش ممکن است این باشد که روغنی که زنجیر در آن استحمام می شود صحیح نیست. اگرچه آنها با یک کشنده دینامیکی عرضه می شوند که با کشش تسمه سازگار است، اما زمانی وجود دارد که کشیدگی می تواند آنقدر مشخص شود که نمی توان آن را ثابت کرد. اگر این اتفاق بیفتد، هیچ هماهنگی بین قطعات وجود ندارد و موتور آسیب می بیند. قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، هنگامی که زنجیر شل شود به پوشش برخورد می کند: این یک هشدار است که باید آن را بررسی کنید و در صورت لزوم آن را تغییر دهید.

نظارت بصری یک زنجیر تایم بسیار پیچیده‌تر از تسمه تایم است: دارای یک پوشش با پیچ و یک واشر برای جلوگیری از فرار روغن است که هنگام باز کردن آن باید تعویض شود. تسمه تایم اینطور نیست، که بررسی آن بسیار ساده تر است زیرا فقط باید یک پوشش پلاستیکی را بردارید.

از جمله مشکلاتی که ممکن است پس از تعویض تسمه تایم ایجاد شود، مونتاژ نادرست قطعات است. همزمان با تعویض تسمه تایم، کل کیت تایم (هم کشنده دینامیک و هم غلتک هایی که تسمه در آن قرار می گیرد) باید تعویض شود . اگر این کار انجام نشود، ممکن است یک خطا ظاهر شود. به عنوان مثال، اگر یک تسمه تعویض شود و کشنده آن تعویض نشود، ممکن است کشنده دچار مشکل شده و فشار بیشتری به آن تسمه وارد کند. در مورد زنجیر تایم، کیت زمان بندی متشکل از کشنده دینامیکی و لغزنده نیز باید تعویض شود.

یورنته یادآوری می کند که دو بخش اساسی موتور که همیشه باید در بازنگری ها وجود داشته باشد، تعویض روغن و تسمه تایم است. اگر آنها به درستی نگهداری نشوند، موتور ممکن است خراب شود و این خرابی احتمالاً یکی از گران ترین موارد موجود است

برای دیدن تسمه تایم های frkpower به بخش تسمه تایم فروشگاه ما مراجعه نمایید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهسفارش های شمااطلاعات گارانتیحساب کاربریپیگیری سفارشات