خرابی های رایج بلبرینگ چرخ


در این مطلب می پردازیم به خرابی های رایج بلبرینگ چرخ که موجب صدای زوزه از لاستیک ماشین می شود و صدای ناهنجاری را در ماشین ایجاد می کند . بلبرینگ آسیب دیده برای خودرو بسیار خطرناک بوده و در صورت گیرپاژ کردن می تواند موجب عدم حرکت ماشین و هم چنین بروز مشکلات ایمنی در ماشین می شود با ما همراه باشید تا به بررسی این عوامل بپردازیم .

مطالبی که در این مقاله به آن ها می پردازیم 

وظیفه بلبرینگ چرخ چیست؟

خرابی معمولی بلبرینگ چرخ خودرو

1- صدای غرغر، وزوز یا وزوز

2- صدای لاستیک در مقابل صدای بلبرینگ

3- ارتعاشات

4- در جهت بازی کنید

5- سایش نامنظم لاستیک

6- تکان های جانبی غیرعادی هنگام ترمزگیری

7- چراغ هشدار ABS فعال می شود

8- یاتاقان های چرخ چقدر دوام می آورند؟

9- آیا می توانم با بلبرینگ چرخ خراب رانندگی کنم؟

وظیفه بلرینگ خودرو چیست 

بلبرینگ یاتاقان‌های چرخ، چرخ‌ها را به محور متصل می‌کند و آنها را به اجزای مهم مجموعه توپی چرخ تبدیل می‌کند. آنها اصطکاک را به حداقل می‌رسانند تا به چرخش نرم چرخ‌ها کمک کنند.

این بلبرینگ ها معمولاً توسط یک حلقه فلزی به هم متصل می شوند. اکثر وسایل نقلیه مدرن دارای مجموعه های توپی چرخ جداگانه هستند که توپی ها و یاتاقان ها را یکپارچه می کنند. اما در برخی خودروها این دو قطعه دو جزء مجزا محسوب می شوند.

ساخت دقیق بلبرینگ یا مجموعه توپی شما به سال، ساخت و مدل وسیله نقلیه شما بستگی دارد.

1- صدای غرغر

صداهای غیرمعمولی که از چرخ می آید، اغلب اولین علامتی است که نشان می دهد ممکن است مشکلی در بلبرینگ چرخ خودرو وجود داشته باشد. خرابی بلبرینگ چرخ صداهایی تولید می کند که اغلب به صورت غرغر، وزوز یا غرش توصیف می شود . در برخی موارد، این قطعات از کار افتاده می توانند صدایی با صدای بلند نیز تولید کنند.

به راحتی می توان این علامت را از دست داد، به خصوص اگر اغلب با صدای کامل موسیقی خود رانندگی می کنید. اما لحظه ای که رادیو را خاموش می کنید، این صداها از روی فرمان احساس می شود.

صدای بلبرینگ چرخ اغلب با چرخش لاستیک هماهنگ است. هنگامی که خودرو شتاب می گیرد، صدا ممکن است به میزان قابل توجهی افزایش یابد. در برخی موارد، صدا نیز ممکن است بسته به جهت فرمان تغییر کند.

با این حال، باید در نظر داشته باشید که این صداهای غیرعادی همیشه به این معنی نیست که بلبرینگ شما خراب است. رینگ های آسیب دیده و سایر مشکلات مربوط به توپی چرخ ها می توانند صداهای مشابهی ایجاد کنند.

 

2- صدای لاستیک در مقابل صدای بلبرینگ

اگر صداها در سطوح مختلف جاده متفاوت است، به احتمال زیاد صدا توسط لاستیک های شما تولید می شود. با این حال، اگر صدا ثابت بماند، احتمالاً به دلیل خرابی بلبرینگ چرخ است.

راه دیگر برای بررسی منبع صدا، باد کردن بیش از حد لاستیک ها به طور موقت است. اگر در حین رانندگی، چرخ‌های شما صدای یکسانی دارند، احتمالاً صدا از بلبرینگ چرخ شما می‌آید.

به محض اینکه متوجه صداهای غیرعادی از چرخ ها شدید، وسیله نقلیه خود را توسط مکانیک بررسی کنید . حتی اگر یاتاقان چرخ ها مقصر نیستند، بهتر است که احتیاط کنید و مطمئن شوید که چرخ های شما در شرایط عالی هستند.

3- ارتعاشات

خرابی یاتاقان‌های چرخ می‌تواند باعث خشن بودن فرمان و ایجاد لرزش بیش از حد در هنگام شتاب گیری یا پیچیدن شود. این یکی از خرابی‌های رایج بلبرینگ است که می‌توانید نشستن روی صندلی راننده را تشخیص دهید. اگرچه مشخص نیست که آنها بلبرینگ هستند، اما احتمالاتی وجود دارد.

4- در جهت مناسب باز کنید

یکی دیگر از علائمی که رانندگان ممکن است متوجه آن شوند شلی یا بازی بیش از حد هنگام مانور دادن فرمان است. این معمولاً هنگام رانندگی روی سطوح ناهموار بیشتر قابل توجه است.

مانند سایر علائم، مشکل در فرمان می تواند ناشی از بیش از یک قطعه معیوب باشد. بهتر است وسیله نقلیه خود را برای تشخیص صحیح به تعمیرگاه خودرو ببرید.

5- سایش نامنظم لاستیک

ساییدگی لاستیک ها به دلیل استفاده طولانی مدت یا شرایط نامناسب رانندگی طبیعی است. با این حال، سایش ناهموار لاستیک همچنین می‌تواند ناشی از معیوب بودن قطعات توپی چرخ باشد، مانند بلبرینگ‌های شل که می‌تواند باعث ناهماهنگی شود.

سایش غیرعادی لاستیک می تواند ناشی از سایر مشکلات تعلیق باشد، بنابراین بهتر است به مکانیک اجازه دهید سایر قطعات احتمالی را که ممکن است باعث سایش ناهموار لاستیک شما شوند، رد کند.

6- تکان های جانبی غیرعادی هنگام ترمزگیری

یاتاقان‌های نامناسب چرخ‌ها می‌توانند باعث شوند که وسیله نقلیه شما هنگام ترمز کردن به یک سمت کشیده شود. با این حال، باید توجه داشته باشید که ممکن است به دلیل معیوب بودن قطعات ترمز، کشش جانبی غیرعادی را نیز تجربه کنید. به عنوان مثال، یک کولیس بد یا یک روتور فرسوده می تواند مشکلات مشابهی ایجاد کند.

اگر به دانش و ابزار مناسب برای شناسایی مشکل مجهز نیستید، به یک مکانیک اجازه دهید خودروی شما را برای شما عیب یابی کند. خرابی های معمول یاتاقان را می توان با مشکلات ناشی از سایر قطعات اشتباه گرفت.

7- چراغ هشدار ABS فعال می شود

در صورت خراب بودن بلبرینگ چرخ، چراغ هشدار سیستم ترمز ضد قفل (ABS) شما نیز ممکن است روشن شود. این به این دلیل است که حسگر ABS یا حلقه رمزگذار در برخی خودروها در مجموعه توپی چرخ تعبیه شده است.

علت هر چه باشد، نباید چراغ های هشدار خودرو را نادیده گرفت . شما باید فوراً وسیله نقلیه خود را تعمیر کنید تا بتوانید بلبرینگ چرخ یا هر قطعه معیوب دیگری را تعویض کنید.

یاتاقان های چرخ چقدر دوام می آورند؟

در یک سناریوی ایده آل، بلبرینگ چرخ ها می تواند تا حدود 300 الی 500 هزار کیلومتر  دوام بیاورد. اما به یاد داشته باشید که این فقط یک تخمین است. عوامل متعددی وجود دارد که می تواند بر عمر یاتاقان ها تأثیر بگذارد ، مانند کیفیت یاتاقان ها و نحوه رانندگی خودرو.

آیا می توانم با بلبرینگ چرخ خراب رانندگی کنم؟

پاسخ کوتاه نه است . همانطور که گفته شد رانندگی با بلبرینگ چرخ بد خطرناک است. یاتاقان‌های فرسوده بد می‌توانند باعث تکان خوردن روتورهای ترمز شوند که در نتیجه عملکرد ترمز کاهش می‌یابد.

از آنجایی که مجموعه تایر ممکن است شل شود، رانندگان ممکن است کنترل خودرو را از دست بدهند. ناگفته نماند که این وضعیت می تواند منجر به تصادفات بزرگ در جاده ها شود.

برای دیدن مطالب بیش تر به بخش وبلاگ مراجعه کنید . FRKPOWER عرضه کننده بهترین تسمه تایم با کم ترین قیمت .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *