مصرف بیش از حد سوخت به چه دلیل می باشد


مصرف بیش از حد سوخت موتور شما می تواند به دلیل سبک رانندگی شما باشد، اما اگر مصرف سوخت به میزان قابل توجهی زیاد باشد، معمولاً یک نقص وجود دارد. تعیین این اغلب آسان نیست. در صورت لزوم، ماشین باید به مکانیکی برود.

عوامل مصرف سوخت

حتی بدون عیب هم طبیعتا مصرف بسته به بار تغییر می کند. چند سرنشین و چمدان زیاد باعث می‌شود که آن را به طرز محسوسی بالاتر از رانندگی با یک راننده داشته باشید، قفسه سقف و هوای بسیار کم در لاستیک‌ها نیز آن را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، سبک رانندگی و مسیر نقش بسیار مهمی دارد. بیشترین مصرف در ترافیک شهری با «توقف و حرکت» زیاد است و به ویژه در جاده های کشور با سرعت ثابت 90 تا 100 کیلومتر در ساعت کم است. در زمستان کمی بیشتر از تابستان است. همه موتورها تحت تأثیر قرار می گیرند، در موتورهای بنزینی مصرف تا حدودی بیشتر از خودروهای دیزلی نوسان دارد. با یک سبک رانندگی آینده نگر و تدافعی تر، شما به عنوان راننده می توانید تا حدی بر مصرف تأثیر بگذارید.

افزایش مصرف به دلیل نقص

در صورت وجود عیب در مصرف بسیار تغییر یافته آن را احساس خواهید کرد. موتور به طور ناگهانی مقدار بیشتری را قورت می دهد، حتی اگر در تابستان تنها و بدون بار در جاده های روستایی با سرعت 90 کیلومتر در ساعت آرام باشید. گاهی اوقات یک نقص  مصرف را اندکی تغییر می دهد، در موارد دیگر خودروی شما به طور ناگهانی تقریباً دو برابر معمول مصرف می کند. این باید توجه شود. اکنون باید بلافاصله علت را تعیین کنید. ابتدا فشار باد لاستیک را بررسی کنید (تا 30 درصد مصرف بیشتر در صورتی که فشار خیلی کم باشد) و همچنین به دنبال قطعات شل شده در قوس چرخ یا زیر خودرو باشید. اینها اغلب قابل مشاهده نیستند و هیچ صدایی ایجاد نمی کنند، اما به دلیل مقاومت هوای بالاتر مصرف بسیار بیشتری دارند.

آسیب های احتمالی:

اگر توانسته اید علل ذکر شده را رد کنید یا آن را از بین ببرید، دلایل نسبتاً ساده ای، و مصرف هنوز خیلی زیاد است، معمولاً باید وسیله نقلیه را به مکانیکی ببرید. این می تواند به دلایل زیر باشد:

معیوب بودن پیستون های ترمز: در نتیجه ترمزها گیر می کنند که طبیعتاً به دلیل افزایش مقاومت باعث افزایش مصرف سوخت می شود.

یاتاقان های معیوب: تمام یاتاقان هایی که چرخ ها، موتور و شفت های گیربکس روی آنها کار می کنند در صورت معیوب بودن منجر به مصرف بالاتری می شوند. گاهی اوقات این نیز شنیده می شود (صدای ساییدن).

گرفتگی انژکتورها: معمولاً خودتان به سختی می توانید این خطا را تشخیص دهید. موتور دارای یک سوپاپ تزریق در هر سیلندر (انژکتور در دیزل) است که غبار سوخت را تامین می کند. نازل ها به مرور زمان کثیف می شوند و به تدریج کارایی موتور کاهش می یابد. او باید “سوخت بیشتری بکشد” تا همچنان عملکرد درخواستی را بیاورد. مشکل خیلی جدی نیست، می توان آن را نسبتاً ارزان در مکانیکی برطرف کرد. در برخی موارد افزودن مواد افزودنی خاص به سوخت کافی است. اما کارگاه شما باید تصمیم بگیرد، زیرا افزودنی باید برای وسیله نقلیه شما تایید شود. اگر رسوبات سرسخت باشند، کارگاه معمولاً نازل های انژکتور را جدا کرده و تمیز می کند.

نقص واحد کمکی:کمپرسور تهویه مطبوع یا دینام ممکن است معیوب باشد، حتی در این صورت موتور به قدرت بسیار بیشتری نیاز دارد. هنگامی که کمپرسور روشن می شود، توسط یک کلاچ مغناطیسی از طریق یک تسمه V حرکت می کند، که به معنای افزایش مقاومت برای موتور است. حالت تهویه هوا می تواند به معنای بین 0.5 تا 2.5 لیتر مصرف بیشتر در هر 100 کیلومتر باشد. اگر کلاچ مغناطیسی معیوب باشد، کمپرسور دیگر خاموش نیست. در نتیجه، افزایش مقاومت به طور دائم حفظ می شود. حتی دینام های مدرن نیز تحت بار جدا می شوند، اما این جداسازی ممکن است با شکست مواجه شود. سپس مصرف نیز افزایش می یابد. علاوه بر شیر برقی، بلبرینگ یا قرقره نیز ممکن است معیوب باشد. این کار را برای دستگاه دشوار می کند و موتور باید با افزایش مقاومت کاری مقابله کند. اگر چنین نقص هایی وجود دارد،

نقص در کنترل الکترونیکی موتور: واحد کنترل ممکن است معیوب باشد، همچنین ممکن است سیگنال های نادرستی از یک سنسور دریافت کند. سپس گاهی اوقات سوخت بیش از حد تزریق می شود.

نتیجه گیری

دلایل نسبتاً بی ضرری برای مصرف بیش از حد وجود دارد که می توان نسبتاً سریع آن را برطرف کرد. اما در برخی موارد باید ماشین را به مکانیکی ببرید. تعمیر نیز مهم است زیرا مصرف سوخت بیشتر می تواند منجر به افزایش سایش برخی از قطعات شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *