چگونه مصرف بنزین ماشین را کاهش دهیم


با بالارفتن قیمت سوخت و افزایش هزینه های رفت و آمد هزینه های خودرو برای مسافت های روزانه روز به روز در حال افزایش است . احتمالا خیلی اوقات حس کرده اید که مصرف سوخت شما بیش از حدی است که شرکت های خودروسازی برای خودروی شما در نظر گرفته اند . در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی این عوامل بپردازیم .

با انجام اقدامات زیر از افزایش سوخت ماشینت جلوگیری کن 

 

تنظیم باد لاستیک 

 حداقل یک بار در ماه فشار باد لاستیک خود را چک کنید. لاستیک های کم باد سوخت بیشتری مصرف می کنند

جدول تنظیم باد خودروها 

فشار باد لاستیک های جلو (psi) فشار باد لاستیک های عقب (psi) اندازه استاندارد لاستیک
گروه پراید ۲۹ ۲۹ ۱۶۵/۶۵   R13
تیبا ۳۳ ۳۳ (در دوگانه سوز ۳۶) ۱۷۵/۷۰   R13
کوییک ۳۱ ۳۱ ۱۸۵/۶۵   R14
آریو ۳۲ ۳۲ ۱۹۵/۶۵   R15
گروه پژو ۴۰۵ ۲۹ ۳۰ (در دوگانه سوز ۳۳) ۱۸۵/۶۵   R14
پژو پارس ۲۹ ۳۰.۵ ۱۸۵/۶۵   R15
پژو ۲۰۶ ۳۳ ۳۳ ۱۸۵/۶۵   R14
دنا ۲۹ ۲۹ ۱۸۵/۶۵   R15
دنا توربو ۳۲ ۳۱ ۲۰۵/۵۰   R16
سمند ۲۹ ۳۱ (در دوگانه سوز ۳۳) ۱۸۵/۶۵   R15
رانا ۳۳ ۳۳ ۱۸۵/۶۵   R14
ال ۹۰ ۲۹ ۳۲ ۱۸۵/۶۵   R15

 

پمپ بنزین 

 در پمپ بنزین، شلنگ را در مخزن نگه دارید تا زمانی که پمپ بنزین  خاموش شود و مطمئن شوید که  تمام سوخت از نازل خارج شده است. به اندازه یک چهارم فنجان می تواند از شلنگ بریزد.

استفاده از کروز کنترل 

 در صورت لزوم، از کروز کنترل خود استفاده کنید. این می تواند تا 6 درصد در مصرف سوخت در بزرگراه صرفه جویی کند.

تمیز کردن رسوب سر باطری 

خوردگی کابل های باتری باعث می شود دینام بیشتر کار کند و گاز بیشتری مصرف کنند. آنها را به طور طبیعی با هر چک آپ موتور تمیز کنید.

هنگام توقف ماشین را روشن نذارید 

اجازه ندهید وسیله نقلیه بیش از یک دقیقه در حالت توقف بدون استفاده بماند. در حالت بیکار، نیم گالن تا یک گالن گاز در ساعت مصرف می شود و CO2 بی نیازی را به اتمسفر پمپاژ می کند. موتور مدرن هنگام خاموش شدن و راه اندازی مجدد نسبت به مدت زمان طولانی در حالت آرام، سوخت کمتری مصرف می کند. ما در حال حاضر با مناطق بدون استفاده مواجه هستیم. همچنین، برای گرم کردن موثر موتور، آن را برانید، آن را دور نزنید. موتورها فقط تحت بار به سختی کار می کنند و اگر موتور را روشن کنید، 20 ثانیه صبر کنید (این باعث افزایش فشار روغن می شود) و خیلی سریعتر گرم می شوند.

چک کردن فیلتر هوا 

فیلتر هوا را حداقل به تعداد دفعات تعیین شده در دفترچه راهنمای مالک، تغییر دهید، اگر در شرایط گرد و غبار رانندگی می کنید.

چک آپ موتور 

یک چک آپ منظم موتور داشته باشید. به طور منظم به چک کردن سنسور های سوخت ، سنسور اکسیژن و سنسور مپ بپردازید .

سنسور اکسیژن 

 اگر ماشین شما قدیمی است، به احتمال زیاد یک سنسور اکسیژن در سیستم اگزوز خود دارد. باید دقیقاً مانند شمع‌ها و با توجه به توصیه‌های سازنده تعویض شود. این دستگاه کوچک تحویل سوخت را کاهش می دهد و تأثیر عمیقی بر مصرف سوخت در این فرآیند دارد.

رانندگی با دنده سبک در جاده 

رانندگی با بالاترین دنده ممکن بدون کارکردن موتور یک روش رانندگی کم مصرف است. با رانندگی با سرعت 60 کیلومتر در ساعت، یک وسیله نقلیه در دنده سوم 25 درصد سوخت بیشتری نسبت به دنده پنجم مصرف می کند. سفر با سرعت های سریع در دنده های پایین می تواند تا 45 درصد بیشتر از آنچه نیاز است سوخت مصرف کند. اگر یک کامپیوتر مسافرتی داخلی دارید، احتمالاً تنظیمات «مصرف سوخت فوری» دارید. مراقب این گیج باشید و تا جایی که می توانید لیتر در هر 100 کیلومتر را پایین نگه دارید. سازندگان این بازی را به یک بازی تبدیل کرده اند. فورد فیوژن هیبریدی جدید دارای یک صفحه نمایش گرافیکی پربرگ است که هر بار که به نقطه عطف مصرف سوخت برسید، برگ ها جوانه می زند. من این فرصت را داشتم که یکی را برانم و هر بار که وارد خیابان می‌شدیم، پسرم می‌پرسید: “چند برگ روی درخت، بابا”؟

گاز نده !

روان رانندگی کنید با استفاده از  گاز های کم  و اجتناب از ترمزهای شدید، می توانید هم مصرف سوخت و هم فرسودگی را کاهش دهید. تحقیقات نشان می دهد که تکنیک های رانندگی می تواند تا 30 درصد بر بهره وری سوخت تأثیر بگذارد.

عدم حمل بار اضافی 

بار خود را سبک کنید. با دقت در مورد آنچه در سفر نیاز دارید فکر کنید. اگر به چیزی نیاز ندارید، آن را بسته بندی نکنید. در صورت عدم نیاز، قفسه های سقفی را بردارید، زیرا باعث کشش باد می شوند. هرچه بار سبک تر باشد، مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارد. 100 پوند اضافی در صندوق عقب، مصرف سوخت یک خودروی معمولی را 1 تا 2 درصد کاهش می دهد. حمل وزن اضافی باعث هدر رفتن گاز می شود.

اکتان مناسب 

گاز اکتان مناسب ماشین خود را انتخاب کنید. دفترچه راهنمای مالک را بررسی کنید تا بدانید موتور شما به چه اکتانی نیاز دارد. رتبه بندی اکتان توانایی بنزین در مقاومت در برابر ضربه موتور را اندازه گیری می کند. اما هر چه اکتان بیشتر باشد، قیمت نیز بالاتر است. تنها حدود 6 درصد از خودروهای فروخته شده به بنزین درجه یک نیاز دارند. با این حال، گاز پریمیوم حدود 10 درصد از کل گاز فروخته شده را تشکیل می دهد. در مقابل تمایل به خرید گاز با اکتان بالاتر برای عملکرد “محصول” مقاومت کنید.

استارت های متعدد

 ترکیب وظایف در یک سفر باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما می شود. چندین سفر کوتاه که از یک استارت سرد گرفته می‌شود، می‌تواند دوبرابر سوخت بیشتری نسبت به یک سفر چند منظوره طولانی‌تر مصرف کند که همان مسافتی را که موتور گرم است طی کند. برنامه ریزی سفر تضمین می کند که سفر زمانی انجام می شود که موتور گرم شده و کارآمد باشد.

استفاده از روغن موتور مناسب 

 با استفاده از درجه روغن موتور توصیه شده سازنده، می توانید مسافت پیموده شده بنزین خود را یک تا دو درصد بهبود بخشید. به عنوان مثال، استفاده از روغن موتور 10W-30 در موتوری که برای استفاده از 5W-30 طراحی شده است، می تواند مسافت پیموده شده بنزین شما را یک تا دو درصد کاهش دهد. پمپاژ روغن غلیظ تر سخت تر است. این به تلفات اسب بخار انگلی می افزاید.

رانندگی با سرعت معین 

 ثابت رانندگی کنید. کاهش یا افزایش سرعت باعث هدر رفتن سوخت می شود. همچنین از دم کشی خودداری کنید. نه تنها ناامن است، بلکه اگر راننده دیگر به طور غیرمنتظره ای سرعت خود را کاهش دهد، بر اقتصاد شما تأثیر می گذارد.

عدم تکیه گاه کردن پا با پدال ترمز یا کلاچ

 هنگام رانندگی پای چپ خود را روی پدال ترمز قرار ندهید. کوچکترین فشار، “کشش مکانیکی” را بر قطعات وارد می کند و آنها را زود از موعد فرسوده می کند. این “کشیدن” همچنین مستلزم مصرف سوخت اضافی برای غلبه بر کشش است.

جاده های نا هموار

 تا حد امکان از جاده های ناهموار خودداری کنید، زیرا خاک یا شن می تواند تا 30 درصد از مسافت پیموده شده بنزین را از شما بگیرد. هر بار که چرخ ها به بالا و پایین پرش می کنند، انرژی حرکت رو به جلو از وسیله نقلیه حذف می شود. بهترین روشی که می توانم این را توصیف کنم تجربه رانندگی در جاده “واشبورد” است. نه تنها بسیار ناخوشایند است، بلکه وسیله نقلیه در واقع از انتقال انرژی کند می شود – و شما فکر می کنید کلاس های فیزیک بعداً در زندگی کاربردی ندارند! این امر باعث می شود که راننده دریچه گاز بیشتری اعمال کند – سوخت هدر رفته.

چک کردن قطعات تعلیق 

 قطعات تعلیق و شاسی را از نظر ناهماهنگی بررسی کنید. چرخ‌های خمیده، اکسل‌ها، ضربه‌های فرسوده و فنرهای شکسته می‌توانند به کشش پیشرانه کمک کنند، بدون اینکه به شرایط ناایمنی که ایجاد می‌کنند اشاره کنیم.

لاستیک مناسب 

 دارندگان خودروهای شاسی بلند یا آفرودی نیز باید از لاستیک مناسب برای جاده ها استفاده نمایند .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *