علت ناک زدن موتور یا ضربه موتور ماشین


مقدمه 

قبل از اینکه موتور شما آسیب جدی ببیند، برای متوقف کردن کوبیدن موتور اقدام کنید.

هنگامی که متوجه ضربه زدن موتور وسیله نقلیه خود شدید (گاهی اوقات به عنوان صدای پینگ در نظر گرفته می شود)، بلافاصله قبل از آسیب دیدن موتور، اقداماتی را برای رفع مشکل انجام دهید.

کوبیدن موتور چیست؟

پینگ زدن، یا ضربه زدن، شواهد شنیدنی از وقوع احتراق زودرس در یک یا چند سیلندر است. اگر آن را نادیده بگیرید یک مشکل بزرگ با عواقب گران است.

یک موتور به خوبی تنظیم شده به زمان بندی دقیق برای ارائه قدرت، کارایی و سایش بهینه بستگی دارد. میل لنگ دوار به طور متناوب پیستون را از طریق سیلندر به سمت بالا می راند و سپس با نیروی پیستون در هنگام پایین آمدن به عقب رانده می شود.

به طور ساده، پیستون نزولی سوخت و هوا را به داخل سیلندر می کشد و سپس پیستون صعودی مخلوط سوخت/هوا را فشرده می کند تا قدرت آزاد شده در نقطه اشتعال را بهینه کند. این فرآیند به طور مکرر در هر یک از سیلندرهای بلوک موتور شما اتفاق می افتد. با توجه به مهندسی دقیق، هر شمع با رسیدن میل لنگ به یک موقعیت خاص در چرخش خود، انرژی می گیرد. زمان‌بندی وسیله نقلیه شما نیروی تمام سیلندرها را مدیریت می‌کند و باعث می‌شود که میل لنگ را در یک جهت فشار دهند.

برای خواندن مطالب بیش تر به بخش وبلاگ FRKPOWER مراجعه نمایید .

چرا ضربه زدن یا ناکمی دهد ؟

ضربه زدن زمانی اتفاق می افتد که سوخت سیلندر قبل از اینکه باید مشتعل شود. این احتراق زودرس با شلیک قبل از رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا، چرخش نرم موتور را مختل می کند. سپس پیستون نادرست نیروی رانش به سمت عقب را به میل لنگ در برابر تکانه موتور اعمال می کند که باعث ایجاد ضربه یا پینگی می شود که می شنوید، همراه با یک تردید جزئی که باعث از دست دادن قدرت می شود. ضربه زدن می تواند به سطح پیستون، دیواره های سیلندر یا یاتاقان های میل لنگ آسیب برساند که تعمیر همه آنها پرهزینه است.

سیستم‌های انژکتوری مدرن با کنترل کامپیوتر می‌توانند مخلوط سوخت شما را برای جلوگیری از ضربه زدن تصحیح کنند، اما به قیمت عملکرد موتور. در این حالت، کاهش بهره وری سوخت به شما می گوید که موتور نیاز به توجه دارد.

6 شرایطی که باعث کوبیدن موتور  یا ناک زدن می شود

شش دلیل رایج برای ضربه زدن موتور عبارتند از:

  1. سوختی با درجه اکتان کمتر از موتور برای سوزاندن طراحی شده بود. فشار بر اشتعال پذیری سوخت در یک محیط معین تأثیر می گذارد. سوخت با اکتان پایین‌تر تحت فشار راحت‌تر می‌سوزد و در نتیجه وقتی تحت فشار زیاد قرار می‌گیرد، می‌تواند خود به خود مشتعل شود.
  2. کاهش حجم سیلندر باز هم، اختلال در اینجا به فشار مربوط می شود. تجمع کربن فضایی را در سیلندر اشغال می کند و حجم آن را کاهش می دهد. از آنجایی که مخلوط سوخت و هوا باید در فضای کوچکتری فشرده شود، فشار تولید شده در سیلندر افزایش می یابد و پتانسیل احتراق زودرس را ایجاد می کند.
  3. تجمع کربن می تواند گرما را حفظ کند و باعث ایجاد یک “نقطه داغ” شود که سوخت را زودتر مشتعل می کند. در این سناریو، انباشته شدن کربن باعث ایجاد یک ضربه دوگانه می‌شود که نه تنها حجم سیلندر را می‌رباید، بلکه جرقه لازم برای مشتعل کردن مستقیم سوخت را نیز ایجاد می‌کند.
  4. شمع های نامناسب موتور وسیله نقلیه شما به شمع جرقه ای نیاز دارد که با تحمل های مهندسی خاص آن مطابقت داشته باشد. نصب اشتباه شمع بر داغ بودن جرقه تأثیر می گذارد که می تواند منجر به ضربه شود.
  5. مخلوط سوخت به هوا مختل شده است. یک انژکتور سوخت با عملکرد ضعیف ممکن است بر ترکیب سوخت و هوای ورودی به سیلندر تأثیر بگذارد. این باعث افزایش دمای محفظه احتراق می شود و همچنین می تواند دینامیک مخلوط گاز را تحت فشار تغییر دهد و پتانسیل اشتعال زودرس را ایجاد کند.
  6. برخورد دریچه. قطعات متحرک نزدیک بالای سر سیلندر باید آزادانه عمل کنند تا جریان هوا، سوخت و اگزوز را به درستی تنظیم کنند. تجمع کربن روی ساقه سوپاپ جریان هوا را کاهش می دهد و در موارد شدید از بسته شدن سوپاپ جلوگیری می کند و باعث از بین رفتن تراکم می شود.

نحوه رفع کوبش موتور

  1. اولین قدم در تلاش برای رفع کوبش موتور، ارتقا به بنزین با درجه اکتان بالاتر است. سوخت های با اکتان بالاتر می توانند فشار بیشتری را قبل از احتراق تحمل کنند. به یکی از مواد افزودنی تمیزکننده کربن بروید. این می تواند از تجمع بیشتر در قسمت های مختلف موتور وسیله نقلیه شما که بر زمان بندی تأثیر می گذارد جلوگیری کند. در کوتاه مدت، یک بطری افزودنی پاک کننده کربن می تواند به تمیز کردن سیستم و تسریع در حل علل 2، 3 و 5 کمک کند.
  2. موتور خود را تنظیم کنید که شامل شمع ها و سیم های جدید است.
  3. روغن خودرو خود را به طور مرتب تعویض کنید و سطح روغن پایین را کنترل کنید. روغن فرسوده و سطح پایین روغن می‌تواند باعث روغن کاری ضعیف قطعات مرتبط با زمان بندی در نزدیکی بالای موتور شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *